شناسهٔ خبر: 31228911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مروری بر اخبار مهم روز؛ مطرح شدن استیضاح روحانی در مجلس/ گمانه‌زنی درباره جانشین رئیسی در تولیت آستان قدس/ اطلاعات جدید از حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

 جزئیات محاکمه حسین فریدون و خصوصی سازی های بدون ضابطه

امروز حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه به مدت 90 دقیقه به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضاییه در مورد طولانی شدن رسیدگی به پرونده حسین فریدون گفت: از نمایندگان مجلس تشکر می کنیم که حساسیت به پرونده ها دارند. این پرونده قبل از اینکه نمایندگان نامه بنویسند کیفرخواست صادر شده و به همین زودی اولین جلسه هم برگزار می شود. علنی یا غیر علنی بودن آن هم توسط قاضی مشخص می شود. این پرونده قبل از اینکه آقایان نامه را بنویسند در تاریخ 2 بهمن کیفرخواست صادر شده و به دادگاه ارسال و تعیین وقت صورت گرفته است که انشاالله اسفندماه دادگاه ایشان شروع شود.

سخنگوی قوه قضاییه: بیانیه رهبری ابعاد مختلف زندگی ما را روشن می‌کند/ صدور کیفرخواست حسین فریدون/ توضیحات درباره عفو گسترده زندانیان

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد خصوصی سازی که مورد اعتراض نمایندگان مجلس است، گفت: در بعضی موارد گزارشاتی رسیده که تخلف و تبانی صورت گرفته و آنهایی که جرم بوده در حال رسیدگی است. در یک مورد اصلاحیه ای صورت گرفت یک جایی یک قیمتی گذاشته بودند که بازرسی کل کشور وارد شد و اصلاحیه ای صورت گرفت و قیمت بالاتر رفت و متقاضی هم پذیرفت. در پرونده کشت و صنعت الان مشغول هستند و هنوز نهایی نشده است.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور  هم با اشاره به تخلفات در واگذار‌های انجام شده به بخش خصوصی اظهار داشت: اداره کل ویژه سازمان بازرسی در زمینه خصوصی‌سازی ورود پیدا کرده و پرونده‌های سنگینی هم تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: برای مثال در رابطه با شرکت کشت و صنعت مغان هم پرونده‌ای تشکیل شد، این شرکت 63 هزار هکتار وسعت دارد، قانون مشخص کرده باید واگذاری به افراد دارای اهیلت و سابقه فعالیت در زمینه مرتبط و دارای مناعت مالی در آن زمینه باشد، فردی که این شرکت به او واگذار شد در زمان واگذاری یک هزار و 350 میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار بود.

رئیس سازمان بازرسی کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی به پرونده واگذاری این شرکت ورود پیدا کرد و اجازه نداد این واگذاری به شرکتی انجام شود که متاسفانه نه از نظر بودجه توان خرید کشت و صنعت را داشت و نه تخصص و اهلیت لازم را.

برای راضی‌کردن لودریان کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان بعد از سخنرانی ابتدایی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوالات مجری این نشست در ارتباط با برجام، تعامل ایران با اروپا، فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین مسائل حقوق بشری پاسخ داد.

ظریف در ادامه با تاکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند.

این دیپلمات کشورمان در مورد برخی گزارش‌ها از جمله گزارش نیویورک تایمز مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها در تلاش هستند که در برنامه موشکی ایران خرابکاری کنند، گفت: ما در حال تحقیق در مورد این موضوع هستیم. شما اگر یادتان باشد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در ترور چند دانشمند هسته‌ای‌مان با یکدیگر همکاری کردند.

مطرح شدن استیضاح روحانی در مجلس

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند که در اعتراض به آنچه " عدم توان مدیریتی رئیس‌جمهور روحانی" و " وضعیت نابسامان اقتصادی" خوانده‌اند، طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور را تنظیم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در جمع خبرنگاران درباره جمع‌آوری امضا برای استیضاح رئیس‌جمهور گفت: طرح استیضاح رییس‌جمهور در ۱۴ بند آماده شده است.

آیا نمایندگان می‌توانند رئیس‌جمهور را استیضاح کنند؟

اصل 89 قانون اساسی در این باره می گوید: در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضرشود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. درصورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دوسوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهوررای دادند، مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یک صد و دهم به اطلاع مقام رهبری می رسد.

تسنیم نوشت: گرچه این طرح مطابق اختیارات تصریح شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است اما تعداد متقاضیان تا کنون به گفته حسین نقوی 10 نفر هستند. لذا میزان امضا اجازه ارائه طرح و حتی تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس را نمی‌دهد.

حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات از تروریست‌ها قطعی اعلام شد

در پی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در استان سیستان و بلوچستان سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه احضار شد.

گزارش واجا و اطلاعات سپاه از "حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات" از تروریست‌ها

محمدابراهیم رضایی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه ویژه امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه ابعاد مختلف حادثه اخیر تروریستی زاهدان با حضور عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، مسئولان وزارت اطلاعات، مسئولان وزارت کشور، نماینده سپاه پاسداران و استاندار سیستان و بلوچستان بررسی شد.

بیانیه سپاه در پی حمله به اتوبوس پاسداران در زاهدان

نماینده مردم خمین در مجلس اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه‌شده این حمله تروریستی با حمایت اطلاعاتی عربستان و امارات انجام شده و مواد منفجره استفاده‌شده در این حادثه از خاک پاکستان وارد کشور شده است.

فلاحت‌پیشه: حادثه تروریستی زاهدان در قالب جاسوسی اطلاعات انجام شده/ افرادی که حمله انتحاری را انجام داده‌اند از نفوذ استفاده کرده‌اند

چه کسی جانشین ابراهیم رئیسی می‌شود؟

فرارو نوشت: خبر‌ها از قطعی شدن ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه دارد گفته می شود حکم او به زودی صادر می‌شود و رئیسی بر مسند ریاست این دستگاه حساس و مهم می‌نشیند. در این بین برخی اخبار غیر رسمی از تعیین جانشین رئیسی در تولیت آستان قدس رضوی حکایت دارد. گفته می‌شود حجت الاسلام احمد مروی به مشهد می‌رود.

عارف انتخابات۱۴۰۰ را بر ۹۸ ترجیح می‌دهد

آرمان‌ در گزارشی پیرامون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده نوشت: برخی کارشناسان معتقدند که علی‌لاریجانی از حالا خود را برای انتخابات 1400 آماده می‌کند در مقابل بسیاری هم معتقدند که اصلاح‌طلبان دیگر از گزینه‌های اصولگرایان در انتخابات استفاده نخواهند کرد.

عبدالله ناصری، فعالی سیاسی اصلاح طلب به آرمان می گوید: تصور می شود که نگاه آقای عارف به ریاست جمهوری 1400 تا انتخابات 98 بیشتر است. 

اصلاح‌طلبان معتقدند لاریجانی‌ با آنان بازی می‌کند

امیر محبیان مصاحبه ای با روزنامه فرهیختگان گفته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*حزب کارگزاران عملا بیشترین نفع را از دولت آقای روحانی برده و حضور جدی و فعالی در کابینه او داشته‌ است. بعد از آن حزب اعتدال و توسعه است.

اصلاح‌طلبان معتقدند لاریجانی‌ با آنان بازی می‌کند/کارگزاران بیشترین نفع را از دولت برده اند

*حزب کارگزاران این اواخر احساس می‌کند به‌نوعی باید با دولت صف‌بندی انجام دهد، چون آنها حدس می‌زنند اصلاح‌طلبان - به‌عنوان جریانی که به دوم خرداد معروف بودند - در آینده نخواهند توانست به صورت مستقیم وارد صحنه شوند. لذا این حزب می‌کوشد خود را به‌عنوان آلترناتیو آقای روحانی در زمان مناسب مطرح کند...هرچند وقت یکبار این‌طور وانمود می‌کنند که آقای جهانگیری توسط برخی در دولت آقای روحانی حذف شده و به این وسیله می‌خواهند فاصله‌گذاری لازم را انجام دهند تا نکات مثبت دولت را به پای آقای جهانگیری و نکات منفی آن را به پای خود آقای روحانی بنویسند.

* اتحاد ملت هم دیدگاه‌های متناقضی را مطرح می‌کند؛ از یک طرف به سمت سکولاریسم می‌رود و از طرف دیگر وقتی متوجه می‌شود که ممکن است شرایط آنها را کلا از میدان به در کند و فضای عمومی پذیرایش نباشد درنتیجه شدیدا موضع محافظه‌کارانه می‌گیرد. مثلا در اتفاقات دی سال گذشته خواستار سرکوب می‌شود، به این بهانه که اینها آشوب است.

*کارگزارانی‌ها یک جریان اقتصادی- سیاسی هستند که تلاش می‌کنند به هر نحوی و در هر دوره‌ای در صحنه حضور داشته باشند. از این جهت آنها امروز تحلیل‌شان این است که اصلاح‌طلبان ظرفیت کافی برای به دست‌ گرفتن قدرت را ندارند و از طرفی هم حزب هوادار آقای روحانی ظرفیت خود را از دست داده‌ و این بار نوبت اصولگرایان است. لذا در بین جریان‌های اصولگرایی طبیعتا طیف آقای لاریجانی را به جریان‌های تندرو ترجیح می‌دهند و با او تعارض کمتری را احساس می‌کنند.

*{ درباره دلیل مخالفت اصلاح طلبان با روحانی} آنها معتقدند لاریجانی با آنان بازی می‌کند و از این جهت با ایشان اختلافات جدی دارند... آنها علی لاریجانی را به‌تنهایی نمی‌بینند، بلکه «خانواده لاریجانی» را می‌بینند، لذا دیدگاه‌های علی لاریجانی، جواد لاریجانی و صادق لاریجانی را جمع می‌کنند و معتقدند این آقایان دیدگاه و گروهی را ترتیب داده‌اند که همه جریانات سیاسی به نوعی با یکی از آنها ارتباط برقرار می‌کند، بنابراین این جریان سه پایه امکان انتقال قدرت دارد. آنها حساب می‌کنند که اگر اصلاح‌طلبان حمایت کنند آقای علی لاریجانی ممکن است در آینده به سمت آقای صادق لاریجانی متمایل شود، برای همین اطمینان نمی‌کنند.

*{اصلاح‌طلبان} آنان آقای عارف را قبول ندارند، اگر چه تعارفاتی وجود دارد و نمی‌خواهند کاری کنند که او را به سمت جریان مقابل برانند اما اساسا معتقدند آقای عارف کارکرد اصلاح‌طلبانه قدرتمندی ندارد و فرصت‌ها را از دست داده است.

نظر شما