شناسهٔ خبر: 31231576 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با کودک خبرچین چه برخوردی کنیم؟

یک روانشناس گفت: اگر فرزند خردسالی دارید، باید بدانید که در همه جا یک ضبط صوت همراهتان است که کارش ضبط کردن صحبت‌های شماست.

صاحب‌خبر -

محمدباقر حسنوند روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خبرچینی کودکان گفت: اگر شما فرزند خردسالی دارید باید بدانید که در همه جا یک ضبط صوت همراهتان است که کارش ضبط کردن صحبت‌ها و راز‌های شماست و تنها منتظر است که کسی از او سوالی بپرسد تا مو به مو همه را برای دیگران توضیح دهد.

حسنوند افزود: به این کودکان، کودکان زیادی صادق می‌گوییم که هر کسی هرچیزی از آن‌ها می‌پرسد سریع همه چیز را می‌گویند.

این روانشناس با بیان اینکه در واقع کودکان از خبرچینی برای آزمایش قدرت و نفوذ خود بر دیگران استفاده می‌کنند، اظهار کرد: همچنین آن‌ها این کار را برای دیده شدن بیشتر انجام می‌دهند.

وی گفت: یک زمانی کودک در جمع چیز‌های بی‌اهمیتی مثل اینکه دیشب شام چه خورده و کجا رفته را مطرح می‌کند که در اینصورت والدین نباید واکنشی از خود نشان دهند.

حسنوند ادامه داد: در صورتی که کودک مسائل مهم و شخصی زندگی مثل اینکه مامان و بابا دیشب با هم دعوا کردند و... را در جمع بیان کند،باید  او را از جمع بیرون بکشید و از حس‌تان به او بگویید.

این روانشناس اضافه کرد: رازداری را به کودکتان آموزش دهید، کودکان همانگونه که مانند ضبط صوت هرچه را می‌شنوند پخش می‌کنند، هرچه را می‌بینند هم مانند آن رفتار می‌کنند.

وی گفت: از آن جایی که حریم خصوصی برای کودک جا نیفتاده است، هنگامی که والدین در حضور کودک هر چیزی را مطرح می‌کنند کودک هم این کار را در حضور دیگران انجام می‌دهد.

حسنوند با اشاره به اینکه والدین سعی کنند در حضور کودک از مسائل و راز‌های خانوادگی‌شان نگویند، تصریح کرد: هنگامی که کودک خبرچینی می‌کند توجه خود را به چیز‌های دیگر جلب کنید و به او اعتماد به نفس بدهید تا برای جلب توجه مجبور به خبرچینی نشود.

انتهای پیام/

به کودکان اعتماد به نفس بدهید تا برای جلب توجه خبرچینی نکند

برچسب‌ها:

نظر شما