شناسهٔ خبر: 31232419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اجرای طرح شکست‌خورده پارکبان در اسلامشهر

روزنامه جوان

طرح پارکبان که در دوره گذشته به صورت سنتی و با به‌کارگیری کمترین امکانات و خدمات به اجرا درآمد با، اما و اگر‌های بسیار و نقاط ضعف زیادی مواجه بود، با تصمیم مدیریت وقت شهری در اسلامشهر و البته با فشار دستگاه‌های نظارتی و امنیتی شهرستان بساط فعالیت آن جمع‌آوری شد.

صاحب‌خبر -
سرويس ايران جوان آنلاين: با گسترش روزافزون شهر‌ها و استفاده افراد از وسایل نقلیه شخصی و عمومی و افزایش بار ترافیکی در معابر و شریان‌های حیاتی و اصلی، شهر‌ها به پارکینگی برای استراحت خودرو‌ها تبدیل شده و امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات در زندگی روزمره شهروندان تبدیل شده است. برای رفع این معضل که با تولید و ورود روزانه هزاران خودرو به سطح معابر شهر‌ها بر حجم آن هم افزوده می‌شود، مجموعه مدیریتی شهری همواره در تلاش بوده تا با استفاده از کمک‌های مالی و اعتبارات دولتی و طرح‌ها و برنامه‌های کارشناسی شده و بعضاً سلیقه‌ای به نوعی معضل ترافیک را حل کند. یکی از طرح‌ها و پروژه‌هایی که طی روز‌های اخیر در دستور کار و برنامه مدیریت شهری اسلامشهر با محوریت سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری اسلامشهر قرار گرفته و به مرحله اجرا درآمده اجرای طرح پارکبان است که در حال حاضر در تعدادی از خیابان‌های اصلی این شهر در حال اجراست. طرحی که بعضاً احساس می‌شود به جای رفع مشکلات مردم بیشتر به دنبال کسب درآمد برای شهرداری است.

طرح پارکبان که در دوره گذشته به صورت سنتی و با به‌کارگیری کمترین امکانات و خدمات به اجرا درآمد با، اما و اگر‌های بسیار و نقاط ضعف زیادی مواجه بود، با تصمیم مدیریت وقت شهری در اسلامشهر و البته با فشار دستگاه‌های نظارتی و امنیتی شهرستان بساط فعالیت آن جمع‌آوری شد و این بار با یک شکل و شباهت و قالب دیگری و به‌کارگیری افرادی با لباس‌های متحدالشکل و با به همراه داشتن دستگاه‌های الکترونیکی به‌روز در تعدادی از خیابان‌های این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت این پارکبان‌های ملبس به لباس‌های متحدالشکل که به علت عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، زمینه بروز حرف و حدیث‌هایی در سطح منطقه شده که در همین رابطه محمد یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» با گله‌مندی از عملکرد برخی پارک‌بان‌ها می‌گوید: «اصل ساماندهی وضعیت پارک خودرو به ویژه در خیابان شهید صیاد شیرازی کار خوبی است، اما نحوه برخورد و رفتار کارکنان مجموعه پارکبان با مردم باعث بروز اعتراضات فراوان و گله‌مندی مردم شده و خوب است مدیریت شهری نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.» خانم احمدی یکی از شهروندان اسلامشهری هم با اشاره به نقاط ضعف و قوت اجرای طرح پارکبان معتقد است: «پارکبان‌ها فقط در اخذ مبالغ از مردم به عنوان هزینه پارک تبحر و مهارت دارند، ولی به ایجاد نظم و انضباط شهری توجهی نمی‌کنند و بعضاً خودشان باعث به وجود آمدن مشکل هم می‌شوند.» وی تأکید می‌کند: «چطور ممکن است که پارکبان در محل حضور داشته باشد و خودرو مورد دستبرد سارقان قرار گیرد و یا توسط افرادی پنچر شود، به نظر می‌رسد پارکبان‌ها نسبت به برقراری امنیت خودرو‌های پارک شده بی‌اعتنا بوده یا در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند.» این شهروند ادامه می‌دهد: «اگر کسی بخواهد از پارکبان شکایت و گلایه‌مندی داشته باشد، به کدام دستگاه و تشکیلات باید مراجعه کند؟ بار‌ها مشاهده کرده‌ام که مردم در حال مذاکره با پارکبان‌ها هستند و در نهایت با اوقات تلخی و زور پولی را به پارکبان می‌دهند و می‌روند.»

نه پلیس راضی است، نه پارکبان

سرهنگ تقی‌زاده رئیس پلیس راهور شهرستان اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» در اسلامشهر در خصوص اجرای طرح پارکبان می‌گوید: «استقرار چند نفر در معابر و دریافت مبلغی برای پارک خودرو نمی‌تواند معضل ترافیک معابر را برطرف کند، مهم‌ترین مسئله برای حل مشکل ترافیک این است که باید به زیرساخت‌های منطقه توجه شود. علاوه بر اهمیت دادن به احداث پارکینگ‌های اختصاصی و عمومی در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیکی هم باید اقداماتی انجام شود.» وی ادامه می‌دهد: «توجه به رشد تکنولوژی، ایجاد و نصب دستگاه‌های پارکومتر راهکار اساسی و اصولی است تا استقرار پارکبان، ضمن اینکه با مکانیزه کردن کنترل ترافیک می‌توان بسیاری از تخلفات پارک دوبل، توقف در تقاطع‌ها، حرکت‌های خلاف جهت را کنترل و با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.» در همین رابطه سمیه شیرازی مدیرعامل سازمان جدیدالتأسیس مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری اسلامشهر هم در خصوص طرح پارکبان می‌گوید: «طرح پارکبان با مدیریت پارک حاشیه‌ای در اسلامشهر طبق مصوبه هیئت وزیران و به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور با هماهنگی شورای عالی استان‌ها و به استناد تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به مرحله اجرا درآمده است.» وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح توزیع عادلانه جای پارک در سطح شهر و تسهیل استفاده قانونمند همه شهروندان از فضا‌های پارک حاشیه‌ای است ادامه می‌دهد: «تردد خودرو در شهر بسیار زیاد است. خیابان‌های تجاری ظرفیت این تعداد خودرو را ندارند. اجرای طرح پارکبان در اسلامشهر علاوه بر جلوگیری از اینکه کسی برای خودش حریم اختصاصی تعریف کند سبب می‌شود در معابر پرتردد ضمن بهره‌مندی یکسان عموم مردم از محل پارک عمومی حفظ امنیت خودرو‌ها نیز تا حد زیادی ارتقا پیدا کند.» شیرازی با بیان اینکه اجرای طرح پارکبان به نفع کسبه است تأکید می‌کند: «اگر کسیه به صورت آزمایشی یک ماه خودرو خود را در محل کسبشان پارک کنند و فضای مقابل واحد تجاری را باز بگذارند به دلیل احترام به مشتری درآمدشان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.» مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری اسلامشهر با اعلام اینکه در طرح تفصیلی پارکینگ عمومی در مناطق شلوغ شهر تعریف می‌شود ادامه می‌دهد: «شهرداری مطالعاتی در زمینه ترافیک شهر و تعبیه نقاط با کاربری تأسیسات شهری برای احداث پارکینگ عمومی در خارج از نقاط شلوغ و جمعیتی داشته است؛ این نهاد در نظر دارد جابه‌جایی شهروندان از پارکینگ‌های عمومی مراکز خرید و شلوغ شهری با ناوگان حمل و نقل عمومی که دارای جاذبه توریستی هستند صورت گیرد.»، اما جالب است یکی از پارکبان‌ها با بیان بخشی از مشکلات شغلی خود می‌گوید: «ما بدون حتی عقد یک قرارداد ساده در شرکت پیمانکار طرح پارکبان مشغول فعالیت شده‌ایم؛ نه حقوق و مزایای کافی داریم نه از امنیت کافی برخوردار هستیم.»

نظر شما