شناسهٔ خبر: 31228429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه این بنیاد در روز پنجم اسفند ماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه این بنیاد در روز پنجم اسفند ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه حیدر ارشدی با اعلام این خبر گفت: همایش پنجاه و ششمین سال اعطا جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۹ نفر از دانشمندان، مخترعین، دانشجویان و طلاب علوم دینی برتر در سطح ملی طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی- نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر مسؤولان کشوری، رؤسا و اساتید دانشگاه و شخصیت‌های علمی و فرهنگی روز یکشنبه پنجم اسفند از ساعت ۹ صبح در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در مورد جزئیات اطلاعات مربوط به برگزیدگان این دوره از همایش ملی این بنیاد گفت: در این مراسم از ۵۹ نخبه برتر کشور شامل ۵ دانشمند، ۴ مخترع، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی، ۳۰ دانشجوی سایر علوم و ۱۰ طلبه علوم دینی با اهدای جوایز نفیسی تجلیل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از تلاش‌های سازمان‌های همکار در همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطا جایزه بنیاد البرز از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور افزود: براساس آئین‌نامه کنونی بنیاد فرهنگی البرز، فرایند گزینش و معرفی منتخبین جایزه بنیاد البرز، توسط مراجع مرتبط صورت می‌پذیرد.

ارشدی افزود: دانشمندان و مخترعین از سوی بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان غیر پزشکی با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان امور دانشجویان) و طلاب علوم دینی از طرف مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور (معاونت امور نخبگان حوزه‌های علمیه کشور) برگزیده می‌شوند.

ارشدی درخصوص تفاوت این همایش با همایش‌های استانی بنیاد نیز گفت: در همایش‌های ملی جایزه بنیاد البرز که به صورت سالانه در تهران برگزار می‌شود، از منتخبین دانشمند، مخترع، دانشجو و طلاب در سراسر کشور تقدیر می‌شود این درحالیست که در همایش‌های استانی که معمولاً دو تا سه بار در سال و در استان منتخب برگزار می‌شود، صرفاً از دانش آموزان برتر آن استان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و از طریق معرفی اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه تجلیل می‌شود.

وی همچنین با تقدیر از تلاش‌های همکاران بنیاد البرز در برگزاری همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطا جایزه این بنیاد یادآور شد: امیدواریم که این همایش، بتواند در بالندگی و توسعه فرهنگ وقف علمی در کشور مؤثر واقع شود.

گفتنی است، بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف کمک به اشاعه فرهنگ (علمی) کشور از طریق اعطای جوایزی به نام “جایزه بنیاد البرز” به دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی، سپاهیان (دین، دانش، بهداشت و ترویج آبادانی)، دانش‌آموختگان برگزیده و نوجوانان و نوباوگان با استعداد ایرانی، به همت مردی خیراندیش و نیک‌سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تأسیس گردید و از آن سال تاکنون، جوایز با ارزشی را به افراد برگزیده اهدا نموده که این مهم طی سنوات اخیر در قالب همایش‌های ملی و استانی با حضور مسؤولین کشوری و شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار گردیده است.

نکته قابل توجه اینکه مطابق آخرین اساسنامه اصلاحی توسط واقف (مرحوم البرز) در سال ۱۳۵۶ شمسی، جوایز این بنیاد به افراد ذیل اعطا می‌شود:

*دانشمندان و پژوهندگان برگزیده ایرانی در داخل یا خارج از کشور که در رشته‌های مختلف موفق به کشف یا اختراعی شده باشند و باعث تسکین آلام بشری و رفاه زندگی انسانی و بالارفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی گردند.

*سپاهیان ممتاز (دانش، بهداشت و ترویج آبادانی) و سپاهیان ممتاز دین در سطح کشور.

*دانش‌آموختگان برگزیده از بین رتبه‌های اول دوره (راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، انستیتوتکنولوژی، دانشگاه‌ها) در سراسر کشور.

*نوجوانان و نوباوگانی که از ابتکار و ابداع و نبوغ و استعداد خاصی برخوردار باشند.

مرحوم البرز پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که بدلیل انجام عمل جراحی و نقاهت پس از آن، در کانادا به سر می‌برد، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی محضر حضرت امام خمینی (ره)، تولیت موقوفات بنیاد فرهنگی البرز را اعم از منقول و غیرمنقول با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقف نامه به ایشان واگذار می‌نمایند. باتوجه به توشیح حضرت امام (ره) به هیأت امنا اوقاف مبنی بر تعیین هیأتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف نامه، از آن سال تاکنون، بنیاد فرهنگی البرز تحت نظارت هیأت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه به اقدامات فرهنگی خود در راستای عمل به نیات مترقی واقف و تجلیل از نخبگان برتر علمی کشور ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما