شناسهٔ خبر: 31232740 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مروری بر اجراهای شب چهارم جشنواره موسیقی فجر/باخ، بتهوون و شوپن به روایت میناسکانیان

در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر «ارکستر رتوریک» و «پایور» در تالار وحدت، «دانشگاه هنر» و «تکنوازی پیانو در رودکی، «خنیاگران مهر» در ایوان شمس، «برگزیدگان جوان» و «کمانچه و دودوک» در نیاوران، «ارکستر فارابی» در برج آزادی، «نوای سیمره» در سوره و «طلیسچی» و «پازل» در برج میلاد اجراهای خود را به روی صحنه بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر «ارکستر رتوریک» و «پایور» در تالار وحدت، «دانشگاه هنر» و «تکنوازی پیانو در رودکی، «خنیاگران مهر» در ایوان شمس، «برگزیدگان جوان» و «کمانچه و دودوک» در نیاوران، «ارکستر فارابی» در برج آزادی، «نوای سیمره» در سوره و «طلیسچی» و «پازل» در برج میلاد اجراهای خود را به روی صحنه بردند.

رافائل میناسکانیان در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر به اجرای رسیتال پیانو در تالار رودکی پرداخت. اولین بخش از این کنسرت به اجرای «پارتیتا شماره ۲» اثر یوهان سباستین باخ اختصاص داشت. این سوئیت دارای ۶ بخش است و بخش‌های آهسته و تند پشت سر هم در آن قرار گرفته‌اند. فضای آرام ابتدای این قطعه در بخش‌های بعدی با ضربات محکم بر کلاویه‌ها تغییر می‌کرد.

پس از پایان این قطعه نوبت به اجرای «سونات شماره ۱۸» اثر بتهوون رسید. این سونات در سه بخش به اجرا درآمد و میناسکانیان گاه آرام و با طمأنینه و گاه با حرکات سریع و ضربه‌های قوی به اجرای این قطعه پرداخت.

بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی از فردریک شوپن اختصاص داشت، آهنگسازی که بسیاری از آثار خود را برای پیانو خلق کرده است. فانتزیا ایمپرویمتو اپوس ۶۶ و «بارکارول» قطعاتی بودند که در این بخش اجرا شدند و حال و هوایی متفاوت از بخش قبلی داشتند که توجه شنوندگان را بسیار جلب کرد. نغمه‌ها گاه با حالتی با وقار و سنگین اجرا شدند و گاه فضایی شاد و پر انرژی برای تماشاگران به وجود می‌آمد. اجرای با طمأنینه و جذاب میناسکانیان همه مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد و باصلابت و جدیت تمام به اجرای قطعات پرداخت. در پایان برنامه میناسکانیان از یکی ازشاگردان جوان خود دعوت کرد تا به صحنه بیاید و قطعه‌ای را اجرا کند. اجرای پرشور این نوازنده جوان نیز مورد توجه حضار قرار گرفت و با تشویق‌های آنان مواجه شد.

دو نوازی بعلاوه یک در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر

دونوازی کمانچه و دودوک حسام اینانلو و رضا عسگرزاده در چهارمین شب سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت. این دو هنرمند که در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به اجرای موسیقی پرداختند، در سه بخش قطعات خود را برای مخاطبان ارائه و فضای متفاوتی را به جشنواره دادند.

در قسمت اول این برنامه اینانلو بداهه‌نوازی کرد.

او در طول مدت اجرای خود که نزدیک به شیوه کیهان کلهر نوازندگی کرد فضاهای خاص ملودیک را برای مخاطب ایجاد می‌کرد. قطعاتی که گاه آرام و سنگین و گاه شیدا می‌شد و فضای متفاوتی را در سالن ایجاد کرده بود.

بخش دوم  این برنامه حضور رضا عسگرزاده آغاز شد، این دو هنرمند در ابتدای اجرای خود در مایه ماهور و با استفاده از  افکت‌های صوتی و پدهای الکترونیک سعی در ایجاد فضایی متفاوت و آرام در گام‌های ماژور برای مخاطب بودند. رضا عسگرزاده علاوه بر دودک طراحی صداهای الکترونیک را هم برعهده داشت و به نوعی موسیقی ایرانی را در بستر موسیقی آمبیِنت روایت می‌کرد. اینانلو پیش‌تر به روابط عمومی سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفته بود: «این اولین بار است که این اجرا با ست الکترونیک روی صحنه می‌رود به همین دلیل برای آن تمرین زیادی کردیم. از شهریور ماه که حضور ما در جشنواره موسیقی قطعی شد تا امروز به صورت مداوم با رضا عسگرزاده تمرین کرده‌ایم تا یک اجرای دو نفره خوب داشته باشیم.»

قسمت سوم برنامه نیز  حسام اینانلو کمانچه پنج سیم را به دست گرفت قطعاتی را با این ساز برای مخاطب به همرا عسگرزاده نواخت.

این پروژه که اولین همکاری مشترک صحنه‌ای رضا عسگر زاده و حسام اینانلو بود برای اولین برای در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت. استقبال ویژه‌ای از این برنامه به عمل آمده و بلیت‌های این اجرا در هفته اول آغاز بلیت فروشی به طور کامل فروش رفته بود. همین موضوع باعث شد تا این دئوت در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجراهایی را هم به صورت موازی در شهرستان‌هابرنامه ریزی کند و با پیشنهاد انجمن موسیقی شهرهای مختلف، مقرر شد تا  ۲۶ بهمن در سمنان، ۲۹ بهمن در زنجان، ۴ اسفند در رشت و ۶ اسفند در اصفهان این اجرا تکرار خواهد شد.

محمد اسماعیلی با یاد فرامرز پایور روی صحنه رفت

اجرای استاد در ستایش استاد

در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر و بر صحنه‌ شکوهمند تالار وحدت، تماشاگران شاهد هنرنمایی استاد کهنه‌کار تنبک؛ استاد محمد اسماعیلی بودند که آخرین بار ۱۵ سال پیش در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفته بود. محمد اسماعیلی که سالها همنوازی با اساتید بزرگی چون شهناز و پایور را در کارنامه خود دارد   در اولین بخش برنامه، با همراهی شاگردانشان قطعاتی ریتمیک را اجرا نمودند. تنظیم چند صدایی گروه نوازندگان تنبک و همراهی دف و گذر از ریتم‌های مختلف، تشویق تماشاگران این برنامه را بهمراه داشت.

پیش از شروع برنامه، استاد اسماعیلی در صحبت‌هایی کوتاه اشاره نمودند که این برنامه را بر اساس الگوی قدیمی تدریس تنبک تنظیم نمودند و برای اجرای آن در لحظاتی به همراه تنبک‌نوازی، آواز می‌خوانند و این آواز‌خوانی صرفا برای همراهی است. پس از اجرای گروه تنبک‌نوازان  و پس از تنفسی کوتاه، مجددا استاد اسماعیلی بهمراه سعید ثابت که از شاگردان قدیمی استاد پایور بودند، به روی صحنه آمدند و به دو‌نوازی تنبک و سنتور پرداختند. این دو‌نوازی که به نظر می‌رسید بداهه باشد در گوشه‌های مختلف دستگاه ماهور اجرا شد و پس از پایان این بخش استاد اسماعیلی از سعید ثابت به پاس همراهی استاد خود (استاد پایور) در سال‌های سخت بیماری ایشان، از وی قدردانی کرد و اعلام کرد که با افتخار همراه سعید ثابت، می‌نوازد.

با پایان یافتن بخش دوم و تنفسی کوتاه، گروه پایور به سرپرستی سعید ثابت و همراهی استاد اسماعیلی به روی صحنه آمدند و قطعه‌ راز و نیاز، از ساخته‌های فرامرز پایور را اجرا کردند. پس از اجرای این قطعه، هومان رومی به همراه کمانچه‌اش، آواز علیرضا فریدون‌پور را همراهی کرد و پس از آن تصنیف قدیمی هاتف با تنظیمی از استاد پایور اجرا شد. از آنجا گروه پایور به یاد استاد بزرگوار موسیقی ایران، نامگذاری شده، اکثر قطعات این برنامه از ساخته‌های ایشان بود. این برنامه که دستگاه مفصل شور اجرا می‌شد با چهار مضراب شور ادامه پیدا نمود و پس از آن ادامه‌ی ساز و آواز با همراهی تار انجام شد. شیوه و فرم اجرایی این گروه به شیوه‌ کاملا کلاسیک صورت گرفت بدین شکل که ساز و آوازها مابین تصنیف‌ها و ضربی‌ها اجرا می‌شد. تصنیف بهانه از سعید ثابت، ساز و آواز با همراهی نی و تصنیف دیگری با نام نغمه‌ چنگ از سعید ثابت اجرا شد تا یک رنگ قدیمی پایان بخش این برنامه باشد.

خاطره‌بازی ارکستر فارابی و اجرای پرقدرت سماع قزوین

برج آزادی در چهارمین شب سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر سازهای ایرانی فارابی و گروه موسیقی سماع قزوین شد.

شنبه‌شب ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۹ ابتدا ارکستر سازهای ایرانی فارابی به‌سرپرستی محمدحسین ابوفاضلی و سولیستی آواز حمید سبزیان روی صحنه رفت. این ارکستر با ترکیب سازهای سنتور، سنتور باس، تار، بم‌تار، تمبک، عود، بم‌کمان، کمانچه و نی، قطعاتی آشنا از رپرتوار موسیقی ایرانی را اجرا کرد.

استفاده از طیف صدای باس در «به‌زندان»

نخستین قطعه «گلبانگ مضرابی» اثر حسین دهلوی بود که آهنگ آغازگر برنامه شب چهارم جشنواره در برج آزادی شد. ارکستر فارابی سپس قطعه‌ی «به‌زندان» ابوالحسن صبا را با تنظیمی از مهرداد دلنوازی نواخت. پیشترها گلبانگ را با تنظیم حسین دهلوی برای ارکستر هم شنیده بودیم. نکته قابل توجه در روایت ارکستر فارابی از قطعه «به‌زندان» استفاده از طیف صدای باس بود در آن بود.

پس از اجرای «به‌زندان» رهبر ارکستر برای لحظاتی جایگاه را ترک کرد تا برای اجرای تصنیف «بیا تا گل برافشانیم» اثر ماندگار حسین علیزاده با حمید سبزیان؛ سولیست آواز ایرانی این ارکستر به جایگاه برگردد.

«شور عاشقانه» اثر ماندگار مرتضی نی‌داوود با شعری از فریدون مشیری و تنظیم فریدون شهبازیان برای ارکستر، چهارمین قطعه‌ای بود که ارکستر سازهای ایرانی فارابی در رپرتوار خود گنجانده بود و در شکل و شمایلی استاندارد و قابل قبول هم توانست آن را به اجرا بگذارد.

اما قطعه‌ بعدی اجرای نخست شنبه‌شب برج آزادی با تنظیمی از شخص محمدحسین ابوفاضلی روی آهنگ «خزان» اثر زنده‌یاد پرویز مشکاتیان بود.

قطعه‌ بعدی «ضربی ترک» اثری از ابوالحسن صبا بود که رهبر ارکستر پس از اجرای آن جایگاه را ترک کرد تا با کیوان قربانی نوازنده‌ نی و مژده جهانگیری سولیست کمانچه‌ ارکستر به جایگاه برگردد. پیش از اجرای قطعه‌ «زرد ملیجه» که از آشناترین ساخته‌های ابوالحسن صباست، مژده جهانگیری دقایقی را به تکنوازی کمانچه در گوشه‌ی دیلمان که از ابداعات صبا بوده، پرداخت.


نسیم تقی‌‌پور، سمیه سادات علوی، احسان فتحی، محمد خورنگ، سیدمهدی سیدی، مریم منوچهری (نوازندگان سنتور)، پیمان حق‌پرست (نوازنده سنتورباس)، نازلی کریم‌زاده، احسان شریعتی، حسین خواجه‌وندی، ذبیح نورانی ماه‌فروز محله، امیررضا شریفی کلاریجانی، پوریا ارجمند تبار، دیبا مجنونی، امیرمحمد چرم‌زاده، مجید محمدی‌حاجی، رضا سلیمانی‌راد (نوازندگان تار)، ادریس آبی، امیرمحمد پارسایی، بهروز شریفی (نوازندگان بم‌تار)، کوثر اسماعیلی، امین پیرینه، رضا یوسفیان (نوازندگان عود)، کیوان قربانی (نوازنده نی)، مژده جهانگیری (نوازنده کمانچه)، علی اسدی (نوازنده بم کمان) و کیهان شریفی (نوازنده تنبک) اعضای این گروه موسیقی هستند.قطعه‌ پایانی این اجرا، تصنیف ماندگار، شورانگیز و انقلابی عارف قزوینی یعنی «از خون جوانان وطن» بود که با تنظیمی از فرامرز پایور به اجرا درآمد.


نخست «پیش‌درآمد ابوعطا» اجرا شد و گروه بلافاصله سراغ قطعه‌ «ضربی و آواز ابوعطا» رفت. آهنگساز این اثر صمد رزاقی بود که روی شعری از مولانا ساخته شده بود. همچنین تصنیف «مستان» در دشتی که آن هم شعری از مولانا را دستمایه قرار داده بود.اجرای پرقدرت گروه سماع قزوین دومین اجرای شب چهارم جشنواره موسیقی فجر در برج آزادی بود؛ اجرایی پرقدرت با قطعاتی خلاقانه و تنظیم‌هایی درخشان. این گروه که موفق به دریافت تندیس زرین بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم شده بود در اجرای شنبه‌شب هشت قطعه نواخت که اغلب آهنگ‌های به‌اجرا درآمده توسط آنها با تشویق ممتد حضار همراه شد.

سپس گروه سماع سراغ اجرای «چهارمضراب» ابوعطا رفت و توانست هماهنگی بالا در گروه‌نوازی را به‌رخ مخاطبان بکشد.

پس از اجرای چهارمضراب، فریدون محمدبیگی که در قطعات پیشین به‌نوازندگی نی مشغول بود، تنبور به‌دست گرفت و با نواختن پیش‌درآمدی در دستگاه نوا به استقبال قطعه‌ «ساقی» با شعری از فخرالدین عراقی رفت. شعری که با وزن دوری خود و ریتم مطلوب گروه توانست شور زیادی در سالن برقرار کند.

پنجمین ترک، رِنگی کوتاه در ابوعطا بود که بلافاصله پس از آن گروه ‌سراغ اجرای پیچیده‌ترین قطعه‌ خود در اجرای شنبه‌شب یعنی تصنیف «بار دگر» رفت. تصنیفی در شور با غزلی از مولانا که لحظاتی با تک‌نوازی تنبور و مُدگردی به شور عرب همراه بود.

تصنیف «ما و من» در شور با ترکیبی از اشعار فخرالدین عراقی و مولانا پایان‌بخش برنامه‌ گروه سماع قزوین بود و تماشاگران پس از پایان این قطعه مدتی طولانی ایستاده به‌تشویق اعضای گروه پرداختند.


از نکته‌های قابل توجه اجرای سماع قزوین استاده از سازهای کاخن و دهل و همچنین تقابل و همنشینی صدای ووکال شش‌دانگ و تکنیکی نادر محمدی با ووکال حسی، پرشور و حال و دورگه‌ فریدون محمدبیگی بود که توانست ترکیب زیبایی ایجاد کند.

سرپرستی، آهنگسازی و تنظیم همه‌ قطعات این گروه به‌عهده‌ فریدون محمدبیگی بود و سولیست آواز نادر محمدی. اعضای گروه سماع قزوین را امیرحسین مافی‌پور (سنتور)، علی طاهری (تار)، نیما عیوضی (تار)، صمد رازقی (عود)، قاسم شیرخانی (بم‌تار)، سعید کاکاوند (کمانچه)، وحیدرضا کاکاوند (کمانچه آلتو)، محمد غیاثوند (نی)، محسن کاشی‌زاده (تنبک)، وحید کاکاوند (دف، کاخن و دهل) و فریدون محمدبیگی (نی، تنبور و سرپرست گروه) تشکیل می‌دهند.

علیرضا طلیسچی و گروه پازل روی صحنه رفتند

 

 

ادای احترام به شهدای حاثه‌ی تروریستی سیستان و بلوچستان

شنبه ۲۷ بهمن‌ماه درسالن همایش‌های برج میلاد تهران و در بخش موسیقی پاپ به اجرای برنامه علیرضا طلیسچی و گروه موسیقی پازل بند اختصاص داشت.

در سانس نخست (ساعت ۱۸:۳۰) علیرضا طلیسچی با انرژی مضاعف کنسرت خود را با قطعه «آی دل خودم» آغاز کرد و در ادامه «ای داد برمن»،«دیوونه دوست داشتنی»،«به خودم بد کردم»،«نفس» را اجرا کرد. این خواننده پیش از اجرای ترک «قرار نبود» ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از اجرای این برنامه در جشنواره موسیقی فجر رو به مخاطبان گفت: هر آدمی  یک نقطه شروعی در زندگی خود دارد و ممکن است در آن موفق شود اما شروع من از خواندن «قرار نبود چشمای من خیس بشه» آغاز شد.

در ادامه قطعه معروف «آی دل خودم» اجرا شد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و از ابتدا تا پایان این ترک با این خواننده همخوانی می کردند. طلیسچی پیش از اجرای قطعه «به خودم بد کردم»، درجملاتی بیان داشت: سال۱۳۹۵ بود و بازار موسیقی تلفیقی در ایران بسیار بسیار گرم؛ آن زمان خواننده‌های موسیقی اصیل ایرانی و خواننده‌های موسیقی پاپ با یکدیگر دوئت و یا اصطلاحاً همخوانی داشتند و این قطعه یادگاری زیبای آن زمان است.

«عزیزی»،«میرم پی کارم»، «تو فکر می‌کنی»،«منو دریاب» و...از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت  به همراه موزیک ویدئو اجرا شدند. عین‌الله کیوان‌شکوه نوازنده پیشکسوت درامز و بهمن هاشمی مجری تلویزیون  و دوبلور از میهمانان این برنامه بودند. بعد از معرفی عین‌الله کیوان‌شکوه نوازنده جوان درامز کامیار عبدی به رسم ادب به نزد او آمد و عرض احترام کرد. مرسل وطنی ساکسیفون، آرتین زمانی نوازنده کیبورد ، مهراد حیدری نوازنده گیتار الکتریک، کامیار عبدی نوازنده درامز، امیر بهادر دهقان نوازنده کیبورد و رهبر ارکستر، محمد عارف نوازنده گیتار، امیرحسین آزموده نوازنده پرکاشن و... گروه اجرایی کنسرت علیرضا طلیسچی بودند.

در سانس دوم گروه موسیقی پازل به خوانندگی  علی رهبری و آرین بهاری کنسرت خود را در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه در برج میلاد تهران برگزار کردند. قطعه «دلارام» آغازگر این برنامه بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در ادامه «دلداده»،«معشوق»، «کاردادی دستم»،«صاف و ساده»،«مغرور و عاشق»،«ته داستان»،«بی تاب» از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند و بیشتر اشعار از حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ است.

علی رهبری خواننده گروه پیش از اجرای قطعه «ته داستان» بیان داشت: امیدوارم روزی برسد که کنسرت‌های موسیقی پاپ برای برگزار شدن نیازی به آهنگ‌های شش و هشت نداشته باشد. رهبری همچنین در بخشی از این برنامه یاد و خاطر شهدای حادثه‌ تروریستی سیستان و بلوچستان را گرامی داشت و از سوی گروه موسیقی پازل تسلیت گفت. آرین بهاری خواننده، نوازنده کیبورد و تنظیم کننده، مجید یزدانفر نوازنده گیتار بیس، سهراب ستاری نوازنده ویولن ، میلاد دهقان نوازنده کیبورد و پیانو، نوید رهنما نوازنده درامز، علی خاکی نوازنده پرکاشن گروه اجرایی کنسرت پازل بند بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما