شناسهٔ خبر: 31229148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

نگرانی‌های ایرانسل از بازداشت سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران

یوسف سالوجی، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران به اتهام دریافت رشوه ۱۰۰ هزار دلاری در ارتباط با مناقصه ایرانسل بازداشت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

یوسف سالوجی، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران به اتهام دریافت رشوه ۱۰۰ هزار دلاری در ارتباط با مناقصه ایرانسل بازداشت شد. در همین چند روز سهام شرکت ام تی ان حدود ۰٫۸ درصد کاهش پیدا کرد که افشا شدن این ماجرا برای ایرانسل نگران‌کننده خواهد بود.

در روزهای گذشته خبر بازداشت یوسف سالوجی، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران در بسیاری از رسانه‌ها منتشر شد. یوسف سالوجی به اتهام دریافت رشوه ۱۰۰ هزار دلاری در مناقصه ایرانسل و مانع از پیروزی شرکت مخابراتی ترک سل (متعلق به ترکیه) در این مناقصه دستگیر شد. در واقع مقام‌های آفریقایی به دلیل اینکه این قرارداد بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد در این مسئله به صورت جدی ورود کرده و در حال پیگیری آن هستند. این اقدام یوسف سالوجی به موضوع ورود شرکت مخابراتی ام تی ان (متعلق به آفریقای جنوبی) به ایران و ایجاد اپراتور دوم نقش زیادی داشته است. گفتنی است شرکت ترک سل بیش از ۱۰ سال پیگیر شکایت خود بوده و گویا اکنون به نتیحه رسیده است.

کاهش ۰٫۸ درصدی سهام ام تی ان

پس از انتشار خبر یوسف سالوجی، سهام شرکت ام تی ان حدود ۰٫۸ درصد کاهش پیدا کرد. سالوجی ۷۸ ساله در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ به عنوان سفیر آفریقای جنوبی در این فعالیت می‌کرد. در سال ۹۱ موضوع دریافت رشوه ۱۰۰ هزار دلاری او مطرح شد. دقیقا همان زمانی که کریس کیلووان، مدیرعامل اسبق ام تی ان به دلیل رسوایی مالی از سمت خود استعفا داد؛ برخی از منابع خبری دلیل استعفا آن را عرضه سیم کارت‌های ثبت‌نام نشده در نیجریه عنوان کرده بودند که او مجبور شد ۵ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. از این رو مدیرعامل اسبق ام تی ان برای انتقام گرفتن حدود ۷ هزار صفحه از اسناد این شرکت را که در آن قراردادهای ایران نیز وجود داشت به مسئولان شرکت ترک سل تحویل داد.

ایرانسل

شرکت ترک سل با در اختیار داشتن این مدارک از سالوجی شکایت کرد و در این شکایت قید شده بود که سفیر پیشین آفریقای جنوبی حدود ۱۰۰ هزار دلار رشوه گرفته است تا با استفاده از روابطی که داشت به ایران کمک کند. اکنون پس از ۱۵ سال این شکایت به نتیجه رسیده و پلیس ژوهانسبورگ سالوجی را بازداشت کرده است، البته او با قید وثیقه ۲۸۰ هزار دلاری فعلا آزاد است و دادگاه پرونده او در ۲۸ فروردین سال بعد برگزار می‌شود.

ام تی ان ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار دارد

تا الان متوجه شدیم که حدود ۰٫۸ درصد از سهام ام تی ان به دلیل این ماجرا کاهش پیدا کرده است، اما نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد؛ زیرا ۴۹ درصد از سهام شرکت ایرانسل در اختیار ام تی ان قرار دارد و ۱۰ درصد از درآمد این شرکت نیز در ایران به‌دست می‌آید. همچنین برخی از منابع می‌گویند که سقف این قرارداد ۱۵ ساله بوده و برخی نیز می‌گویند ۲۱ درصد از سهام این اپراتور می‌بایستی در بورس عرضه شود. امکان متضرر شدن ایرنسل نیز وجود دارد؛ زیرا ۵۱ درصد از سهام اپراتور ایرانسل در اختیار یک کنسرسیوم مشترک معروف به شرکت گسترش الکترونیک ایران است که از اعضای هیئت مدیره آن می‌توان به نمایندگانی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شرکت مهندسین مشاور بنیاد سازه، شرکت پیوند تجارت آتیه ایرانیان، شرکت پویش فن‌آوری پزشکی پردیس و شرکت ره نگار خاورمیانه پارس اشاره کرد.

نظر شما