شناسهٔ خبر: 31232456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

هشتگ‌پراکنی منافقین با کمک فیک‌ها برای ورشو

همین چند روز پیش بود که آمریکا نشستی را در ورشو لهستان برگزار کرد و سعی کرد با ایجاد فضایی ضدایرانی اصطلاحاً اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، همین چند روز پیش بود که آمریکا نشستی را در ورشو لهستان برگزار کرد و سعی کرد با ایجاد فضایی ضدایرانی اصطلاحاً اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند. حالا بگذریم از این که موفق نشد و بسیاری از کشور‌های جهان در این نشست شرکت نکردند و حتی این کشور در بیانیه پایانی هم به اهداف نرسید، ولی این‌ها موضوع گزارش ما نیست. از یکی ۲ ماه قبل از این نشست گروه‌های ضدایرانی سعی داشتند تا مقدمات این نشست را گرم کنند و بهترین فضا برای این‌کار توییتر بود. آن‌ها با هشتگ‌های #ماازنشست‌لهستان‌حمایت‌می‌کنیم و WeSupportPolandSummit# سعی کردند این فضا را به اصطلاح داغ کنند و به خیال خود فضای توییتر را علیه ایران داغ کنند، اما حالا بعد از نشست ناموفق ورشو وبگاه «بی‌بی‌سی مانیتورینگ» گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد حساب‌هایی که این هشتگ‌ها را منتشر می‌کردند جعلی بوده است.

وبگاه «بی‌بی‌سی مانیتورینگ» که به صورت تخصصی در زمینه رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز است، گزارشی در مورد این هشتگ منتشر و به ساختگی بودن این «موج هشتگی» اذعان کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: حامیان وفادار ایران و کسانی که هنوز آرزوی اصلاح ساختار‌های سیاسی جمهوری اسلامی را دارند، این کنفرانس را «ضد ایران» محکوم کردند، در حالی که کاربران طرفدار اپوزیسیون، بیشتر در خارج از کشور مستقر بودند، آن را به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد یک اتحاد مقابل حاکمان ایران قلمداد کردند.

نویسنده مقاله در ادامه به استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و می‌نویسد: استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط ایرانیان به‌طور پیوسته افزایش یافته است، با حداقل ۴۷ میلیون کاربر فعال از جمعیت ۸۱ میلیون. نرم‌افزار‌هایی مانند اینستاگرام و توییتر و تلگرام، به‌طور گسترده‌ای برای اخبار و امور جاری و بحث‌های سیاسی عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توییتر.

در ایران در ماه‌های اخیر شاهد افزایش شدید کاربران بوده است.

کاربران به‌طور کلی از تقسیمات سیاسی به طور منظم هدف ایجاد طوفان‌های توییتری با کمک هشتگ‌های خاص در مدت کوتاهی به ویروس تبدیل می‌شوند تا توجهات بین‌المللی را جلب کنند، اما حساب‌های مشکوک در گذشته توسط کاربران و گروه‌های طرفدار و ضد ایران به منظور دستیابی به این هدف، به طور مرتب استفاده می‌شوند. در طول اعتراضات ژانویه ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۶) در ایران هزاران حساب مشکوک از عربستان سعودی، هشتگ‌های مورد استفاده معترضین را در رسانه‌های اجتماعی تقویت کرد. تجزیه و تحلیل هشتگ‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۸۸ هزار بار از ژانویه توسط ۱۲ حساب منحصر به فرد استفاده شده است، و البته با ۲ افزایش غیر معمول در روز‌های ۱۵ و ۱۹ ژانویه که نشان می‌دهد حداقل ۸۸ ٪ بازخورد‌ها به طور غیرعادی بالاست. نویسنده مقاله مزبور در ادامه به هشتگ #ماازنشست‌لهستان‌حمایت‌می‌کنیم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تحلیل بیش از ۱۴ هزار توییتی که در ماه گذشته [میلادی]از هشتگ «#ماازنشست‌لهستان‌حمایتمی‌کنیم» استفاده کرده‌اند، نشان داد که اغلب اصل این توییت‌ها به تنها هشت حساب کاربری بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد که هدف از این کار ایجاد تصنعی یک «ترند» (موضوع داغ در یک شبکه اجتماعی) است که این برداشت را به وجود آورد که از این نشست حمایت عمومی وجود دارد و به تبع آن نارضایتی گسترده‌ای از ساختار سیاسی ایران شکل گرفته است. نگاهی به گسترش جغرافیایی کسانی که با استفاده از WeSupportPolandSummit# نیز نشان می‌دهد تعداد غیر منتظره‌ای از کاربران از اروپا و ایالات متحده است. این را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که برای بسیاری از ایرانی‌ها علامت‌گذاری جغرافیایی در دستگاه‌های خود را غیرفعال می‌کند و یا از نرم‌افزار تغییر IP استفاده می‌کند تا مکان‌های واقعی خود را از سازمان‌های اطلاعاتی پنهان کند.

اما حداقل، گسترش جغرافیایی کاربران این هشتگ‌ها به این معنی است که برجسته بودن آن لزوماً نشان دهنده افکار عمومی در داخل ایران نیست. برای مثال کاربر sholokhof این حساب را در اکتبر ۲۰۱۸ ایجاد کرده است و بیش از ۵۲ هزار بار توییت کرده است در حالی‌که میانگین ۳۴۶ توییت در روز بسیار بالاتر از استفاده از یک حساب واقعی است. کاربر Banuyetehrani هم عملکردی مشابه داشته است. این حساب در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ ایجاد شده و ۶۹ هزار بار توییت شده است که میانگین ۲۸۷ توییت در روز است.

ساعت‌ها قبل از برگزاری این نشست، یک هشدار جدید اکثر کاربرانی که #WeSupportPolandSummit را تبلیغ می‌کنند، به سرعت به تمرکز خود بر می‌گردند و به این ترتیب می‌توانند روند صعودی خود را در Twitter ایجاد کنند. از روز سه‌شنبه بیش از ۳۴۱ هزار بار با از ۱۲ حساب حداقل ۸۴ ٪ از کل ترافیک از retweets را استفاده کردند.

الجزیره سال گذشته نشان داد که گروهک تروریستی منافقین یک هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای خود را به‌عنوان فعالان آنلاین در تیرانا، آلبانی، که نقش «هزاران نفر» جعلی توییتر را استفاده می‌کردند، برای ترویج محتوای ضد ایران مستقر کرده است. اگرچه مجاهدین خلق از کنفرانس ورشو حمایت کرده، اما مقیاس ۲ تقویت هشتگ به نظر می‌رسد فراتر از توانایی‌های یک هزار فعال است. شهریور امسال هم روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داد که گروهک منافقین که اکنون در حومه شهر «تیرانا» آلبانی مستقر است، یک هزار و ۷۰۰ دستگاه رایانه خریداری کرده و ماهانه مبالغ کلانی نیز برای دسترسی به اینترنت پرسرعت هزینه می‌کند. در گزارش‌های منتشر شده در مورد مبدأ توییت‌های ضدایرانی، آلبانی در کنار عربستان سعودی عمدتاً یکی از مهمترین پایگاه‌های انتشار این توییت‌ها ذکر شده است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد محتوای منتشر شده با این توییت ابتدا از یک به اصطلاح اتاق فرماندهی منتشر شده و سپس توسط چند صد یا چند هزار ربات توییتری و همچنین گروهی از کاربران همسو ریتوییت شده و ضریب پیدا کرده است. فرض ترتیب‌دهندگان چنین عملیات‌هایی این است که استمرار این روند می‌تواند این احساس را ایجاد کند که فضای غالب شبکه‌اجتماعی هدف، با این هشتگ همراه است.

این تنها تحقیقی نیست که ساختگی بودن موج هشتگی در حمایت از نشست ورشو را ثابت می‌کند. اواخر دی‌ماه نیز «جیاف گولبرگ»، از کارشناسان تحلیل محتوای اینترنت با انجام یک تحقیق مشخص کرد الگوی فعالیت کاربرانی که از هشتگ «WeSupportPolandSummit#» استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد که عمده این حساب‌های کاربری ربات هستند. گولبرگ در یک رشته توئیت نوشته ۵۵۰۰ پیام جدیدرا که با این هشتگ توییت کرده‌اند را انتخاب کرده است. شش هزار و ۳۰۰ حساب کاربری این پیام‌ها را توییت یا بازتوییت کرده‌اند یا اینکه در این توییت‌ها مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

او نوشته است: «آشکار است که با این هشتگ، دارد بازی می‌شود.» او سپس فهرستی منتشر کرده و نوشته هنگامی که این حساب‌های کاربری بررسی می‌شوند، برخی از آن‌ها هستند که بیش از ۵۰۰ بار به نام آن‌ها برمی‌خوریم. این الگو، نخستین نشانه‌ای است که مشخص می‌کند احتمالاً فعالیت این حساب‌های کاربری توسط ماشین اداره می‌شود و نه انسان. ضمن آنکه، بسیاری از این حساب‌های کاربری هستند که به‌طور متوسط بیش از ۱۰۰ توییت در روز منتشر کرده‌اند. این میزان از فعالیت نیز احتمال ماشینی بودن فعالیت این حساب‌های کاربری را تقویت می‌کند. به گفته گلبرگ، ریشه اصلی این توییت‌ها به کمتر از ۱۵ حساب کاربری بازمی‌گردد که این موج‌سازی را فرماندهی می‌کنند. ضمن آنکه، بسیاری از این حساب‌های کاربری هستند که به‌طور متوسط بیش از ۱۰۰ توییت در روز منتشر کرده‌اند. این میزان از فعالیت نیز احتمال ماشینی بودن فعالیت این حساب‌های کاربری را تقویت می‌کند.

پس از انتشار گزارش گولبرگ، حساب‌های حامی این هشتگ با هدف بی‌اعتبار کردن این تحلیل شروع به حمله به حساب کاربری وی کردند. به گفته گولبرگ، از زمان انتشار آن گزارش حساب کاربری وی مورد هجوم همین حساب‌های ماشینی قرار گرفته است. «فارس» هم در این باره گزارش داد پیش از این گزارش‌های متعددی در مورد فعالیت گروهک منافقین در شبکه‌های اجتماعی و همچنین موج‌سازی تصنعی شرکت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به نمایندگی از کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری کنونی آمریکا، منتشر شده بود. البته این ۲ گروه تنها نیستند و آن‌طور که رسانه‌های متعددی گزارش کرده‌اند، عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز با ایجاد یک مرکز رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی موج‌سازی می‌کنند.

مهرماه امسال پس از جنجال پیش‌آمده در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول هم موجی در توییتر به راه افتاد که آنچه در ظاهر از آن برداشت می‌شد، حمایت عمومی مردم عربستان از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی بود. اما در واقع، این موج هم ساخته همان مرکز رسانه‌ای بود که پیشتر به آن اشاره شد.

چند روز بعد، شبکه «ان. بی. سی» به نقل از منابع آگاه گزارش داد که شرکت «توییتر» صد‌ها حساب ساختگی را که به صورت خودکار خط رسانه‌ای مورد نظر سعودی‌ها در مورد پرونده خاشقچی را ترویج می‌کرده‌اند، مسدود کرده است. بر اساس آن گزارش، این حساب‌ها به صورت همزمان پیام‌های مشخصی را در حمایت از خط مورد نظر سعودی‌ها، نشر و بازنشر می‌داده‌اند.

این حساب‌ها حتی توانستند هشتگ «کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان» (همه به محمد بن سلمان اعتماد داریم) را به ترند اول جهان تبدیل کنند. عبارات مشابهی هم در همان روز‌ها در فهرست توییت‌های پرانتشار توییتر قرار گرفت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما