شناسهٔ خبر: 31229083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بزرگترین اجتماع طایفه ای اهدای خون در سیستان و بلوچستان انجام شد

زاهدان- ایرنا- مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین اجتماع طایفه ای بمنظور اهدای خون با حضور طوایف شیعه و سنی سیستان و بلوچستانی عصر امروز/یکشنبه/ در مرکز انتقال خون زاهدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دکتر سهیلا خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اجتماع برای نخستین بار با حضور طوایف سرگزی، سرگلزایی، سنجرانی، زهروزهی، علی زهی و بیلرانی در زاهدان انجام شد.
وی گفت: این طوایف با پیشنهاد خودشان به منظور فرهنگ سازی برای اهدای خون در میان طوایف مختلف سیستان و بلوچستان پیشقدم شده اند.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اگر مردم به صورت مستمر و مداوم خون اهدا کنند کمتر با بحران خون رو به رو خواهیم شد و در اینصورت سازمان انتقال خون پاسخگویی مناسبی به بیماران خواهد داشت.
وی گفت: کاهش مراجعان برای اهدای خون زنگ خطر جدی برای سلامت و تامین خون سالم را در استان به صدا در آورده است.
خسروی دارا بودن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل 18 سال تمام و حداکثر 60 سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم خونی را از شرایط لازم برای اهدا کنندگان خون عنوان کرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان بیشترین آمار بیماران تالاسمی را در کشور دارد که بیش از60 درصد از کل خون اهدایی به این بیماران اختصاص می یابد.
از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.
مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: این مرکز تنها برای تامین 2 روز نیاز استان ذخیره خونی دارد.
9923 **6081

نظر شما