شناسهٔ خبر: 31228155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرینا | لینک خبر

پروژه چابهار ادامه می‌یابد/ هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد آخرین اخبار آرشیو گروه های خبری

مهنوش اسدی

«علی چگنی» سفیر جدید ایران در هند در یک مصاحبه با رسانه هندی ضمن تاکید بر ادامه همکاری دو کشور در زمینه توسعه بندر چابهار تاکید کرد که روابط دو کشور بدون توجه به تحریم‌های آمریکا توسعه می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرینا، «علی چگنی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در هند در مصاحبه اختصاصی با یک روزنامه پر تیراژ و معروف هندی به سوالات این رسانه درباره روابط تهران- دهلی نو، تحریم‌های آمریکا و ادامه همکاری‌های هند و ایران برای توسعه بندر چابهار پاسخ داد.
علی چگنی سفیر ایران در هند
خبرنگار روزنامه «هندو» مصاحبه با سفیر جدید ایران در هند را با سوالی درباره همکاری دو کشور در بندر «چابهار» آغاز کرد و پرسید: امروز وضعیت پروژه چابهار چگونه است و طی چند ماه آینده چه پیش می‌آید؟
علی چگنی گفت: «چابهار در هند شناخته شده است اما با این حال، بسیاری فقط نام آن را می‌دانند و چیز بیشتری نمی‌دانند. خیلی این را نمی‌دانند که بندر چابهار خیلی به هند نزدیک است. از بندر غربی کاندلا با یک کشتی سریع تنها 6 روز تا چابهار فاصله است. ما می‌خواهیم که چابهار را به عنوان یک قطب کشتی‌های بزرگ ارتقا دهیم. چابهار در طی سال هوای خوبی دارد و نام آن هم به معنای چهار بهار است که این موضوع نه تنها برای زیرساخت بندر مفید است بلکه برای ایجاد منطقه تجارت آزاد که ما در حوالی آن داریم می‌سازیم، هم مفید است».
سفیر ایران با تاکید بر اینکه پروژه‌های ساخت و ساز در چابهار در جریان است، افزود: «ما قادر خواهیم بود تا آسان‌ترین راه برای تجارت هند و افغانستان را بسازیم و همچنین می‌توانیم چابهار را به ترکمنستان وصل کنیم. از زاهدان ما یک خط ریلی از طریق ترکیه به اروپا و آسیای مرکزی از طریق آذربایجان و ارمنستان و همچنین از راه عراق و سوریه به دریای مدیترانه داریم، با اتصال خط ریلی چابهار به زاهدان، فرصت‌های بیشمار بیشتری ایجاد خواهد شد».


خبرنگار هندی از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر همکاری هند با ایران برای توسعه زیرساخت بندر چابهار سوال کرد.
سفیر ایران در هند در جواب گفت: «اول از همه اینکه، برای چابهار یک معافیت تحریمی آمریکا وجود دارد و این معافیت هیچ محدودیت زمانی ندارد، البته ما هیچ اهمیتی به تحریم‌های طرف‌های ثالث نمی‌دهیم. این کشور و مراودات اقتصادی ما است و تا حدی که بتوانیم برای توسعه آن تلاش می‌کنیم. ما حتی در زمان‌هایی معتقد بوده‌ایم که علیرغم غیرانسانی و غیرقانونی بودن این تحریم‌ها، آنها برای ما فرصت هستند. وقتی در ابتدا (جنگ تحمیلی هشت ساله صدام) علیه ما جنگ شروع و تحریم‌های (آمریکا) علیه ما اعمال شد، ما در موقعیتی ناگوار بودیم که حتی برای تامین گلوله و سلاح‌های معمولی برای دفاع از خودمان از دیگر کشورها التماس می‌کردیم اما ما اکنون از منظر دفاعی یک قدرت منطقه‌ای هستیم و هیچکس نمی‌تواند به ما چپ نگاه کند. ما به خاطر تحریم‌ها خودکفا شدیم و حالا می‌دانیم که چطور روی پای خودمان بایستیم».
خبرنگار هندی به حمله 15 آذر یک تروریست در چابهار اشاره کرد و سوال کرد: آیا در آنجا خطر امنیتی وجود دارد؟
در آن حمله، یک تروریست با خودروی وانت حامل مواد منفجره قصد ورود به داخل ستاد انتظامی چابهار را داشت که با هوشیاری مأموران انتظامی به هلاکت رسید. در اثر این حمله تروریستی 2 مامور انتظامی شهید و 43 تن از ماموران و مردم عادی زخمی شدند. ( جزئیات بیشتر ).
چگنی در جواب سوال خبرنگار هندی گفت: «ما یک کشور مستقل هستیم اما دشمنانی داریم. البته به شما اطمینان می‌دهم که علیرغم این موضوع، ایران امن‌ترین کشور در منطقه‌مان است. امنیت فقط برخاسته از سلاح نیست بلکه از توانمندی داخلی نشات گرفته است. ما در ایران برخلاف برخی از کشورها قرائتی صلح‌آمیز از اسلام داریم. اگر کشورهای خارجی در تلاش بودند که کشورمان را ناامن کنند، آنها شکست خورده‌اند. ایران همانند هند همسایگانش را تهدید نمی‌کند. فقط یک انفجار نباید به عنوان مایه نگرانی برای خطر امنیتی در منطقه تلقی شود».
خبرنگار روزنامه «هندو» در ادامه این مصاحبه درباره کاهش میزان خرید نفت ایران توسط هند به دلیل تحریم‌های آمریکا سوال کرد: آیا این موضوع سبب ناامیدی حکومت ایران شده است؟
سفیر ایران اینطور پاسخ داد: «هند در طول تاریخ، دوست خوب ایران بوده است. دوستی ما تنها به این نسل کنونی تعلق ندارد بلکه این دوستی سابقه هزاران ساله دارد. ما برای قرن‌ها در همسایگی هم زندگی کرده‌ایم و دارای فرهنگ مشترک، عقاید، زبان، هنر و موسیقی و بسیاری دیگر از موضوعات مشترک هستیم. یک یا دو اتفاق نمی‌تواند این موضوع را عوض کند. ما به هم بسیار متصل و مرتبط هستیم».
وی در بخشی از جوابش گفت: «مقام‌های هندی به صراحت گفته‌اند که آنها واردات انرژی خود از ایران را به صفر نخواهند رساند و ما از این تصمیم مستقل آنها سپاسگذاری می‌کنیم».
خبرنگار هندی سوال کرد: (بعد از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا) ایران از چهارمین صادرکننده نفت هند به جایگاه ششم نزول کرد. آیا شما می‌گویید که این موضوع باعث رنجش‌تان نمی‌شود؟
چگنی اینطور پاسخ داد: «میزان واردات نفت هند بالا و پایین می‌شود اما ما مطمئن هستیم که تصمیم هند ادامه واردات نفت (از ایران) و لغو نکردن آن است».

نظر شما