شناسهٔ خبر: 31229931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جزئیات عادی‌سازی غیررسمی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

یک روزنامه عبری زبان روز یکشنبه از پروژه و طرح جدید رژیم صهیونیستی در راستای یهودی‌سازی بیت المقدس اشغالی پرده برداشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: این طرح در منطقه قدیمی شهر قدس اشغالی و با هزینه میلیون‌ها شیکل به زودی اجرا خواهد شد. روزنامه اسرائیل امروز درباره پروژه‌های یهودی‌سازی رژیم صهیونیتستی نوشته است شرکت توسعه و بازسازی موسوم به مربع یهودی در منطقه قدیمی قدس این روز‌ها برای اجرای چندین طرح با هزینه ۲۰۰ میلیون شیکلی فعالیت می‌کند.

این روزنامه افزود از جمله طرح‌هایی که اجرا می‌شود، طرح احداث آسانسور در دیوار البراق و موزه و بازسازی کنیسه یهودی در این محله است که انتظار می‌رود این طرح‌ها طی چند سال اجرا شود.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ میلادی برای سیطره کامل بر شهر قدس و تغییر نشانه‌ها و آثار آن با هدف یهودی‌سازی و پایان دادن به حضور فلسطینی‌ها فعالیت کرده است و در این راستا، اقدامات زیادی را علیه این شهر و ساکنان واقعی و اصلی آن یعنی فلسطینی‌ها انجام داده است به طوری که شهرک‌سازی در قدس و اراضی تابعه آن یکی از مهمترین وسایل برای رسیدن این رژیم به هدف اصلی‌اش در قدس یعنی یهودی کردن آن است.

اشغالگران صهیونیست پس از اشغال شهر قدس و کرانه باختری و نوار غزه در سال ۱۹۶۷ میلادی، ۱۹۶ شهرک صهیونیست‌نشین در قدس اشغالی و حدود ۱۰۰ کانون شهرک‌نشینی پراکنده احداث کرده اند که در این شهرک‌ها، حدود ۷۵۰ هزار صهیونیست مهاجر اسکان یافته‌اند.

ادامه شهرک‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی در حالی است که شورای امنیت در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن از رژیم صهیونیستی درخواست کرده است شهرک‌سای در اراضی فلسطینی (کرانه باختری از جمله قدس) را متوقف کند، ولی صهیونیست‌ها با توجه به حمایت همه جانبه آمریکا از این رژیم و سیطره کامل آن بر شورای امنیت اعتنایی به این قطعنامه و دیگر قطعنامه‌های مربوط به فلسطین نمی‌کنند.

عادی‌سازی غیررسمی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی

یک پژوهشگر صهیونیست از پدیده عادی سازی غیر رسمی روابط میان تل آویو و ریاض در شبکه‌های ارتباط اجتماعی خبر داد. این پژوهشگر صهیونیست اعلام کرد پدیده نامه‌ها و پیام‌های سعودی برای اسرائیل از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی، به معنای آزادی بیان (در عربستان) نیست بلکه دستگاه قدرت و حاکمیت سعودی آن را تایید کرده و در راستای عادی‌سازی غیر رسمی روابط قلمداد می‌شود

در مقاله‌ای که روزنامه یدیعوت آحارانوت در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است، آدام هوفمان پژوهشگر صهیونیست در مرکز موشه دایان دانشگاه تل آویو به توئیت یک فعال سعودی به نام محمد القحطانی اشاره کرده است که هلاکت یک شهرک نشین صهیونیست را به صهیونیست‌ها تسلیت گفته و قاتل وی را تروریست فلسطینی خوانده است.

بر اساس این گزارش، فعال سعودی در توئیت خود چنین نوشته است: به نمایندگی و نیابت از مردم سعودی، کشته شدن اوری انسباخر سرباز شهرک‌نشین (صهیونیست) به دست یک تروریست فلسطینی را تسلیت می‌گویم و از خداوند می‌خواهم او را رحمت کند، خدا را شکر می‌کنم که نیرو‌های شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) و پلیس ویژه به سرعت این تروریست فلسطینی را دستگیر کردند». به گفته تحلیلگر صهیونیست، فعال سعودی در توئیت خود، عکس سرباز کشته شده و در تصویر دیگری پرچم‌های اسرائیل و سعودی را در کنار هم قرار داده که تعداد زیادی بازنشر (ری‌توئیت) کسب کرده است.

این فعال سعودی در توئیت دیگری با انتشار عکس گذرنامه سعودی در کنار گذرنامه صهیونیستی نوشته است: «با دوستان اسرائیلی خود در صلح زندگی می‌کنیم».

پژوهشگر صهیونیست رویکرد سعودی‌ها در ارتباط مستقیم با اسرائیلی‌ها را چیز جدیدی نمی‌داند، وی در این باره می‌گوید در مارس ۲۰۱۸، یک روزنامه‌نگار سعودی به نام لؤی الشریف که به زبان عبری هم مسلط است، در نوار ویدئویی خطاب به شهروندان اسرائیلی نوشت که عربستان سعودی قصد تهدید اسرائیل را ندارد.

در نوامبر ۲۰۱۸ هم یک شهروند سعودی نوشته بود «سعودی‌ها خواهان صلح با اسرائیل هستند». وی از تمایل خود برای سفر به تل آویو سخن گفت.

هوفمان تاکید می‌کند چنین نامه‌هایی (در فضای مجازی) با وجودی که از سوی طرف‌های رسمی منتشر نشده، اما بدون موافقت و تایید مقامات سعودی امکان نداشت منتشر شود. وی افزود: عربستان سعودی نظام سلطنتی مطلق بر آن حکومت می‌کند و آزادی بیان محدود هم در دو سال اخیر ولیعهدی محمد بن سلمان به شدت کاهش یافته است.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست، انتشار این نامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی هر چند از سوی شهروندان است، نه طرف‌های رسمی، ولی می‌توان آن را به مثابه «پیام‌ها و نامه‌های غیر مستقیم نظام سعودی به شهروندان اسرائیلی» قلمداد کرد.

این پژوهشگر صهیونیست آورده است: عربستان سعودی به ویژه طی سالیان اخیر، منافع مشترکی در نزدیک شدن به اسرائیل داشته است، سعودی معتقد است نزدیک شدن به اسرائیل گام مطلوبی است، ولی نبود راه حلی برای مسئله فلسطین اجازه پیشرفت آشکار در تماس‌هایش با اسرائیل را نمی‌دهد.

وی آورده است: به سبب عدم پیشرفت و در پی گزارش کانال سیزدهم تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو ابتکار سیاسی سعودی برای احیای روند صلح (سازش) و بازسازی نوار غزه را پس از صخره سخت (نام جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سال ۲۰۱۴) را نپذیرفت، به همین سبب شبکه‌های ارتباط اجتماعی، یک کانال ارتباطی مستقیم و غیر الزام آور را برای سعودی‌ها به منظور ارتباط با اسرائیلی‌ها فراهم کرده است و استفاده از شبکه‌های ارتباط اجتماعی برای عربستان سعودی، انجام روند عادی سازی غیر رسمی با افکارعمومی اسرائیلی فراهم کرده است.

از سوی دیگر این پژوهشگر صهیونیست افزود سعودی‌ها تنها کسانی نیستند که از شبکه‌های ارتباط اجتماعی به عنوان کانال ارتباط با شهروندان خارجی استفاده می‌کنند، چرا که وزارت خارجه اسرائیل اخیرا دو سفارت مجازی (حساب‌های فیسبوک و توئیتر با محتوای عربی) را برای ارتباط با کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) و عراق ایجاد کرده است.

این صهیونیست آورده است در حالی که اسرائیل به گفتگو از طریق حساب‌های رسمی (در فضای مجازی) ادامه می‌دهد، سعودی‌ها به شیوه دیگری عمل می‌کنند، به طوری که نامه‌نگاری‌ها (در فضای مجازی) چه بسا با هدف آماده کردن افکارعمومی اسرائیل و عربی به منظور عادی‌سازی روابط به عنوان یکی از نتایج معامله قرن (توطئه آمریکایی صهیونیستی عربی برای حذف مسئله فلسطین) باشد و تا زمانی که پیشرفتی در مسئله فلسطین به دست نیاید، به نظر می‌رسد ارتباط میان اسرائیل و عربتسان باید از طریق کاربران عادی در شبکه‌های ارتباط اجتماعی در کنار روابط سری و محرمانه شناخته شده میان ریاض و تل آویو انجام شود.

اظهارات رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی علیه حزب الله

بنی گانتس رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ به جوسازی علیه حزب الله پرداخت و مدعی شد جنبش حزب الله خطرناک‌ترین سازمان در جهان است، زیرا توانمندی‌های راهبردی کشوری را در اختیار دارد که شامل منابع فناوری و هوایی است.

نظر شما