شناسهٔ خبر: 31226623 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در قالب جشنواره «کتاب همسفر» کلید خورد؛

پویش مطالعاتی با محوریت هشت کتاب در حوزه انقلاب و دفاع مقدس

کتاب‌های پویش مطالعاتی «کتاب همسفر» معرفی شدند و تا پایان فروردین در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ظهر امروز یکشنبه 28 بهمن‌ماه طی نشستی خبری در سالن جلسات ساختمان قرارگاه خاتم‌الاوصیاء قم، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ماندگاری رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون، حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان دبیر شبکه ملی وارثون و حمید خلیلی دبیر «جشنواره کتاب همسفر» به تشریح برنامه‌های این جشنواره پرداختند.

ماندگاری در باب اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، کتاب را یک داروخانه همراه، مستمر و مطمئن برای تامین نیازها و مشکلات متنوع مردم دانست و گفت: شایسته نیست که مردم ایران کم از این داروخانه استفاده کنند؛ سرانه مطالعه هر ایرانی در سال و هزینه‌ای که هر فرد برای کتاب پرداخت می‌کنند، مایه آبروریزی است.
 
وی افزود: اینکه رهبر انقلاب اسلامی گفته‌اند هر گاه نابسامانی مطالعه کتاب در ایران را مشاهده می‌کنم، قلبم درد می‌گیرد، نشان می‌دهد که در این حوزه به فرمایشات رهبری توجه نداشته‌ایم.
 
 

در حوزه تولید و انعکاس کتاب نتوانسته ایم به جایگاه مورد نظر برسیم
رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون به بحران جامعه در حوزه مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: نیازهای معنوی در کنار نیازهای مادی وجود دارد و با توجه به غنای موجود در منابع دینی، انقلابی و دفاع مقدس، می‌توانیم به آنها پاسخ دهیم؛ با این وجود نتواسته‌ایم در حوزه تولید و انعکاس این محصول به جایگاه مطلوب برسیم.

ماندگاری تصریح کرد: همه نهادها و دلسوزان فرهنگی باید از هر فرصتی برای معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنند؛ به عنوان نمونه فیلم‌سازان در فیلم‌های خود و خبرنگاران در خبرهای خود باید به معرفی کتاب‌های مرتبط با موضوع خود توجه داشته باشند.
 
وی با اشاره به اینکه چهل سالگی انقلاب اسلامی نیازمند تفسیر است، مطرح کرد: کتاب در تفسیر، نقش قابل توجهی دارد و در تفسیر چهلمین سالگرد انقلاب می‌توانیم از ظرفیت کتاب‌ به شیوه مطلوب‌تری استفاده کنیم.
 
رئیس هیأت مؤسس شبکه ملی وارثون از جایگاه رسانه‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی یاد کرد و ادامه داد: در مسیر کتابخوانی باید اولویت‌بندی کنیم چراکه اکنون هر چند درصد کتابخوانی کم است اما کتاب‌هایی که خوانده می‌شود نیز اولویت پایینی دارند.
 
وی اضافه کرد: اگر کتاب‌هایی که به مردم معرفی می‌کنیم، در مباحث اعتقادی، احکام و اخلاق باشد، جامعه به سمت این آموزه‌ها هدایت می‌شود که با خاطرات شهدا و انبیا می‌توانیم به شیوه مطلوب این سه موضوع را تامین کنیم و در این راستا، سه محور اصلی باید در قالب‌های جذاب به نسل جوان منتقل شود.
 
موفقیت‌های چهل ساله نظام به علت اعتقاد به فرهنگ جهاد و شهادت است
ماندگاری با بیان اینکه انقلاب و دفاع مقدس باید در کتاب‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: کتاب‌ها باید در قالب رمان‌های شهدا به صورت جذاب به مخاطبان ارائه شود.

ماندگاری ادامه داد: دغدغه‌مندان دفاع مقدس سراسر کشور در شبکه ملی وارثون گرد هم آمده و در فرصت راهیان‌نور و چهل سالگی انقلاب «جشنواره کتاب همسفر» را دنبال می‌کنند تا به بهانه کتاب‌های راهیان نور، از این‌ پس کتاب همسفر همیشگی زندگی افراد شود.
 
رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: موفقیت‌های چهل ساله نظام به علت اعتقاد به فرهنگ جهاد و شهادت است و ضعف‌های فعلی کشور به علت بی‌ایمانی به فرهنگ جهاد و شهادت است.
 
وی بر لزوم ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با نگاه به کتاب‌های دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: این کتاب‌ها می‌تواند منجر به تربیت جوانان و در نتیجه بسترسازی برای ظهور امام زمان (عج) شود.
 

در بخش دیگر این نشست حجت‌الاسلام حسین جوشقانیان دبیر شبکه ملی وارثون از تشکیل قرارگاه مردمی راهیان نور توسط این شبکه خبر داد و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی منبی بر لزوم منسجم‌سازی فعالیت‌های فرهنگی گفت: این قرارگاه مجموعه‌های مردم ‌نهاد در حوزه راهیان نور را گردهم آورده و با استفاده از ظرفیت آن‌ها به دنبال اجرای برنامه‌های منسجم در سطح ملی است.
 
دبیر شبکه ملی وارثون از تشکیل یک قرارگاه مردمی در حوزه راهیان نور توسط این شبکه یاد کرد و گفت: این قرارگاه مجموعه‌های مردم‌نهاد در حوزه راهیان نور را گردهم آورده و با استفاده از ظرفیت آن‌ها به دنبال اجرای برنامه‌های منسجم در سطح ملی است.
 
وی ادامه داد: قرارگاه مردمی راهیان نور ماموریت‌های مختلفی را برای خود تعریف کرده که یکی از آن‌ها «جشنواره کتاب همسفر» و تدوین گفتمان و دستاوردهای انقلاب اسلامی و معارف دفاع مقدس است که در این راستا ارتباط میان فرهنگ جهاد و شهادت با گفتمان انقلاب به استفاده از ظرفیت اقشار مختلف به ویژه راویان و سخنرانان مطرح بازگو می‌شود.

در پایان حمید خلیلی دبیر «جشنواره کتاب همسفر» با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی دغدغه بسیاری دارند به اجرای پویش مطالعاتی هشت کتاب ناب انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی  اشاره کرد و گفت: پویش مطالعاتی کتب انقلاب و دفاع مقدس در قالب این جشنواره با محوریت هشت کتاب ناب به نیت هشت سال دفاع مقدس در سراسر کشور دنبال می‌شود. ارائه تخفیف‌های ویژه، اهدا جوایز در هنگام خرید کتب و پیش‌بینی 30 ویژه برنامه در مناطق عملیاتی جنوب از جمله ویژگی‌های این جشنواره است.
 
وی با بیان فراخوان «جشنواره کتاب همسفر» به 70 ناشر در حوزه دفاع مقدس اعلام شده است، اضافه کرد: 16 هزار پروانه نشر در کشور داریم که گفته می‌شود هفت هزار مورد ازآن‌ها فعال هستند و فقط 70 ناشر به صورت تخصصی در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند.
 
دبیر «جشنواره کتاب همسفر» یادآور شد: نخستین ویژگی این پویش‌های مناسب، کتاب‌ها و در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه است، محتواهای هشت کتاب این پویش با توجه به سلایق اقشار مختلف مخاطبان درنظر گرفته شده است.
 
وی از انجام تبلیغات گسترده برای معرفی کتاب‌های «جشنواره کتاب همسفر» یاد کرد و ادامه داد: برای هر کتاب هدیه‌هایی درنظر گرفته شده است که به صورت قرعه بعد از خرید افراد به آن‌ها داده می‌شود.
 
خلیلی با اشاره به برگزاری 30 ویژه برنامه در مناطق عملیاتی جنوب در راستای «جشنواره کتاب همسفر» مطرح کرد: این جشنواره مردمی است به همین علت در انتخاب کتاب‌ها از کتاب‌های که توسط ناشران مردمی منتشر شده است استفاده کرده‌ایم.
 
دبیر جشنواره کتاب همسفر از ارائه کتاب‌های این جشنواره در بیشتر کتابفروشی‌های سراسر کشور یاد کرد و گفت: اکنون از هر کتاب پنج هزار نسخه برای فروش درنظر گرفته شده است که پیش‌بینی می‌شود آمار فروش این کتاب‌ها تا پایان فروردین به بیش از 10 هزار نسخه برسد.

وی با بیان اینکه در «جشنواره کتاب همسفر» نگاهی فراتر از یک مسابقه کتابخوانی داریم، گفت: نشست‌های مختلفی با راویان و سخنرانان مطرح به‌منظور معرفی جشنواره برگزار می‌شود تا این افراد بتوانند از محتوای کتاب‌های جشنواره در برنامه‌های مختلف فرهنگی به ویژه راهیان نور استفاده کنند.
 
دبیر «جشنواره کتاب همسفر» بر لزوم مشارکت مردم در ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و افزود: در راستای تحقق این هدف ثبت‌نام مروجین کتاب با محوریت استفاده از مردم برای معرفی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس دنبال می‌شود.
 
وی با اشاره به ارتباط مخاطبان با «جشنواره کتاب همسفر» بعد از پایان نخستین دوره این جشنواره مطرح کرد: ما به دنبال ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم و در این راستا فعالیت‌های مختلفی را در سال آینده دنبال خواهیم کرد.
 
یادآور می‌شود «چغک»، «شهبانو»، «شانزده سال بعد»، «سربلند»، «اکبر کاراته و بچه ننه‌ها»، «تو شهید نمی‌شوی»، «من مادر مصطفی» و «خط تماس» به‌عنوان کتاب‌های «جشنواره کتاب همسفر» تا پایان فروردین در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظر شما