شناسهٔ خبر: 31228658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بدرقه شهدای حادثه تروریستی اخیر در رسانه ها کشور

تهران-ایرنا- رسانه ها ی داخلی تشییع پیکرهای مطهر 27 شهید حادثه تروریستی زاهدان که روز گذشته با حضور باشکوه و تاریخی اقشار مختلف مردم اصفهان برگزار شد را با انتشار گزارش های توصیفی، تحلیلی و تصاویر گوناگون از این مراسم بازتاب دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ روز گذشته مراسم تشییع پیکر 27 شهید حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در شهر اصفهان برگزار شد. سخنرانان در این مراسم با اشاره به حمایت برخی کشورهای همسایه و منطقه از گروهک‌های تروریستی تاکید کردند که ایران پاسخ کوبنده و متناسب را در زمان مقتضی به تحریک‌کنندگان و مجریان دست‌نشانده این حادثه تروریستی خواهد داد. در مراسم تشییع شهدای مدافع وطن همچنین پیام رهبر انقلاب اسلامی توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرائت شد.
بررسی خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای داخلی حاکی از آن است که رسانه های تمام طیف های سیاسی با انتشار گزارش ها و تحلیل های گوناگون بطور گسترده ای حضور حماسی و باشکوه ملت شریف ایران در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکرهای مطهر سبزپوشان سپاه پاسداران و مدافعان امنیت کشور را پوشش دادند.
مهمترین محورهای مطالب این رسانه ها عبارتند از: وداع باشکوه با پیکر شهدای حادثه تروریستی زاهدان، پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان، پشت پرده حادثه زاهدان در پاکستان، واکنش قاطع ایران به عوامل حادثه، درخواست و وعده ای برای انتقام گیری از خون شهدای اخیر، توئیت آشنا در واکنش به حادثه تروریستی زاهدان.

**وداع باشکوه با پیکر شهدای حادثه تروریستی زاهدان
روزنامه آرمان در نیم صفحه اول خود به این مهم پرداخته و نوشت: در میان خیل عظیم مردم پیکرهای 27 شهید حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان با استقبال خانواده معظم شهدا، مردم و مسئولان وارد اصفهان شد و مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی با حضور گسترده مردم و مسئولان کشوری و استانی انجام شد و هزاران نفر از مردم شهر اصفهان با حضور در این مراسم با آرمان‌های امام و شهدای جمهوری اسلامی تجدید میثاق کرده و یاد شهدا را گرامی داشتند. از نکات جالب توجه حضور مدیران استان اصفهان، پاسداران، اقشار مختلف مردم، بسیجیان و چهره‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی بود که در این مراسم به چشم می‌خورد.

کیهان در صفحه نخست خود نوشت: دل آسمان ابری‌ست اما پرتوهای نور از لابه‌لای ابرها خودنمایی می‌کنند، مشخص نیست ابرها قصد باریدن دارند یا خورشید قصد پز دادن روشنایی‌اش را؟ مردم حوالی میدان بزرگمهر، مهربانانه و بزرگوار جمع شده‌اند؛ همانطور که 25 آبان 61 آمده بودند امروز هم آمدند. خبر آمده که خبری در راه است، بیست و هفت شهید به شهر آورده‌اند تا تن‌ سوخته‌شان را امروز در آرامگاه ابدی‌، در تکه‌ای از بهشت در اصفهان به خاک امانت دهند.
مردم، بستگان و حتی خانواده‌های شهدایی که دل در گرو آسمان داشتند، غمگین و داغدار سرافرازان بردکرده‌ای هستند که از ملائکه هم بالاترند، در عین آنکه سرشان را با افتخار بالا گرفته‌اند و به خود می‌بالند که جگرگوشه‌شان جام شهادت نوشیده و مرگ را در آغوش گرفته تا «رفتن او از این دنیا، برای مردم، تاریخ، دین و‌ کشورش دستاوردی داشته باشد.»

روزنامه وطن امروز که صفحه یک خود را با تصویری از اجماع پر شور مردم در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی زاهدان مزین کرده و با اشاره به حضور جمعی از بزرگان اهل‌سنت در مراسم می نویسد: روز گذشته جمعی از بزرگان اهل سنت سیستان‌وبلوچستان نیز به این مراسم آمدند تا به همه دنیا اعلام کنند از اعمال تکفیری‌ها و عوامل وهابی برائت می‌جویند. نماینده سران طوایف استان سیستان‌وبلوچستان ضمن محکومیت این حادثه تروریستی گفت: ما را در غم فرزندان عزیز خود شریک بدانید، فرزندان اصفهان افتخار ما بودند و امروز انگار فرزندان خود را از دست داده‌‌‌‌‌ایم و انتقام خون این مظلومان را می‌گیریم.

**پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان
خبرگزاری ایلنا نوشت: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در اجتماع بزرگ مردم بندر لنگه با اشاره به حادثه تروریستی روز چهارشنبه گذشته در زاهدان، گفت که ملت ایران انتقام این شهیدان را خواهد گرفت و ما نخواهیم گذاشت مزدورانی که به پاسداران و مرزبانان غیور ما حمله‌ور شدند، از دست انتقام الهی و مردم مومن ایران فرار کنند.

به گزارش ایسنا، سردار محمدعلی جعفری با بیان اینکه «حضور و پایبندی مردم در صحنه، همانند آنچه در 22 بهمن ماه شاهد آن بودیم دشمنان را مأیوس و عصبانی و وادار به اقدامات انتحاری توسط مزدوران و تروریست‌های دست‌پرورده خود کرده است و کینه‌توزی و عداوت این دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که انقلاب و ملت ایران در مسیر درستی گام برمی‌دارند»، ادامه داد: «جنایت اخیر، اراده سپاه و سایر نیروهای مسلح را برای ادامه دادن راه شهیدان و مقابله با تهدیدات راسخ‌تر کرده و با اقتدار و صلابت بیشتری به صیانت از امنیت مرزهای کشور پرداخته و انتقام خون شهدای مظلوم‌مان را خواهیم گرفت. صبر جمهوری اسلامی به‌سر آمده است. »

روزنامه جوان در صفحه نخست خود ذیل عنوان « آماده انتقام هستیم » می نویسد: لشکر به لشکر در ایران، جوانان ایستادگی را از پدران خویش به ارث می‌برند. دیروز پدر مقابل تجاوز بعثی‌ها ایستاده و شهید شده و امروز کودک یتیم دیروزش، جوان برومند سرافرازی شده که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور جان را مقابل تروریسم سعودی و تکفیری به بازی می‌گیرد. نسل به نسل، ایران انقلابی ما برای استقلال و امنیت مقاومت کرده است و در استان اصفهان این روز‌ها لشکر 14 امام حسین علیه السلام، نمود بارز میراث مقدسی است که از یاران حسین خرازی در وجود جوانانی که دهه‌های 60 و 70 تازه تاریخ تولد آنان بود، به یادگار مانده است. نسلی که آموخته مقابل تجاوز و تکفیر و تروریسم به یک رسم باید عمل کرد: ایستاد و ایستاد و ایستاد، حتی تا پای جان!

به گزارش مشرق، حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از جلسه ویژه این کمیسیون جهت بررسی ابعاد حادثه تروریستی زاهدان خبر داد.

«خط و نشان سرلشکر» تیتر نخست روزنامه خراسان است که در بخشی از آن می خوانیم: مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی زاهدان که دیروز در اصفهان با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد، بستری بود برای هشدارها و تهدیدهای بی سابقه فرمانده کل سپاه خطاب به عربستان، پاکستان و امارات که به نظر می‌رسد از تغییر رویکرد جدی ایران در برابر حامیان و پناه دهندگان به تروریست‌ها حکایت دارد.

**پشت پرده حادثه زاهدان در پاکستان
به گزارش روزنامه سیاست روز سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در حاشیه این مراسم گفت: در گذشته نیز شاهد بودیم که مرزهای مشترک پاکستان با ایران دچار تهدید و خلاء امنیتی بوده و از این ناحیه تروریست‌ها به عنوان مأمن استفاده می‌کنند. دولت پاکستان باید پاسخگوی این موضوع باشند. با توجه به شواهد و قرائن به دست آمده این گروهک‌ها توسط برخی از کشورهای جنوبی خلیج‌فارس که ولیعهد آنها هم‌اکنون در پاکستان است، تأمین مالی می‌شوند و آنها اهداف شوم و خباثت‌آمیز دیگری را برای دهه فجر انقلاب اسلامی در سر داشتند که با هوشیاری پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بحمدالله کلیه توطئه‌های آنها خنثی شد.

به گزارش مشرق نیوزحجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در ابتدای نشست خبری امروز خود اظهار کرد: عملیات تروریستی اخیر در زاهدان، توسط سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه طراحی و توسط کشورهای خود فروخته حمایت شده است.

**واکنش قاطع ایران به عوامل حادثه
به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه از احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه و ابلاغ مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی خبر داد و گفت: در پی حادثه تروریستی 24 بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان خانم «رفعت مسعود» سفیر پاکستان توسط دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد.

روزنامه قانون زیر عنوان نخست «بدرقه سبز پوشان» گزارشی منتشر کرد که در بخشی از آن می خوانیم: سخنی با مسئولانی که این روزها داغ هستند و موضع‌گیری‌های خاص دارند: خانواده‌های این عزیزان بیشتر از همه شما و اقشار دیگر جامعه آسیب دیدند و شما مسئول هستید برای یک عمر کاری کنید که داغ عزیزی که بر دل آن‌ها نشسته است آن‌ها را آزار ندهد. این هیاهو و سروصداها خواهد خوابید ولی سوز دل این بزرگواران هیچ‌گاه نخواهد خوابید و هر زمانی که به تصویر عزیزان‌شان بنگرند، آه از دل می‌کشند بنابراین نگذارید تا آن‌ها نیز مانند خانواده شهدای دوران دفاع، امروز گرفتار مشکلات معیشتی باشند و دل‌شان برای عزیز سفر کرده خودشان بسوزد که کاش امروز پیش آن‌ها بود.

** درخواست و وعده ای برای انتقام گیری از خون شهدای اخیر
روزنامه جوان در مطلبی نوشت: روزی که تروریست‌ها به مجلس حمله کردند، روزی که خاک‌های کردستان را ناامن کردند، روزی که اسرائیل قنیطره را زد، روزی که رژه اهواز را به خاک و خون کشیدند، همه را پاسداران انقلاب اسلامی وعده انتقام دادند و به وعده خود مردانه عمل کردند. دیروز هم فرمانده کل سپاه در تشییع شهدای عملیات تروریستی زاهدان وعده انتقام داد، اما با یک تفاوت؛ او درخواستی داشت که نشان می‌داد ممکن است انتقام گرفتن از تروریست‌های جیش العدل به مشکل بخورد. او در سخنرانی تشییع شهدا از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درخواست کرد دست سپاه را به دنبال وعده انتقامی که خود رئیس جمهور داده است، بیش از گذشته برای انجام عملیات باز بگذارند. چه آنکه خود رئیس جمهور وعده داد که انتقام خون این شهیدان گرفته می‌شود.

«دست ما را باز بگذارید» تیتر نخست روزنامه شرق در واکنش به درخواست فرمانده سپاه از رئیس‌جمهور و شورای امنیت‌ملی برای انتقام از عاملان حمله تروریستی است. این روزنامه می نویسد: مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی سیستان‌و‌بلوچستان در حالی در اصفهان برگزار شد که فرمانده کل سپاه در‌این‌باره به پاکستان هشدار داد تا به مسئولیت‌های خود در مبارزه با تروریسم عمل کند. سردار جعفری همچنین گفت انتقام خون شهیدان را از دولت‌های عربستان و امارات خواهیم گرفت و از رئیس‌جمهور و رئیس شورای امنیت ملی خواست تا دست آنها را باز بگذارند. چهارشنبه‌شب بود که گروه تروریستی «جیش العدل» به اتوبوس حامل مرزبانان در جاده خاش-زاهدان حمله انتحاری کرد که 27 نفر از مرزبانان شهید و 13 نفر مجروح شدند.

**توئیت آشنا در واکنش به حادثه تروریستی زاهدان
کیهان در ستون نکته خود با عنوان «هر چه کرد آن آشنا کرد! » می نویسد: بعد از حمله تروریستی به اتوبوس حامل برادران سپاه در جاده خاش به زاهدان که شهادت 27 تن از آن عزیزان تامین‌کننده امنیت کشور را در پی داشت آقای حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور و رئیس ‌مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری توئیت کرد که: «مرزبانان ما به شهادت رسیدند. اما، ما در دام چرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم افتاد. مسئولیت بر عهده آمران و دیه بر عهده عاقله است»! آقای آشنا در این نوشته کوتاه، حکم اسلامی قصاص را که در تمامی ادیان الهی نیز وجود دارد و به تعبیر قرآن کریم «حیات‌آفرین» است، انکار کرده‌اند. ضمن آنکه انتقام، حق قانونی، منطقی و انسانی اولیای دم است، حق مسلم نظام اسلامی نیز هست. و بالاخره، همین وادادگی‌ها و خودباختگی‌های برخی از دولتمردان است که گستاخی امروز دشمنان را درپی داشته و باعث شده که هر روز مشکل جدیدی به ملت تحمیل شود.

مشرق نیوز فیلمی از پاسخ امام جمعه کرج به توییت حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور درباره شهدای حادثه تروریستی زاهدانرا با تیتر« اگر خواب راحتی داریم بخاطر بیداری پاسداران است» منتشر کرده است.

*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1025

نظر شما