شناسهٔ خبر: 31231413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران در ثبت شهرهای صنایع دستی از جهانیان پیشی گرفت

شیراز- ایرنا- رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: 10 شهر ایران به عنوان شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی ثبت شده اند که این کشور را در جایگاه نخست قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «غدا هیجاوی» شامگاه یکشنبه در سفر به شهرستان آباده در آیین اهدای لوح ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی منبت افزود: پرونده سه شهر دیگر از ایران برای ثبت در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی در دست بررسی است.
وی اظهار داشت: پس از ایران، کشور چین با 6 شهر، کشورهای حوزه آمریکای لاتین با 6 شهر و اروپا با 2 شهر در رده های بعدی از نظر شمار شهرهای جهانی صنایع دستی قرار دارند.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: تاکنون هیچ شهری در کشورهای آفریقا و آمریکای شمالی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده نشده است.
هیجاوی در ادامه گفت: مردم‌ شهرستان آباده به ویژه جوانان این شهرستان ظرفیت حفظ هنر منبت را دارند و می توانند با آموزش دادن این هنر را حفظ و به نسل های بعد منتقل کنند؛ در راستای حفظ عنوان شهر جهانی منبت، مسئولان آباده باید سالانه گزارش هایی در این زمینه ارائه دهند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این آیین با بیان اینکه ایران، رتبه اول ثبت شهرهای جهانی را دارد، گفت: در آذرماه گذشته کشور ایران با ثبت سه شهر در حوزه جهانی، به عنوان اولین شهر از لحاظ ثبت جهانی معرفی شد.
خانم پویا محمودیان افزود: ایران با فاصله بسیار ناچیز با چین به عنوان سومین کشور از لحاظ تولید صنایع دستی معرفی شده است.
وی با اشاره به ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت گفت: جهانی شدن یعنی برند شدن، دیده شدن و از این رو امیدوار هستیم در جشن یک سالگی شهر جهانی منبت، تاثیر این اتفاق مهم در صادرات صنایع و حضور گردشگران را شاهد باشیم.
لوح ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت در این آیین که با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عنایت الله رحیمی استاندار فارس برگزار شد، به مسئولان استان فارس و شهر آباده اهدا شد.
در حاشیه جشن منبت آباده از میدان منبت و تمبر منبت این شهر رونمایی شد.
به گفته مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد؛ از این رو شورای جهانی صنایع دستی آذرماه گذشته عنوان شهر جهانی منبت را به آباده اختصاص داد.
با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.
پس از آن، شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
9864/ 2027

نظر شما