شناسهٔ خبر: 31229127 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بي‌ثباتي، استقلال را از روياي قهرماني دور مي کند؟

صاحب‌خبر -

سبک بازي استقلالِ شفر، تفاوت‌هاي آشکاري با دوران‌هاي پيش از او دارد. استقلال حالا تيمي است که روان و روي زمين بازي مي‌کند و تاکتيک منسجمي دارد.

با اين وجود، فاصله استقلال با صدر جدول براي هواداران اين تيم نگران کننده است. استقلال در اين سالها از يک موضوع آسيب جدي ديده؛ بي‌ثباتي در ترکيب نفرات و استخوان‌بندي تيم و با آمدن شفر هم اين نقطه ضعف برطرف نشد.

بررسي اوضاع و احوال آبي‌ها در اين سه پنجره که شفر هدايت تيم را برعهده داشته است، مي‌تواند پاسخ اين سوال را بدهد که «آيا استقلال واقعا تيم بي‌ثباتي است؟»

نقل و انتقالات نيم‌فصل 96-97؛ 4 ورود و 5 خروج

اولين پنجره‌ي نقل و انتقالاتيِ شفر، با 9جابجايي همراه بود. او براي تقويت تيمش، ابتدا بهنام برزاي و محسن کريمي را به فهرست تيمش اضافه کرد و البته پاي دو خارجي را هم به تهران رساند. «بويان نايدونوف» که تبديل به يکي از بدترين خريدهاي خارجيِ تاريخ ليگ برتر ‌شد و «مامه‌تيام» که مثل يک ستاره‌ي دنباله‌دار، درخششي زودگذر ولي حيرت‌انگيز در استقلال داشت.

سرنوشت ورودي‌ها: «بويان» نيامده کنار گذاشته شد، برزاي به نيمکت رفت و در انتهاي فصل از استقلال جدا شد، محسن کريمي اسير مصدوميت شد و حفظ تيام براي استقلال و شفر يک روياي دست‌نيافتني باقي ماند.

نتيجه در پايان فصل: استقلال شفر، شروع فاجعه‌بار اين تيم در ابتداي فصل را به فراموش سپرد و با کسب جايگاه سوم ليگ و از آن مهم‌تر قهرماني جام حذفي و البته رسيدن به جمع هشت تيم برتر آسيا، هواداران را به ادامه روزهاي خوب اميدوار کرد.

نقل و انتقالات پايان‌فصل 96-97؛ 13 ورود و 10 خروج

شفر در انتهاي ليگ هفدهم، تيمش را در ميان طوفاني غيرقابل کنترل مي‌ديد. با پايان جام جهاني 2018 و نمايش قابل‌تحسين بسياري از بازيکنان تيم ملي، تعدادي از ستاره‌هاي استقلال هم با پيشنهادهاي وسوسه‌کننده‌اي مواجه شدند و شفر را تنها گذاشتند. رفتن اميد ابراهيمي و مجيد حسيني، شفر را تحت فشار گذاشت و ضربه سهمگين‌تر با جدايي تيام و چپاروف زده شد. شفر استخوان‌بنديِ تيم خوب ليگ هفدهم را از دست رفته مي‌ديد و براي جبران، با توپ پر وارد بازار شد. علي کريمي، مرتضي آقاخان، محمد دانشگر و مرتضي تبريزي، مهم‌ترين خريدهاي ايرانيِ شفر بودند. او «الحاجي گرو» را هم با روياي تولد يک ستاره‎ي دنباله‌دار آفريقايي و «مارکوس نويماير» را براي جايگزيني «چپاروف» به تهران آورد. طارق همام، جوان بااستعداد عراقي هم به شفر پيوست تا او روي ويرانه‌هاي تيم سال گذشته، تيم ديگري را بنا کند.

سرنوشت ورودي‌ها: «گرو» خيلي زود نشان داد حتي سايه‌اي از تيام هم نيست و با استقلال خداحافظي کرد. «نويماير» به سرنوشتي بدتر از «گرو» دچار شد. مرتضي آقاخان هم بدون يک بازي و پس از چند مصدوميت پياپي، از فهرست خارج شد. محمد دانشگر هنوز هم از نظر بسياري از استقلالي‌ها مقصر حذف از ليگ قهرمانان آسياست و فرشاد محمدي‌مهر به نيمکت ذخيره‌ها دوخته شده. از ميثم تيموري چندان خبري نيست. طارق همام، اللهيار صيادمنش، روح‌الله باقري و علي کريمي اما نمايش‌هايي اميدوارکننده داشتند.

نتيجه در انتهاي نيم‌فصل: استقلال از جام حذفي کنار رفت، ليگ قهرمانان را در مرحله يک‌چهارم ترک کرد و نيم‌فصل ليگ را با رتبه پنجم و شش امتياز فاصله با صدر به پايان رساند.

نقل و انتقالات نيم‌فصل 97-98؛ 4 ورودي و 4 خروجي

شفر پس از نتايج معمولي تيمش در نيم‌فصل اول، 4 خريد انجام داد. اول نورافکن را به تيم برگرداند تا مشکلاتش در خط مياني را کمتر کند، سپس دو بازيکن خارجي( گونسالوس و پاتوسي) را به خدمت گرفت که هر دو هندوانه‌هاي دربسته‌ي تيم شفر هستند و احتمال «تيام» شدن يا «گرو» شدن‌شان مساوي است. اما بمب استقلال، انتقال «گادوين منشا» از پرسپوليس بود.

سرنوشت ورودي‌ها: بايد تا پايان فصل صبر کنيم.

نتيجه در انتهاي فصل: هنوز زود است اما با اين اوضاع و احوال به نظر مي‌رسد قهرماني براي استقلالِ ماموريت سختي باشد اما کسب سهميه و موفقيت در ليگ قهرمانان آسيا اهداف پيش روي استقلال به شمار مي‌روند.

جمع بندي: 21 ورود و 19 خروج

شفر در اين سه پنجره‌ي نقل و انتقالاتي، جمعاً 40 انتقال را ثبت کرده؛ يعني به طور ميانگين او در هر پنجره بيش از 13 انتقال را رقم زده است. تيم او مجموعاً 21 بازيکن جذب کرده و 19 نفر را به تيم‌هاي ديگر داده. شايد اين آمار در فوتبال ايران يک آمار نااميدکننده نباشد اما جا به جايي بيش از 13 بازيکن در هر پنجره، قطعاً هر تيمي را بي‌ثبات مي‌کند و اين را هواداران استقلال خوب مي‌دانند.

نظر شما