شناسهٔ خبر: 31232392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پیام وزیر ارشاد به جشن هفت هزارمین شماره روزنامه ایران و مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید مؤسسه «ایران»

<ایران> برای همه ایرانیان است

صاحب‌خبر -




مدیرعامل ایرنا:
«ایران» رسانه دولت و ملت است

مدیرعامل جدید مؤسسه «ایران»:
روزنامه ایران باید نگاه ملی داشته باشد

دیــــــروز همــــــه ایرانی‌ها آمدنــد. جشـــن انتشـــــار 7 هزارمین شماره روزنامه ایران بهانه ای شد تا خیابان «خرمشهر» عصر روز یکشنبه میزبان تمام مدیران مسئول و مدیرعاملان این روزنامه در 24 سال گذشته باشد. البته میهمان‌ها فقط به ایرانی‌های قدیم و جدید محدود نبود. برخی از چهره‌های مطرح و سرشناس مطبوعات و رسانه‌های کشور هم حضور داشتند. دیدارها تازه شد و گفت و شنفت‌ها جان گرفت. خاطره‌های نزدیک به سه دهه انتشار یکی از مهمترین روزنامه‌های کشور، نقل مجلس شد. تیترها و لید‌ها در ذهن موسفید کرده‌های امروز و جوان‌های دیروز دوباره رنگ گرفت! تیترهایی که به روزگار طلایی مطبوعات کاغذی بسیاری از اتفاقات را رقم زده بود و نقش غیرقابل انکاری را در تصمیم گیری ها داشت. روزنامه‌ای که این روزها تحولات بسیاری را در آستانه انتشار هزاره هشتم در پیش رو دارد. این روزنامه می‌رود تا در قالب جدیدتری از ابزارهای نوین ارتباطی و رسانه‌ها نقش خود را در میان مخاطبانش ایفا کند.
به گزارش «ایران»، در این مراسم ابتدا پیام عباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت انتشار 7 هزارمین شماره روزنامه ایران توسط امیر‌زاده مدیر روابط عمومی این وزارتخانه قرائت شد.
تحجر و جمود در عرصه رسانه و فرهنگ جایی ندارد
«سید ضیا هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز دراین مراسم که با معارفه مهندس مهدی شفیعی و تودیع مهندس محمد تقی روغنی‌ها همزمان شد،گفت: آقای روغنی‌ها مدیری بود که 5 سال برای این مؤسسه زحمت کشید و تا به امروز مؤسسه را به اینجا رساند. روزهای سختی را طی کرد و بار سنگینی را به دوش گرفت.
هاشمی افزود: «ایران» حاصل زحمات پیشکسوتان و مدیران سابق این روزنامه است. بنابراین، ما بر اساس یک سنت حسنه بایستی قدردان پیشینیان و همکارانمان باشیم. این جلسه جشنی است مشترک برای کسانی که از روز اول «ایران» را بنیانگذاری کردند و کسانی که امروز در این مؤسسه پرافتخار تلاش می‌کنند و به این افتخار آفرینی ادامه می‌دهند. مدیرعامل ایرنا با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: در این مرحله که به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان گام دوم انقلاب تعبیر شده که تعبیر بسیار حکیمانه، ارزنده و الهام بخشی است، مؤسسه «ایران» مسئولیت سنگینی به عهده دارد. رسالتی که فراز و نشیب‌های زیادی در 25 سال گذشته طی کرده و امروز در شرایطی ویژه و طبعاً متفاوت از حیث رسانه‌ای، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حرفه‌ای رسانه‌ای به سر می‌برد.
وی به تغییرات رسانه‌ها در طول گذر زمان تأکید کرد و اظهار داشت: امروز اقتضائات متفاوتی نسبت به 20 سال گذشته دارد. امروز ما ناچاریم خلاقیت بیشتری داشته باشیم. امروز ناچاریم برای حفظ مرجعیت رسانه‌ای تلاش کنیم. اگر ما در گام دوم انقلاب بخواهیم به ایران، انقلاب، نظام و مردم خدمت کنیم باید حتماً اقتضائات امروز را در نظر بگیریم.
وی درباره مشکلات رسانه‌ها از جمله «ایران» نیز عنوان کرد: ما امروز در معرض سلسله مخاطراتی هستیم. یکی از آنها مشکلات کمبود کاغذ است که در پیام وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی به آن اشاره شده است. مشکلات مالی، کاری و کمبود حقوق پرسنل از دیگر مشکلاتی است که امروزه همکاران ما را تحت فشار قرار داده است.
من حقیقتاً گمان می‌کنم که اصحاب رسانه سربازان و افسران و فرماندهان جنگ نرمی هستند که ما معتقدیم وجود دارند. همواره تأکید کرده‌ام اگر اینها افسران این جنگ هستند باید از آنها حمایت ویژه شود. مدیرعامل ایرنا با تأکید بر این‌که بایستی با اصحاب رسانه‌ها مهرورزی بیشتری صورت بگیرد، اظهار داشت: رسانه‌ها اگر بخواهند در ایفای نقش تاریخی خود موفق باشند نیاز دارند که اصل استقلال حرفه‌ای خودشان را حفظ کنند.
توقعات بیش از حد و وابستگی به گروه‌ها وسلیقه‌های مختلف موجب از دست رفتن مرجعیت رسانه‌ای می‌شود. ما امیدوار هستیم که «ایران» هم با حفظ استقلال حرفه‌ای، با حفظ و ارتقای توانمندی حرفه‌ای خودش این مسیر را طی کند. مسیری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از اصول آن آزادی است. هاشمی با اشاره به این‌که تحجر و جمود در عرصه رسانه و فرهنگ جایی ندارد، گفت: امنیتی کردن فرهنگ خدمت به امنیت نیست و برعکس فرهنگی کردن امنیت خدمت به امنیت و فرهنگ است. به تعبیر بزرگان حوزه امنیت، ما نیاز به امنیت فرهنگی داریم نه فرهنگ امنیتی.
هاشمی به مشکلات مالی این روزنامه اشاره کرد و گفت: با وجود تلاش‌هایی که از سوی مدیریت این روزنامه انجام می‌شود، امروز مؤسسه «ایران» قدری برای تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل است. اگر قرار است «ایران» یک رسالت ملی داشته باشد و اگر قرار است «ایران» رسانه دولت- ملت باشد حتماً باید حمایت‌های لازم از این روزنامه انجام شود. این حمایت هم مادی است و هم غیرمادی. اتفاقاً حمایت‌های غیرمادی مهم‌تر هستند. وی گفت: بیان روزنامه‌ها و موضع روزنامه‌ها و نشریات باید مورد اقبال و توجه و حتی تحمل قرار بگیرد. کم تحملی یا بی‌مهری نسبت به رسانه‌ها و اصحاب رسانه خیلی تلخ است.
حضور چهره‌های خاطره انگیز در جشن 7 هزارمین شماره «ایران»
«سیدمحمود دعایی»، مدیرمسئول روزنامه «اطلاعات» در ادامه با تبریک به مسئولان و کارکنان روزنامه ایران گفت: در این محفل بسیاری از چهره‌ها خاطره انگیز هستند، پروژه تأسیس روزنامه ایران با همکاری افراد باارزش زیادی شکل گرفت. بحث دو عنصر موفق در این جلسه مطرح است، جناب آقای روغنی‌ها به عنوان یک الگو و سرمشق برای من همیشه لحاظ است، انسان متواضعی که در عین آگاهی بالا، جامع بودن، دارا بودن توان بالای مدیریتی، فوق العاده فروتن، نجیب و مهربان است. این خصلت‌ها، خصائص ارزشمندی است که در ایشان وجود دارد. از آن جایی که از سال 1359 در مطبوعات در روزنامه «اطلاعات» حضور دارم و بعد از آقای واعظ طبسی جزو دیرپاترین مسئولانی هستم که در این عرصه دوام آورده ام. به همین دلیل هم با بسیاری از مدیران و شخصیت‌ها آشنایی دارم و به آقای روغنی‌ها افتخار می‌کنم.
وی خطاب به روغنی‌ها افزود: با افتخار می‌گویم که شما هم مانند پیشینیان و مثل کسانی که در اداره یک نهاد ارجمند خبری – فرهنگی حق داشتند، سهم بزرگی در این کشور دارید.
ان‌شاء‌الله شاهد چاپ ده هزارمین شماره هم باشیم
«فریدون وردی نژاد»، بنیانگذار مؤسسه فرهنگی – مطبوعاتی «ایران» با بیان این که نام بردن از تمام کسانی که در شکل‌گیری «ایران» نقش داشتند کار بسیار سختی است، افزود: وقتی چشمم به لوگوی روزنامه افتاد یاد لحظه‌ای افتادم که می‌خواستیم برای روزنامه نامی انتخاب کنیم. پیشنهاد من به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی «ایران» بود اما ایشان گفتند که این نام برای شما مشکل آفرین می‌شود. پس از آن نزد مقام معظم رهبری رفتم. ایشان فرمودند اسم «ایران» هوشمندانه است و من حمایت می‌کنم. خط آن را هم نستعلیق قرار دهید.  علی لاریجانی، احمد مسجدجامعی و مهندس میرسلیم حمایت‌های زیادی کردند تا «ایران» تبدیل به مؤسسه‌ای بزرگ شود و روزنامه‌های الوفاق، دیلی، ایران ورزشی، ایران سپید، ایران آذین و سالنامه را منتشر کند ان‌شاالله  شاهد چاپ ده هزارمین و صدهزارمین شماره هم باشیم. با نوآوری‌های دکتر هاشمی روزنامه می‌تواند به شکل جدید و با قوت بیشتر کار خود را دنبال کند و نقش خود را در جهت ارتباط بین نسل گذشته، حاضر و تربیت نسل آینده به خوبی ایفا کند.
روزنامه ایران تنها صدای دولت نبود بلکه صدای ملت بود
«احمدمسجد جامعی»، عضو شورای شهر نیز گفت: یکی از مهم‌ترین نتایج مدیریت روغنی‌ها در این مؤسسه این بود که او توانست فاصله هیأت مدیره و تحریریه را کاهش دهد و به عنوان فردی که تدریس می‌کرد و برخی از دوستان شاگرد او بودند در کم کردن فاصله تحریریه با مدیریت تلاش ویژه‌ای کند.  او ادامه داد: در زمان ریاست ایشان روزنامه ایران تنها صدای دولت نبود بلکه صدای ملت بود. بنابراین از ایشان تشکر می‌کنم که فضای مباحث اجتماعی را گسترش داد. گاهی مطالبی را در روزنامه می‌نوشتند که بعداً به موضوع بحث شورای شهر تبدیل می‌شد.
خوشحالم که شفیعی مسئولیت را برعهده گرفت
«محمدتقی روغنی ها» مدیرعامل و مدیرمسئول اسبق این روزنامه نیز در ادامه گفت: در جشن 7 هزارمین شماره چاپ روزنامه ایران خدای متعال را شکر می‌گویم که این امکان را فراهم کرد تا بار دیگر به مدت 5 سال در خدمت دوستان و در این مؤسسه با همکاران قدیمی و جدید فعالیت داشته باشم. از همه عزیزانی که قبل از من در این جایگاه بودند و افرادی که پس از من می‌آیند تشکر می‌کنم. از دکتر هاشمی نیز سپاسگزارم که در طول این یک سال در راستای کاهش مشکلات، حمایت‌های همه جانبه داشتند.
ان‌شاء‌الله با تحولات ایجاد شده ،مؤسسه روند رو به رشد، تکامل و اعتلا داشته باشد. خوشحالم که مهدی شفیعی مسئولیت را عهده‌دار شد، زیرا وی فردی متین، بااخلاق، مدیر و بسیار باطمأنینه و کاردان است.

میهمانان مراسم جشن انتشار هفت هزارمین شماره روزنامه ایران

در این مراسم جمعی از شخصیتهای فرهنگی، سیاسی و رسانه ای حضور داشتند.
شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای
فریدون  وردی‌نژاد / مؤسس و مدیرعامل و مدیرمسئول اسبق روزنامه ایران-محمود دعایی/مدیرمسئول روزنامه اطلاعات -بهرام قاسمی/ سخنگوی وزارت امور خارجه -کیوان خسروی / معاون رسانه ای دبیرخانه شورای امنیت  - احمد مسجدجامعی / عضو شورای شهر تهران -علی ربیعی / وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی - پرویز اسماعیلی / معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری- مهدی رحمانیان/ مدیرمسئول روزنامه شرق - علیرضا بختیاری / مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد - علی متقیان /مدیرعامل خبرگزاری ایسنا - عباس عبدی/رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران - حسین ضیایی/ مدیرعامل و مدیرمسئول سابق روزنامه ایران - مجید رضائیان/ جانشین مدیرمسئول و سردبیر سابق روزنامه ایران - عبدالرسول وصال/ مدیرعامل و مدیرمسئول سابق روزنامه ایران -  احمد خادم‌المله/ مدیرعامل سابق ایرنا  - محمد خدادی /مدیرعامل سابق ایرنا - کاوه اشتهاردی/ مدیرعامل و مدیرمسئول سابق روزنامه ایران - بیژن مقدم / مدیرعامل و مدیرمسئول سابق روزنامه ایران - بهروز بهزادی/ سردبیر سابق ایران - غلامحسین اسلامی‌فرد/ مدیرمسئول سابق روزنامه ایران - هادی جعفرنژاد/ سرپرست امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه -مهرداد باقری/ معاون فنی سابق روزنامه ایران - ابوالحسن  ریاضی / سرپرست مؤسسه همشهری-شهریار شمس مستوفی/ سردبیر روزنامه همشهری- محسن میرزایی / مدیرعامل جهان رسانه- شاهرخ حیدری / مدیر سابق چاپ و توزیع روزنامه ایران -محمد بلوری/پیشکسوت روزنامه نگاری - پدرام الوندی/ معاون خبر ایرنا -- مسعود میرزایی و غلامحسین محمدی مشاوران مدیرعامل ایرنا - محمدعلی زکریایی/ رئیس دانشکده خبر- علیرضا عبداللهی نژاد/ مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم - همایون امیرزاده/ مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد- جمعی از اعضای هیات مدیره روزنامه ایران و مدیران بخش های ایرنا

برش
مدیرعامل جدید مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران تأکید کرد:
  حرکت در مسیر اعتدال، عقلانیت و منافع ملی، نقشه راه مؤسسه «ایران»

«مهدی شفیعی» مدیرعامل جدید «ایران» در ادامه با تبریک بیست و پنجمین سال فعالیت این روزنامه گفت: انتشار شماره 7 هزارم را به همکارانم در چاپخانه، توزیع، خبرنگاران شهرستان‌ها، مدیران، دبیران و اعضای تحریریه‌های «ایران»، ایران ورزشی، الوفاق، ایران دیلی، ایران سپید، انتشارات، واحدهای آگهی‌ها، مالی و اداری تبریک عرض می‌کنم و به همه آنها خداقوت و دست مریزاد می‌گویم.
یاد می‌کنیم از کسانی که امروز در کنار خانواده بزرگ «ایران» نیستند، کسانی که مطمئن هستم هنوز قلبشان برای «ایران» می‌تپد و سرمایه‌های بزرگی هستند که باید از تجارب آنها بهره ببریم. «ایران» از آغاز تا امروز که وارد بیست و پنج سالگی شده است، فرآیند رشد، بلوغ و نبوغ را طی کرده و در تمام این ایام از بنیانگذاران تا مدیران امروز و تک تک خبرنگاران و اعضای روزنامه زحمات زیادی کشیده‌اند. امروز حفظ و تقویت و شکوفایی بیشتر این مسیر باید اولویت همه ما باشد. تداوم و استمرار موجودیت خانواده بزرگ «ایران» اولویت همه ما است.
وی افزود: شاید به دلایل مختف ردیف هزینه‌ها و درآمدهای مالی مؤسسه «ایران» توازن مطلوبی نداشته باشد اما سرمایه اصلی مؤسسه «ایران» حمایت دولت و یا حساب‌های بانکی نیست بلکه سرمایه اصلی آن، نیروی انسانی با تجربه و حرفه‌ای است که می‌تواند با همدلی و برنامه‌ریزی مناسب این مؤسسه را به مؤسسه‌ای بزرگ و جریان ساز تبدیل کند. تلاش برای ادامه حرکت در مسیر اعتدال، عقلانیت، انسجام، مصالح و منافع ملی نقشه راه و چارچوب حرکت مؤسسه «ایران» است.
نگاه استراتژیک به مسائل یعنی کلان‌نگری، همه‌جانبه‌نگری و آینده‌نگری رویکرد امروز ماست و در این مسیر خانواده بزرگ «ایران» باید بدانند برای بقا و تداوم حیات خود الزاماً باید در ریل و مسیر اخلاقی حرکت کنند؛ اخلاق اولویت اول ماست. رویکرد اخلاقی و پرهیز از تخریب، انگ‌زنی و افشاگری همچنان باید چه درون مؤسسه و چه در محتوا و محصولات ارائه شده به عنوان رویکرد سیاست اصلی در نظر همگان قرار گیرد.
به گفته شفیعی، خلاقیت، نوآوری، روزآمدسازی، استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید، درک روشن از تحولات و واقعیت‌های جامعه و باور به رقابت‌پذیری با سایر رسانه‌ها و روزنامه‌های عمومی و خصوصی به عنوان ضرورتی انکارناپذیر برای حیات باید مد‌نظر ما باشد. بازشناسی مخاطبان و پاسخ به مطالبات و نیازهای آنان، عبور از نظام خبری به نظام تحلیلی، توجه به کیفیت به جای کمیت، تلاش برای اثربخشی به جای فعالیت‌محوری همه و همه از نکات اساسی است که باید در این راستا به آن توجه شود. در کنار توجه به تولید باید بر توزیع هم تمرکز کنیم.
بدیهی است مطلب، بدون حضور در فضای مجازی، اصولاً امکان انعکاس چندان پیدا نمی‌کند. حرکت‌هایی در سال‌های اخیر در حوزه مجازی اعم از آنلاین و صوت و تصویری صورت گرفته که باید با قدرت ادامه پیدا کند و تقویت شود. مخاطبان روزنامه ظرفیت مغتنمی هستند که می‌توانند در تولید محتوای آن نقش جدی ایفا کنند. باید مفاهیمی چون شهروند -خبرنگار را جدی بگیریم.
باید برای بازطراحی موضوعی صفحات روزنامه مطالعاتی صورت گیرد. امروز برخی حوزه‌های خبری ریزتر شده و مسائل تخصصی دنبال می‌شود. بسیاری مطالب اجتماعی، فرهنگی و هنری و جذاب دیگر می‌تواند در الوفاق و ایران دیلی برجسته‌تر شود و «ایران» باید نگاه ملی داشته باشد. این میسر نیست مگر با استمرار حضور در شهرها و روستاهای کشور.
وی ادامه داد: انضباط مالی و اداری از ضرورت‌های یک سازمان پویا و توسعه محور است. انضباط به همراه شفافیت و عدالت باید در حوزه‌های پرداختی و مالی مد‌نظر باشد.
البته بدیهی است که برای افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه، نیروهای فعال، کاردان و خلاق باید مورد‌ توجه باشند. هیچ تبعیضی نباید بین بخش‌های مختلف مؤسسه وجود داشته باشد؛ در یک سازمان خبری همه در فرآیند تولید خبر مؤثرند و تحریریه، فنی و اداری باید یکسان دیده شوند. برای ایجاد برخی تسهیلات رفاهی مختص همکاران با همکاری نهادهای دیگر تلاش‌های خوبی شده است که حتماً ادامه می‌یابد تا بخشی از کاستی‌های مالی جبران شود.
وی در خاتمه سخنان خود افزود: امیدوارم در کنار هم برای سربلندی و اثرگذاری هرچه بیشتر خانواده «ایران» بتوانیم گام‌های بلندی برداریم.


برچسب‌ها:

نظر شما