شناسهٔ خبر: 31232337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک سال از پرواز 66 مسافر آسمانی پرواز آسمان تهران ـ یاسوج گذشت

29 بهمن 96 یکی از تلخ‌ترین روزهای کهگیلویه و بویراحمد رقم خورد و هواپیمایی ای تی آر آسمان با 66 مسافر پس از پرواز از فرودگاه مهر‌آباد تهران و طی مسیر به سمت یاسوج بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از صفحه رادار خارج شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج،  بهمن 96 یکی از تلخ‌ترین روزهای کهگیلویه و بویراحمد رقم خورد، باورش برای دنانشینان سخت بود که این دنای همیشه استوار است این چنین بی‌مهر شده و 66 مسافر آسمانی را در آغوش گرفته. باورش سخت بود...

این حادثه تلخ تا سال‌های سال در ذهن ما باقی خواهد ماند.

صبح یکشنبه 29 بهمن خبری مبنی خارج شدن یک فروند هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی "آسمان پس از پرواز از فرودگاه مهر‌آباد تهران و طی مسیر به سمت یاسوج بعد از ۵۰ دقیقه پرواز  از صفحه رادار منتشر شد.

ساعت 9:30 دقیقه بود که هواپیما ای تی آر بالای کوه دنا و به 14 مایلی فرودگاه یاسوج رسید خلبان اجازه کاهش ارتفاع خواست و به او اجازه داده شد و این آخرین ارتباط خلبان فولاد با فرودگاه یاسوج بود و افراد محلی دنا کوه هواپیما را در ارتفاع پایین دیده بودند.

با انتشار این خبر تلخ و دردآور جمعیت زیادی در فرودگاه یاسوج تجمع کردند و دل نگران مسافران و عزیزان خود بودند.

کم‌کم اسامی مسافران پرواز اعلام شد

۱-مژگان نظری، ۲- جلال امیدی‌پور، ۳- حسین رستمی،۴- مریم عابدی ۵- احمد نظری۶- محمد برزگری۷- رویا داخته۸- مجید اسلامی۹- مهدی قرعلی۱۰- غلامعلی احمدی۱۱- میلاد علی‌پور۱۲- افشین انصاری۱۳- سید ایلیا دانشی۱۴- سیدطاها دانشی۱۵- محمد عیدی‌نیا۱۶- علی فرزانه۱۷- حمید هداوندخانی۱۸- عزت‌الله حق‌شناس۱۹- ابراهیم جعفریان سی‌سخت۲۰- نرگس خوبانی۲۱- ژیلا قلی‌پور۲۲- ایمانی‌مهر۲۳- عبدالرضا کردی۲۴- محمد نجات۲۵- نشاطی‌فر۲۶- محمد نوری۲۷- علی زارع۲۸- محسن تقی‌پور۲۹- مصطفی رضایی۳۰- خلیل آهنگران۳۱- شاپور یاری‌پور۳۲- شهید یاری‌پور۳۳- احمد چرمیان۳۴- سیدرضا فاطمی‌طلب۳۵- پریسا سوهانی۳۶- علیرضا جامعی۳۷- سکینه کاظمی‌انوار۳۸- اردشیر راد۳۹- بهروز شریف کاظمی۴۰- سید بهزاد سیادتی۴۱- حامد امیری۴۲- محمد فهیمی۴۳- رحمت صالحی‌پرور۴۴- محمد فهیمی هنزایی۴۵- ابوالقاسم فرهمندی۴۶- مهدی جاویدپور۴۷- عبدالاحد مرادی۴۸- سلمان آذری۴۹- امیر پورشاه‌آبادی۵۰- فاطمه دالوند۵۱- کوثر هردانی۵۲- محمد کبیریان۵۳- علیرضا کلهر۵۴- حامد مهدوی خدمه پرواز ٣٧٠۴ هواپیمایی آسمان١-کاپیتان حجت الله فولاد٢-خلبان دوم کاوه خلیلی

٣-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی۴-مهماندار بهنام رضایی نیارکی اسامی تیم امنیت پرواز ٣٧٠۴ هواپیمایی آسمان١-محمود بهشتی٢-فرهاد معصومی

خانواده‌ها چشم به راه مسافران خود بودن  و خود را به دامنه دنا کوه رساندند، آمده بودند عزیزان خود را به سلامت برگردانند.

متاسفانه هواپیمای آسمان بعد از اصابت به قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم سقوط و همه سرنشینان این پرواز کشته شدند.

در این مدتی که لاشه هواپیما پیدا نشده بود بازار شایعات داغ بود و یکی می‌گفت چند دقیقه پیش با یکی از مسافران تماس گرفتم  و دیگری از زنده بودن مسافران در دامنه کوه می‌گفت.

  در منطقه پادنا ستاد بحران تشکیل و آخوندی وزیر راه هم برای بررسی این حادثه در محل حادثه حضور پیدا کرد و که با اعتراض مردم  و خانواده‌های داغدیده مواجه شد.

سرانجام پس‌ از سه روز پردلهره و سراسر تردید، جست و جوهای نفسگیر و بی‌امان بالگردهای هلال احمر، سپاه و ارتش، در ارتفاعات برفی و در میان کولاک شدید رشته کوه‌های دنا، لاشه متلاشی هواپیما و تعدادی از اجساد سرنشینان پرواز تهران –یاسوج پیدا شد.


پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید و این هواپیما حامل ۶۰ مسافر،۲ مهماندار،۲ نفر امنیت پرواز و ۲ نفر خلبان و کمک خلبان بود  که در مجموع ۶۶ سرنشین داشته است.

*در استان کهگیلویه و بویراحمد سه روز عزای عمومی اعلام شد

در روزهای اولیه این سانحه دلخراش هوایی همه دستگاه‌ها و نهادهای استانی و کشوری برای پیدا کردن لاشه هواپیما و انتقال پیکر مطهر جانباختگان بسیج شده بودند تیم‌های کوهنوردی همچنان در منطقه حضور  و در تلاش برای یافتن بقایای ابدان مطهر این عزیزان بودند.

این حادثه در ارتفاع بیش از چهار هزار متری کوه دنا به وقوع پیوست که کار امدادرسانی و عملیات جستجو در آن شرایط خاص آب و هوایی و بوران، و کولاک برف شدید را برای نیروهای امدادی بسیار سخت کرده بود.

 پیکر جانباختگان هواپیمای ای تی آر توسط کوهنوردان به پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد منتقل و پس از نمونه‌برداری و آزمایش دی.ان.ای شناسایی و تحویل خانواده‌ها داده شد.

 پایان عملیات جست و جوی پیکر جانباختگان سانحه دلخراش سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در ارتفاعات دنا را پس از 127 روز تلاش اعلام شد.

در سانحه هوایی تهران-یاسوج بسیاری از نخبگان اقتصادی و پزشکان از استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور حضور داشتند، آنها با پرواز آسمان آسمانی شدند، ملت ایران و مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد در فراق عزیزانشان اشک ریختند.

 

 

پرواز ۳۴۰۷ تهران- یاسوج برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد و هرگز غم فراغ عزیزانمان را از یاد نخواهیم بود.

انتهای پیام/82009/خ

نظر شما