شناسهٔ خبر: 31229461 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قالیباف:

بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی شهرداری در دوره گذشته دروغ بزرگی است

شهردار اسبق تهران بدهی ۵۴هزار میلیارد تومانی دوره گذشته را یک دروغ بزرگ دانست و گفت: بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶هزار میلیارد تومان بوده که ۱۴هزار میلیارد تومان آن رقم مربوط به طلب شهرداری از دولت است.

صاحب‌خبر -


 

به گزارش تسنیم، محمد باقر قالیباف در برنامه تلویزیونی بدون توقف درباره اظهارات مطرح‌شده از سوی مدیریت شهری تهران (اعضای شورای شهر تهران و شهرداری تهران) درباره بدهی 54هزار میلیارد تومانی شهرداری به مدیریت شهر در دوره چهارم اظهار داشت: این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنم.
قالیباف افزود: این رقم 54 هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید.
وی ادامه داد: وقتی شورای چهارم تمام شد ما گزارش‌هایی را درخصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌صورت مصوبه شورا درآمد که میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اکنون نیز اسنادش موجود است. در آن مصوبه میزان بدهی‌های شهرداری تهران 16هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم 14هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است که این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تأکید شد علاوه‌بر اینکه باید دولت دهم یک میلیارد دلار براساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد که این موضوع نیز محقق نشد.
شهردار اسبق درباره اموال شهرداری تهران گفت: متأسفانه عنوان شده است که این اموال فروخته شده است که این حرف‌ها، حرف‌های درستی نیست چرا که همه موارد اموال نقد و غیرنقد در شهرداری تهران ثبت شده است و دارایی‌ها و اموال و زمین‌های شهرداری تهران در دوره گذشته نسبت به زمان مدیریت قبل دو برابر افزایش یافته بود که این موضوع در صورت‌جلسه شورای شهر تهران در دوره گذشته هم آمده است.
شهرداری تهران لیست بدهی‌ها را منتشر کند
عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری لیست بدهی‌ها را منتشر کند و همچنین شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی دارد.
به گزارش فارس، محمود میرلوحی در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر در پاسخ به ادعای شهردار اسبق تهران که اعلام کرده است شهرداری 52 هزار میلیارد بدهی ندارد، گفت: درخصوص بدهی‌ها تذکر دادم و در کمیسیون برنامه و بودجه نکاتی داشتیم و قرار است پیروز حناچی شهردار تهران گزارش رسمی بدهی‌ها را منتشر کند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون لیست بدهی‌ها را منتشر نکردید، گفت: از زمان آقای نجفی، افشانی و حناچی موانعی وجود داشته است، اما لیست بدهی‌ها وجود دارد در شرایطی هستیم که شورا می‌خواهد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت کند و همچنین اوراق قرضه منتشر کنیم. بدهی‌های شهرداری باعث شده که نتوانیم خیلی اقدامات انجام دهیم و مدیریت قبلی در حق ما کم‌لطفی می‌کند.
میرلوحی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته گزارش بدهی‌ها را آماده کرده‌ایم و روی میز بنده است، گفت: این گزارش به امضای برخی مدیران شهری از جمله زریر نگین تاجی رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برای انتشار بدهی‌ها معذور هستید، گفت: از لحاظ اقتصادی درست نیست. هر چند که شاخص‌ها متفاوت است. به عنوان مثال دولت مرکزی آمریکا 22 تریلیون بدهی دارد و هنوز هم قلدری می‌کند.
میرلوحی در پاسخ به این پرسش که چرا هر زمان رقم‌های متفاوتی برای بدهی‌ها اعلام می‌کنید، گفت: جمع‌آوری بدهی‌ها زمان‌بر است، بدهی بانک‌ها، پیمانکاران و احکام قضایی را داریم. مدیران سابق می‌گویند بدهی ندارند، اما بدهی وجود دارد به عنوان مثال فاینانس خارجی برای پروژه صدر گرفته‌اند و مراجعه نکرده‌اند، ما با بانک‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و توانستیم 700 میلیارد اوراق مشارکت ایجاد کنیم.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به بانک شهر 20 هزار میلیارد بدهی دارد، گفت: همین موضوع بهانه‌ای می‌شود که بانک مرکزی و سایر شهرداری‌ها بگویند شهرداری تهران سهم خود را گرفته است. البته بانک شهر به پروژه خط 6 مترو تزریق مالی می‌کند.
وی درباره لیست پیمانکارانی که از شهرداری طلب دارند، گفت: در حال تهیه این لیست هستیم.
به گفته میرلوحی، پیروز حناچی شهرداری تهران باید لیست بدهی‌ها را منتشر کند و رقم دقیق بدهی‌های شهرداری 56 هزار میلیارد تومان است.
وی در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای پرداخت حقوق پرسنل وام دریافت کرده است، گفت: در دوره ما این اتفاق نیفتاده است، خزانه واحد برای جلوگیری از نشتی‌ها ایجاد کرده‌ایم.
میرلوحی درخصوص هولوگرام، گفت: هزار میلیارد هولوگرام را راستی‌آزمایی کردیم، 400 میلیارد آن متوقف و بخشی از آن ابطال شد.
به گفته عضو شورای شهر، روزانه 17 میلیارد تومان سود بانکی بدهی‌های شهرداری است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای پرداخت دیون شهرداری چه برنامه‌ای دارید، گفت: در برنامه سوم توسعه، این موضوع دیده شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم خطرناک است.

برچسب‌ها:

نظر شما