شناسهٔ خبر: 31231354 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

صهیونیست‌ها بر مدار شکست

رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به دنبال هشت سال بحران سازی در سوریه و بی نتیجه بودن همه تلاش هایش، به شکست در این کشور اعتراف کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

در همین ارتباط در یک مورد بر اساس اعلام روزنامه 'رای الیوم' ژنرال ذخیره 'عاموس غلعاد' رئیس سابق واحد امنیتی سیاسی وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی در یک کنفرانس در ارتباط با بررسی سیاست های روسیه در خاورمیانه به شکست راهبردی این رژیم در مقابله با محور مقاومت در سوریه اعتراف کرد.
وی با بیان این که اسراییل از نظر تاکتیکی و عملیاتی حملات شدیدی علیه مراکز محور مقاومت در سوریه انجام داد، اما از نظر راهبردی نتوانست به هیچ موفقیتی دست یابد، افزود: اسراییل نتوانسته با وجود حملاتی به سوریه، محور مقاومت را از ایجاد پایگاه های نظامی دایمی در این کشور منصرف کند.
علاوه بر این سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی 'موساد' در ارزیابی سالانه خود از وضعیت 'محور شمال' (سوریه و لبنان) اعلام کرد: افزایش اقتدار سوریه، سطح تهدیدات علیه امنیت رژیم صهیونیستی را بالا برده و تل آویو در صورت وقوع هرگونه درگیری یا جنگ در مرز با لبنان و سوریه، گزینه های بسیار محدودی را در اختیار دارد. 
بر اساس این ارزیابی، سران رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند طرح های آنان در سوریه شکست خورده است و ادامه حملات ارتش این رژیم به خاک سوریه نیز بر شکست همین طرح ها دلالت می کند. اکنون 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه بیش از هر زمان دیگری صاحب اقتدار است و این بدان معناست که سطح تهدیدات علیه امنیت تل آویو نیز به همان اندازه افزایش یافته است.
با بررسی روند امور در ارتباط با دمشق و تل آویو در دو دهه گذشته، اعترافات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی را باید به منزله بخش کوچکی از مجموع اعترافات به شکست حاکمان این رژیم در ارتباط با سیاست هایشان در خصوص سوریه و منطقه تلقی کرد.
پیش از آغاز بحران سوریه در اواخر اسفند ماه 1389 مهم ترین موضوع در سطح منطقه غرب آسیا روند مذاکرات صلح اعراب و اسراییل بود که موجب شده بود که منطقه شاهد رفت و آمدهای زیادی بین پایتخت های عربی از سوی مقام های اروپایی و عربی برای رایزنی در ارتباط با آخرین تحولات صلح ظالمانه باشد.
انتظارات غیرقانونی و خارج از چارچوب تل آویو در این مذاکرات و پافشاری برخی کشورهای عربی در محور مقاومت مانند سوریه و حمایت های ایران از این سیاست دمشق، موجب شد تا هیچگاه چنین آرزویی برای اسراییل محقق نشود و در پایان نیز همه رایزنی ها و رفت و آمدها با شکست مواجه شد و در نهایت بحران سوریه با طرح ها و توطئه های از قبل طراحی شده آغاز شد و اکنون می رود که تا چند هفته دیگر وارد نهمین سال خود شود.
اسراییل برای همین منظور با همدستی برخی کشورهای عربی و غربی پس از سال ها برنامه ریزی و همفکری، به این نتیجه رسیدند که با کنار زدن سوریه از محور مقاومت ارتباط این محور را قطع کرده تا بتوانند به اهداف خود برسند.
یک مقام ارشد صهیونیست که به نامش اشاره ای نشده، در سخنانی که اوایل سال جدید میلادی منتشر شد، اعلام کرد که کابینه امنیتی اسرائیل با وجود اختلاف نظر درباره سوریه، در نهایت به این نتیجه رسید که قادر به تحمل اسد و ایران به عنوان کشور هم پیمان او نیست و باید نظام سوریه سرنگون شود.
وی با اشاره به اختلاف نظر میان مقامات صهیونیستی درباره سوریه افزود که 'آویو کوخاوی' رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش این رژیم در زمان بحران سوریه، بر این باور بود که نظام حاکم بر دمشق با کمک ایران و حزب الله لبنان و نیز نفوذ روسیه در منطقه، مشکلات زیادی را برای اسرائیل به وجود آورده است، از این رو بارها تلاش کرد تا با ارایه طرح ها و برنامه هایی دولت سوریه را سرنگون کند که در این ارتباط با شکست مواجه شده است.
اکنون پس از هشت سال بحران سازی و دامن زدن به آن در سراسر سوریه با وجود حمایت های گسترده برخی کشورهای عربی منطق خلیج فارس و صرف 440 میلیارد دلار هزینه برای تامین تسلیحات ، حقوق ، آموزش و تامین مایحتاج 36 هزار تروریست از 120 کشور جهان در سوریه، آنان و حامیانشان با دست خالی در حال خروج از این کشور هستند و مقاومت سربلند از این بحران بیرون آمده و می رود که پایان آن را نیز به نفع خود ورق بزند.
محور مقاومت اکنون پس از گذشت هشت سال از بحران سوریه به هیچ وجه قابل قیاس با قبل از آن نیست و با کوله باری از تجربه برای مقابله با تروریست ها و روش های آنان می رود که نظریه های مباحث روش های مقابله با تروریسم را تهیه و تدوین کرده و برای استفاده دیگران آن را نشر و ترویج دهند.
در روند بحران سوریه هرچه شکست رژیم صهیونیستی در این زمینه بیشتر آشکار شد، حاکمان تل آویو تلاش کردند تا بر دامنه حمایت های خود و دیگر حامیان بحران در سوریه بیفزایند و در این ارتباط می توان به وارد کردن نیروهای اطلاعات و امنیتی خود برای آموزش و حمایت های لازم از تروریست ها ، سازماندهی آنان، ارایه اطلاعات لازم برای مقابله با نیروهای نظامی سوریه، حملات هوایی و موشکی به این کشور، ارایه تسلیحات پیشرفته و نظایر آن اشاره کرد.
رژیم صهیونیستی در ادامه حمایت های تمام قد خود از تروریست ها در سوریه برای تضعیف نقش این کشور در منطقه تاکنون بیش از 200 بار حملات موشکی ، هوایی ، خمپاره ای و توپخانه ای به سوریه داشته است که آخرین مورد آن مربوط به هفته گذشته و مورد هدف قراردادن بیمارستان مخروبه در شهر 'قنیطره' سوریه است.
ارتش سوریه نیز در جریان مقابله با این تجاوزها موفق شد تا دو فروند جنگنده 'اف 16 ' رژیم صهیونیستی را مورد اصابت قرار داده که یکی از آنها ساقط و دیگری به زحمت موفق به فرود در پایگاه هوایی خود شد و علاوه بر این تاکنون دهها فروند موشک این رژیم را قبل از اصابت به هدف به خاطر به روز کردن سامانه های پدافند هوایی، مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده است که همه این اقدامات را می توان به عنوان شکست برای تل آویو و موفقیت برای سوریه و کشورهای مقاومت در نظر گرفت.
علاوه بر این شکست های مکرر و متعدد باید به شکست تل آویو در طراحی و تلاش برای ترور اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه نیز اشاره کرد که به اعتراف خود این رژیم، بارها برای این منظور تلاش کرده، ولی در نهایت نتوانسته به هدف خود برسد.
یک مقام ارشد صهیونیستی 10 دی ماه 1397 با اشاره به تلاش های نافرجام تل آویو برای ترور اسد رییس جمهوری سوریه به شکست رژیم صهیونیستی در این ارتباط اعتراف کرد.
این مقام صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، گفت: در طول سال هایی که سوریه درگیر بحران بود، اسرائیل بارها تلاش کرد تا اسد و مقامات ارشد سوری را ترور کند و یا با عملیات نظامی مواضع ایران و حزب الله لبنان را در سوریه مورد هدف قرار دهد که این اقدامات با شکست مواجه شد.
پیش از این نیز بارها مقامات رژیم صهیونیستی به تلاش این رژیم برای ترور اسد اعتراف کرده بودند.
البته علاوه بر این شکست ها می توان با کمی تامل و رویت تحولات منطقه در سال های اخیر به شکست های مشابه دیگری نیز از سوی سردمداران رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی تحولات منطقه نیز مانند مقابله با حزب الله در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 ، شکست های مختلف از این حزب در سال های اخیر و در سوریه ، شکست از گروه ها و جنبش های مختلف مقاومت در فلسطین که آخرین مورد آن مربوط به ماه های اخیر و ایجاد بحران در کابینه این رژیم و استعفای وزیر جنگ آن بود، اشاره کرد.
آنچه که می توان در ارتباط با شکست های مکرر و پی در پی این رژیم اشاره کرد این است که با توجه به گذشت چند دهه از اشغال فلسطین و آواره کردن مردم این کشور از خانه و کاشانه خود و اصرار بر ادامه این روند و حتی افزایش دامنه تجاوزها و اقدامات تجاوزکارانه مانند ایجاد شهرک های صهیونیست نشین ، مردم منطقه و نه دولت های آن همچنان به هیچ وجه روی خوش به مقام های تل آویو نشان نداده و اگر هم دولت های آنان به صورت مخفی و یا آشکار در تلاش برای برقراری روابط با تل آویو هستند، ولی افکار عمومی جهان عرب در پشت سر مردم بی گناه فلسطین است که برخی نسل های آن در دوران آوارگی چشم از این جهان فروبسته اند و برخی نسل های آن نیز روزهای آخر عمر خود را سپری می کنند، ولی همچنان بر لزوم بازگشت به سرزمین خود تاکید داشته و این مورد را نیز می توان به عنوان یکی از شکست های این رژیم در نظر گرفت.

 

نظر شما