شناسهٔ خبر: 31228827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جزئیات بخش درآمدهای نفتی لایحه بودجه سال 98

نماینده مجلس: در بررسی تبصره یک بودجه مشخص شد 3 و 4 دهم بودجه 98 از فروش نفت و میعانات گازی و مالیات تامین می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در برنامه گفتگوی 18:30 گفت: هنگام بررسی بودجه در مجلس ابتدا در آمدها بررسی و بعد از قطعی شدن آن بحث هزینه ها مطرح می شود.
 
او گفت: در بودجه 22 تبصره وجود دارد که هر بودجه به موضوعی اختصاص دارد، مانند تبصره یک، که کلا به نفت و مسایل آن اختصاص دارد و یا تبصرهای دیگر به بهداشت و درمان، کشاورزی و سایر مسایل اختصاص دارد.
 
جعفرزاده گفت: 4 محور درآمدی کشور معادل 407 هزار میلیارد تومان است که 2 مورد کلیات آن است که 3 و 4 دهم از سهم درآمد کشور از 407 هزار میلیارد تومان حدود 300هزار میلیارد تومان از فروش نفت و میعانات گازی و مالیات احصاء می شود که تقریبا هر کدام سهم 50 درصدی را به خود اختصاص می دهند.
 
اوگفت: 150 هزار میلیارد تومان از 407 هزار میلیارد تومان از محل در آمدهای نفتی است و 150 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ها است، 50 هزار میلیارد تومان هم از سایر در آمدهای اختصاصی دولت است و 50 هزار میلیارد تومان هم مربوط به فروش اوراق مشارکت است. 
 
 او گفت: در تبصره اول که امروز، مواردی همچون رابطه دولت و نفت، میران فروش نفت، دولت باید چه مقدار از نفت را بفروشد، تا چقدر قیمت نفت باید تعیین شود، کل در آمد دولت از سهم نفت چه میزان است، سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی چه میزان است و الباقی که باید به خزانه واریز شود در مجلس بررسی شد.
 
او گفت: 142هزار میلیارد تومان از بخش نفت درآمد داریم.
 
 
بررسی تبصره یک بودجه 98 در مجلس
جعفرزاده گفت: رئیس جمهور آمریکا تاکنون چندین بار اعلام کرده است که فروش نفت ایران را به صفر می رساند اما این کار را نکرده و به زمانی دیگر موکول کرده است و به لطف خدا و برکت خون شهدا هیچوقت موفق به این کار نشده و نخواهد شد.
 
او گفت: اهتمام مجلس و دولت اینست که حتما باید نفت به میزان منطقی و معقول به فروش برسد و پول آن برگشت داده شود.
 
نماینده مجلس گفت: تجربه به ما نشان داده است که در نظام بودجه ریزی و بودجه بندی دچار اشکال هستیم، ما نباید میزان فروش بشکه ای نفت به دلار و تبدیل دلار به ریال را در بودجه مشخص کنیم که این کار ضرورتی ندارد. 
 
اوگفت: ما اعتقاد داریم که که این شیوه بودجه نویسی که ما تمام راز و اسرار کشورمان را روی کاغذ بیاوریم و عیان کنیم کار درستی نیست و هرکشور حق دارد که تدابیری برای خودش اتخاذ کنند.

جعفرزاده گفت: مجلس شکل فعلی رابطه دولت و نفت را عوض خواهد کرد و این رابطه برای دنیا شفاف نخواهد بود. 
 

برچسب‌ها:

نظر شما