شناسهٔ خبر: 31230733 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تظاهرات ده‌ها هزار جدایی‌طلب در اسپانیا

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: ده‌ها هزار نفر از ساکنان منطقه خودمختار کاتالونیای اسپانیا در اعتراض به بازداشت سران جنبش استقلال این منطقه، در خیابان‌های بارسلون دست به تظاهرات زدند.

پلیس شمار افراد شرکت‌کننده در این تظاهرات مسالمت‌آمیز را نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. معترضان که تصاویر ۱۲ نفر از سران جنبش استقلال کاتالونیا را در دست داشتند، با سر دادن شعار «آزادی» در خیابان‌های بارسلون راهپیمایی کردند. دادگاه این افراد که ۹ تن از آن‌ها از اواخر ۲۰۱۷ در بازداشت هستند، این هفته در مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد. از جمله اتهام‌های وارد شده به آن‌ها، «شورش» و «سوءاستفاده از اموال دولتی» به موجب برگزاری همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از خاک اسپانیا است. دادستان عمومی اسپانیا، مجازات از ۱۰ تا ۲۵ سال زندان را برای این افراد خواستار شده است.

*فرانسه

پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان جنبش موسوم به “جلیقه زردها” از گاز اشک آور استفاده کرد. در حالی که معترضان جنبش جلیقه زرد روز شنبه گذشته برای چهاردهمین هفته متوالی اقدام به برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس، لیون و بوردو کردند، دخالت پلیس منجر به آن شد تا این تظاهرات به خشونت کشیده شود و نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان مجبور به استفاده از گاز اشک آور شدند.در منطقه “روئن” واقع در شمال فرانسه چهار نفر بر اثر برخورد و تصادف با یک دستگاه خودرو که قصد داشت به زور مسیر خود را از بین تظاهرکنندگان باز کند، زخمی شدند.

در حالی که تظاهرات در شهر پاریس در ابتدا به آرامی و به صورت مسالمت آمیز برگزار شده بود، با دخالت نیروهای پلیس این تظاهرات و تجمعات به خشونت گرایید.

*انگلیس

شرکت هواپیمایی «فلای.بی.ام.آی» انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ورشکست و تمامی پروازهای آن لغو شده است. این شرکت هواپیمایی با ۳۷۶ کارمند و ۱۷ فروند هواپیما به ۲۵ شهر اروپایی پرواز داشت.

مقام‌های این شرکت ورشکسته از مسافران خواسته‌اند تا برای دریافت خسارت با آژانس‌های هواپیمایی تماس بگیرند. یک سخنگوی فلای.بی.ام.آی اعلام کرد که این شرکت در ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش بهای سوخت و عوارض انتشار دی‌اکسید کربن مواجه بوده است.

*بلغارستان

بیش از ۲۰۰۰تن از راست‌گرایان افراطی از چندین کشور اروپایی در صوفیه برای گرامیداشت ژنرال حامی نازی به خیابان‌ها آمدند.

این تظاهرات علیرغم مخالفت احزاب سیاسی بلغارستان و گروه‌های یهودی در پایتخت این کشور برگزار شد. هریستو لوکاو، ژنرال بلغارستانی در دهه ۱۹۳۰و اوایل ۱۹۴۰در ارتش بلغارستان حضور داشت. وی به همراه دو طرفدار نازی‌ها اعدام شد. بیشتر شرکت کنندگان در این تظاهرات جوانانی بودند که لباس‌مشکی بر تن داشته و آتش در دست داشتند.برخی از شرکت کنندگان در این تظاهرات از آلمان، سوئد، مجارستان و کشورهای دیگر آمده بودند.

*مونته‌نگرو

هزاران تن از مردم مونته‌نگرو دست به راهپیمایی علیه دولت این کشور زده و خواستار استعفای رئیس جمهوری خود شدند که به فساد متهم است.

معترضان با شعار “میلو جوکانوویچ، رئیس جمهوری مونته‌نگرو دزد است” و “ما خواهان عدالت هستیم” در خیابان‌های پایتخت دست به راهپیمایی زدند و پلاکاردهایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: “نه به جرم بیشتر ” و “شورش”. این تظاهرات با عنوان “مقاومت” پس از آن شکل گرفت که یکی از متحدان سابق رئیس جمهوری مونته‌نگرو، وی و حزب حاکم را به معاملات مالی مشکوک و فساد گسترده متهم کرد.

نظر شما