شناسهٔ خبر: 31231647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران

موسیقی فجر پوست اندازی نمی کند/ جشنواره گام به گام تکامل می یابد

سید عباس صالحی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر لزوما نباید پوست اندازی کند، گفت: این جشنواره باید قدم به قدم تکامل تدریجی پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان «سید عباس صالحی» شامگاه یکشنبه ۲۸ بهمن در بازدید از بخش نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر  به تماشای اجرای گروه "نجوای علی آباد کتول " در سالن سوره مهر حوزه هنری نشست، وی پس از این اجرا در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آن ها پاسخ داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان مبنی بر این که آیا جشنواره موسیقی فجر بعد از سی و چهار دوره برگزاری نیازمند بازنگری اساسی  در سیاست گذاری ها نیست؟ گفت: بخشی از این بازنگری نسبی امسال با تدوین آیین نامه محقق شده است. همچنین از تجربیات گذشته و امسال برای بازنگری در جشنواره سال آینده بهره می بریم.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا جشنواره موسیقی فجر نمی خواهد در شیوه برگزاری پوست اندازی داشته باشد؟ اظهار کرد:  پوست اندازی حتما لازم نیست مهم این است که قدم به قدم تکامل تدریجی پیدا کند حتما همه تحولات از طریق پوست اندازی کامل صورت نمی گیرد. خود تحولات تدریجی  مقدمه ای برای تکمیل و تکامل است و امسال اتفاقات خوبی را با همین نگاه دوستان انجام دادند .

 

سید عباس صالحی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که چرا پس از سی و چهار دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر بزرگان موسیقی همانند بزرگان فیلم در این جشنواره حضور ندارند و وزارت ارشاد چرا اقدام  عاجلی در این باره انجام نمی دهد؟ گفت: اقدام عاجل  که معمولا کار سختی است ولی با این نگاه که بتوانیم یک مسیر را طی کنیم که حس کنیم قدم به قدم پیش می رویم سوال شما و نقد شما مساله درستی است، به نحوی جشنواره های فجر باید به گونه ای باشد که هم  نام آوران و هم نسل های میانی و نسل نو پا به پای هم در این جشنواره ها حضور داشته باشند و جشنواره ها یک  ارتباط میان نسلی را در بخش های مختلفی که ما داریم چه سینما، چه موسیقی، چه تئاتر و چه تجسمی، جشنواره ها باید فرصتی برای این ارتباط میان نسلی باشند.

 

وی افزود: اگر نام آوران غایب باشند  بخشی از کار کمبود دارد اگر کسانی که تازه وارد میدان شده اند اما  استعداد های آینده هستند آنها هم کمتر باشند باز بخش دیگری از جشنواره ناقص است.  در جشنواره موسیقی  اینکه نامدران و نام اوران را در فضای جشنواره داشته باشیم حتما می تواند  نگاه درستی است   با همین نگاه هم تلاش  بر این بود نمی خواهم بگویم نتیجه راضی کننده است هنوز، اینکه امسال نام اوران و نامدران بیشتری  در فضای موسیقی حضور داشته باشند ، حضور  استاد فرهت و دوستان ما و آقای ترابی  که گامی رو به جلو را با این نام آوران داشته باشیم البته این به این معنی نیست که نسل میانی و نسلی که تازه وارد این نسیر شدند و استعداد درخشان هستند از آنها غافل باشیم .


وزیر ارشاد ادامه داد: آیین نامه ای که عزیزان امسال تدوین کردند و مبنایی است و مانند هر مقرراتی نیازمند  اصلاحات و بازبینی های  بعدی است  با همین نگاه است که می خواهیم مسیر مشخصی برای جشنواره فجر داشته باشیم امسال شروع است و حتما این شروع می تواند با پیگیری ها و نواوری ها و بازنگری ها در این مسیر متکامل حرکت کند .

 

وی در پاسخ سوال خبرنگاری درباره اولین حضور بخش نواحی در جشنواره موسیقی فجر و حمایت از گروه های موسیقی اقوام گفت: برای من اسباب خوشحالی است که  امشب در این برنامه حضور داشتم موسیقی اقوام بخشی از هویت ایرانی ماست،  هویت ایرانی ما در یک رنگین کمانی تعریف شده که این رنگین کمان به گونه ای  در عین اینکه هویت ایرانی  به نحو عام  را داریم‌  با اقوام،  رنگین کمان هویت ایرانی را تعریف دیگری می کنند. موسیقی اقوام و نواحی بخشی از هویت رنگین کمانی ماست ، موسیقی اقوام به اعتباری که رنج ها، شادی ها ،  درد ها، زخم ها، مقاومت ها و خیزش ها اقوام را در طول تاریخ چه در کلام و چه در نوا نشان می دهند  به نحوی تاریخ ایران را در هویت افراد نشان می دهند.


وی افزود: به نظر می آید موسیقی اقوام ما یک ظرفیت قابل توجهی  در ارتباط دیپلماسی فرهنگی دارد و از طریق این موسیقی می توانیم ارتباط فعالی را با جهان و به ویژه با اقوامی که  رابطه های تاریخی و دیرینگی بیشتری در ارتباطات داشتیم، در طول این  سال های اخیر و بویژه   در این دو سال گذشته یکی از چیزهایی که من به طور جدی پیگیر بودم  همین نکته است که ما هویت اقواممان را می توانیم  به عنوان یک مزیت نسبی خودمان بدانیم از جمله موسیقی اقوام،  همین حضور به عنوان اولین حضورم " من سفری داشتم با فاصله از پریشب که امدم"  این حضور اولیه در  رابطه با موسیقی اقوام  با همین نگاه است که موسیقی اقوام طلیعه ای برای ارتباط موسیقیایی ما برای  دوره جدید  می تواند باشد، حتما با همین نگاه حمایت ها و پشتیبانی ها جدی تری می تواند صورت بگیرد و باید بگیرد و بخشی در رابطه با ثبت موسیقی اقوام و بخشی هم  در ارتباط با نشر این موسیقی است.

 

 

نظر شما