شناسهٔ خبر: 31226498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر ارتباطات:

منابع اعتباری حمایت از فناوری و ایده های نو 9 برابر می شود

کرمانشاه- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ از افزایش 9 برابری منابع مالی حوزه حمایت از نوآوری و فناوری های جدید خبر داد و گفت: این معاونت در راستای حمایت از رشد و توسعه کشور در همه زمینه ها از هر ایده و فناوری نو استقبال می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نصرالله جهانگرد روز یکشنبه در جمع شرکت های دانش بنیان کرمانشاه در سرسرای نوروزنژاد جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در طول تاریخ توسعه و استفاده از تکنولوژی در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها با تاخیر همراه بوده و این یکی از آفت های مهم توسعه در ایران است ولی وزارت ارتباطات توجه ویژه ای به ایده های نو دارد.
او شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری را پیشران و پیش قراول پیشرفت در کشور اعلام کرد و گفت: باید به فکر بهبود رشد کشور باشیم که در حوزه فناوری اطلاعات اتفاق می افتد زیرا همه بخش های صنعتی، کشاورزی، خدماتی، امنیتی، اشتغال، اقتصاد و نظامی به کمک این حوزه است.
جهانگرد در ادامه یکی از ایرادهای مهم دولت ها در بحث پشتیبانی از فناوری و نوآوری را پشتیبانی نکردن از بازار فروش محصولات شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت ها در نظام ما همه کار برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و تولید دانش و تکنولوژی نو انجام می دهند ولی به مرحله تولید، عرضه و فروش که می رسد کار را رها کرده و از این رو کارها ابتر می شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سیاست گذاری جدید این وزارتخانه را هم افزایی همه نهادها برای حفظ بازار محصولات شرکت های دانش بنیان و اشتغالزایی آنها ذکر کرد.
جهانگرد در ادامه آموزش مستمر و دائمی دانش و فناوری جدید به دلیل تغییرات سریع حوزه تکنولوژی در جهان را الزامی دانست و اظهار داشت: شبکه سازی، تنوع در خدمات و قبول ریسک سه اصل مهم برای توسعه محصولات شرکت های دانش بنیان است و مدیریت فناوری فقط پلی برای شکل گیری (آموزش) و بازار فروش فناوری ها است.
وی خلاقیت و توسعه شرکت های دانش بنیان در کرمانشاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: بازار بزرگ عراق ظرفیت و پتانسیل خوبی برای استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان این استان را فراهم می کند که باید با هم افزایی مدیران استانی از این موقعیت بخوبی استفاده کرد.
او از حضور شرکت های خصولتی به عنوان یک مشکل ملی یاد کرد و گفت: هر چند باید برخی نهادها در حوزه کاری خود وارد شوند ولی رقابت با آنها (استفاده از تسهیلات دولتی) بسیار مخرب است اگر شرکتی 15 درصد از بقیه جلو بیفتد بازار را به دست می گیرد و بخش خصوصی ضرر می کند.
جهانگرد با بیان اینکه طی چهل سال گذشته هرگاه مردم وارد عرصه شدند سرافراز بودیم، اگر خرابکاری بوجود آمده به خاطر سوء مدیریت مدیران بوده و هشدار داد اگر جامعه احساس کند در اداره کشور سهیم نیست وضعیت خطرناک می شود.
وی در خصوص فرهنگ سازی و تبلیغات کالاهای شرکت های دانش بنیان و پرداخت مالیاتی این شرکت ها نیز گفت: با صدا و سیما و اداره مالیاتی کشور تفاهم نامه هایی در باره تخفیف و معافیت شرکت های دانش بنیان از تبلیغات و دادن مالیات امضاء شده است.
او در پایان گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت ارتباطات ظرفیت خوبی برای پشتیبانی از شرکت ها و ایده های نو و در زمینه آموزش و انتقال دانش فراهم کرده که شرکت ها می توانند در راستای توانمند سازی خود از آن استفاده کنند، چون هدف توانمند کردن شرکت ها و پارک های علم و فن آوری است.

**500 شرکت دانش بنیان در استان کرمانشاه ثبت شده است
سرپرست پارک علم و فناوری کرمانشاه هم گفت: هم اکنون 300 شرکت دانش بنیان در استان فعال است که امسال 90 میلیارد تومان فروش محصول داشته اند.
معصومه خان احمدی افزود: در استان کرمانشاه هفت مرکز رشد، سه کانون شکوفایی فناوری و 2 آزمایشگاه و مرکز خدمتی فعال است که سیاست گذاری اول پارک علم فن آوری استان زمینه آموزش مستمر تکنولوژی و دانش های روز است زیرا تغییرات دانش و فناوری بسیار سریع است.
او همکاری و هم افزایی با دیگر نهادها را از دیگر سیاست های این نهاد علمی برشمرد و اظهارداشت: هم اکنون با 48 نهاد پروتکل و تفاهم نامه همکاری در زمینه استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها امضاء شده است.
وی مهم ترین دغدغه پارک علم فناوری استان کرمانشاه را ایجاد اشتغال با نوآوریهای جدید شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و گفت: در این راستا پارک علم فناوری به شرکت ها تسهیلات صفر درصد و چهار درصد پرداخت می کند.

**سه سیستم شتاب دهنده در استان کرمانشاه فعال می شود
رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: در راستای کمک به توسعه استان اکنون یک مرکز آی تی (فناوری اطلاعات) شتابدهنده تیک فعال شده و 2 شتابندهنده دیگر اکوسیستم شیمی دانشگاه رازی و اکوسیستم زیست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح 20 هزار متر مربع در دست اجرا داریم که سال آینده راه اندازی می شود.
بهرام بادکو، از اختصاص 6 هزار متر مربع فضا از طرف استانداری به 10 شرکت دانش بنیان استان برای انجام فعالیت خبر داد و گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت از ایده های نو در تمام شهرستان های استان در راستای عدالت توسعه فناوری در حال انجام است.
وی گفت: کنگاور، روانسر، اسلام آبادغرب، سنقر و سرپل ذهاب شهرستان هایی است که از ظرفیت استفاده فناوری پارک علم و فنآوری برخوردارند.
8066/3209

نظر شما