شناسهٔ خبر: 31232006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

همایشی فرهنگی که حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن داشت

در همایشی با عنوان تجلیل از شخصیت استاد حق‌شناس شاعر سنندجی، اتفاقات و حاشیه‌هایی رخ داده که متن برنامه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در حالی که قرار بود در همایشی از مقام و منزلت استاد محی‌الدین حق‌شناس شاعر برجسته سنندجی تجلیل شود اما حضور چهره‌هایی در این مراسم سبب شد که حاشیه‌هایش مهم‌تر از متن اصلی این مراسم باشد.

مراسم بزرگداشت و گرامیداشت استاد محی‌الدین حق‌شناس بعد از ظهر پنجشنبه ۲۷‌ بهمن‌ماه در سالن امام خمینی(ره) اداره‌کل آموزش و پرورش استان کردستان در سنندج برگزار شد و متاسفانه حاشیه‌های پیرامونی این مراسم خیلی پررنگ‌تر از متن اصلی آن بود.

در حالی که چندی قبل مدیرکل کتابخانه های عمومی از برگزاری این مراسم همزمان با آیین‌های چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران سخن به میان می‌آورد اما متاسفانه اتفاقاتی در متن مراسم روی داد که علاوه براینکه به هیچ عنوان در شأن آیین و مراسم‌های این ایام نبود بلکه موجب وهن چهل سالگی انقلاب اسلامی بود.

مهمترین سوال از متولیان و برگزارکنندگان همایش این بود که چرا و به چه دلیل در پوستر معرفی برنامه اسم سالن امام خمینی(ره) قید نشده و تنها اکتفا به سالن آموزش و پرورش شده بود و این در حالی است که این سالن با تابلوی بزرگ به نام حضرت امام خمینی نامگذاری شده و سال‌هاست که این عنوان را دارد.

در اولین گام، سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن پخش نشد و شایعه است که یکی از سخنرانان اعلام کرده بود که تنها به شرطی حاضر به سخنرانی است که سرود جمهوری اسلامی ایران در سالن پخش نشود.

در این مراسم عدم توجه نظام اسلامی به زبان و ادبیات کردی مورد انتقاد قرار می‌گیرد و دختری خواننده که اکنون در لندن ساکن است، را افتخار کردها می‌دانند.

در حالی که قرار شده بود در این مراسم در خصوص منزلت و شخصیت ادبی استاد حق‌شناس سخن به میان آید ولی نگاهی به تخصص و رزومه افراد سخنران در نوع خود جالب توجه بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی دارای مدرک تحصیلی تاریخ، نائب رئیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز کردستان، اسعد اردلان دارای مدرک تحصیلی حقوق، ماجد مردوخ روحانی مشاور فرهنگ‌لغت کردی، فردین صادق ایوبی نقاش و دو سه نفر دیگری که به عنوان سخنران این مراسم معرفی شده بودند هیچکدام در طول عمر حرفه‌ای و کار فرهنگی خود تخصصی در بخش شعر نداشتند.

بدون شک مهم‌ترین ویژگی و تمایز فعالیت استاد حق‌شناس تخصص وی در حوزه شعر بود ولی متاسفانه در مراسم امروز تنها چیزی توجه قرار نگرفت موضوع شعر و تخصص ادبی ایشان بود.

برخی سخنرانان در این مراسم نوک پیکان اتهام خود را به سمت و سوی عدم توجه به زبان و ادبیات کردی نشانه رفته و از عدم توجه نظام اسلامی به این موضوع به شدت گلایه می‌کردند. این در حالیست که رهبر معظم انقلاب از زبان کردی به عنوان ثروت ملی نام می‌برند.

در یکی از بخش‌های این مراسم یکی از سخنرانان شعری منتسب به استاد محی‌الدین حق‌شناس را قرائت کرد که تاکنون در هیچ جایی از وی منتشر نشده و حتی در دیوان اشعار وی( شاره کم سنه) نیز وجود ندارد.

در این شعر ساختارشکنانه نگاهی عجیب به حوادث سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در استان کردستان به چشم می‌خورد و سخنران نیز در اوج عزت و افتخار این شعر را قرائت کرد و گفت: این شعر را ماموستا حق‌شناس برای شهیدان خودمان سروده است!!

او ادامه داد: برگزاری مراسم استاد حق‌شناس تازه اول راه است و قرار است کارهای بهتر و بیشتری در این راستا با عنوان شب‌های فرهنگی کردستان نیز برگزار شود.

این سخنران مراسم عنوان کرد: کردها همواره ثابت کرده‌اند با هم متحد هستند و در هر فرصتی مثل حوادث سال‌های اخیر خود را نشان می‌دهند که اکنون هم منتظر فرصتی برای نشان دادن خود هستند.!

وقتی که سخنرانان یکی پس از دیگری در جایگاه قرار می‌گرفتند به جای صحبت در خصوص مقام و منزلت استاد محی‌الدین حق‌شناس و تبحر شعری وی، بیشتر نوک پیکان را به سمت سوی عدم توجه به زبان و ادبیات کردی نشانه رفته و حتی اعلام می‌کردند که امروز عده‌ای کمر همت بسته‌اند که زبان و ادبیات کردی را نابود کنند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

نظر شما