شناسهٔ خبر: 31226249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

تصویب بودجه 98 شهرداری اصفهان/ سهم 70 درصدی پروژه‌های عمرانی از بودجه 98

در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان بودجه سال 98 شهرداری اصفهان تصویب و به این نکته اشاره شد که پروژه‌های عمرانی 70 درصد از بودجه 98 را به خود اختصاص می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز به ریاست فتح‌اله معین، با حضور 13 نفر از اعضای این شورا و قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان، علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و فروغ مرتضایی‌نژاد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان برگزار شد؛ در این جلسه کلیات و جزئیات بودجه سال 98 شهرداری اصفهان با 10 رأی موافق، 2 رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب شد.

فتح‌الله معین در نطق پیش از دستور خود از حضور گسترده اقشار مختلف مردم در راهپیمایی 22 بهمن تشکر و به حضور اعضای این شورا نیز همراه مردم در راهپیمایی 22 بهمن اشاره کرد و اظهار داشت: مردم با حضور خود اعلام کردند که اگر بحثی داخل خانواده وجود دارد مانند تمام مشکلات و تنگناها که در طی 40 سال بعد از انقلاب با آن مواجه بوده‌ایم با اتکا به نیروی داخلی خود قادر به حل آن بوده و همه مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم، همچنان پای انقلاب و رفع مسائل و مشکلات پیش رو با اتحاد و همدلی خواهیم ایستاد.

انزجار مردم از گروهک‌های تروریستی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که این حضور گسترده برای دشمنان خوش نیامد و دست به جنایت بزرگی زدند که در تمام محافل جهانی و اقشار داخلی محکوم شد، افزود: این جنایت حمله به اتوبوس مرزداران لشکر امام حسین(ع) بود که منجر به شهادت رسیدن 27 نفر  از آنان شد، روز گذشته پیکر این شهیدان در مراسمی باشکوه و گسترده و با حضور همه جانبه اقشار مختلف مردم تشییع شد.

وی از حضور سران طوایف بلوچ از استان سیستان و بلوچستان در این مراسم نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: در سخنان نماینده این طوایف تأکید شد که ما همچنان ایرانی‌هایی هستیم که افتخار مرزبانی از جمهوری اسلامی را داریم و گروهک‌هایی که جنایت می آفرینند به همان میزان که برای مرزبانان مشکل ایجاد می‌کنند برای مردم سیستان و بلوچستان نیز مشکل و تنگنا ایجاد کرده و به مردم آزار و اذیت می‌رسانند؛ این سخنان نشان دهنده این است که کسانی که به دروغ به نام مردم سیستان و بلوچستان این جنایات را انجام دادند، هیچ جایگاهی در بین مردم نداشته و همه آن‌ها از این گروهک‌ها احساس انزجار می‌کنند.

اصفهان مرکز دفاع از انقلاب اسلامی

معین در ادامه مطرح کرد: لشکر امام حسین(ع) سابقه بسیار طولانی در دفاع مقدس داشته است، در جلسه‌ای در زمان دفاع مقدس فرماندهان لشکرهای مختلف آمارهای میزان حضور خود در عملیات‌ها را ارائه می‌کردند، دو لشگر 14 امام حسین(ع) و نجف اشرف 2 لشگری بودند که بدون استثنا در کلیه عملیات‌ها که علیه دشمن متجاوز انجام شده بود، حضور داشته و کارنامه‌ای درخشان و ماندگار از ایثارگری و تلاش خود ارائه می‌دادند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر این‌که حماسه اخیر دنبال همان ایثارگری‌ها است، عنوان کرد: مردم اصفهان وابستگی شدیدی با این لشگر و رزمندگان آن دارند چراکه لشگر 14 امام حسین(ع) در دفاع از کشور همواره حماسه‌آفرین بوده است، حادثه اخیر اراده و اندیشه این لشگر را با این سابقه محکم‌تر خواهد کرد، قطعاً این‌ها در مسیر وظیفه‌ای که به عهده گرفته‌اند پایمردی بیشتری را نشان خواهند داد.

وی تصریح کرد: این حرکات ارزش نظامی نداشته و توسط همه نهادها نیز محکوم شد، این اقدامات حاصلی جز ایجاد انزجار بیشتر از آن‌ها در بین مردم ندارد، کشور ایران که تهاجم عظیم سابق را پشت سرگذاشته است این حرکات را نیز خنثی خواهد کرد؛ امید دارم پیام رهبر معظم انقلاب در رابطه با این حادثه به ‌طور کامل مورد توجه قرار گیرد، مخصوصا آن قسمتی که فرمودند «پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه‌ی حتمی سپاه است» تا در آینده دیگر شاهد ایجاد چنین مشکلاتی توسط این افراد در کشور نباشیم.

معین ادامه داد: حضور فرزندان مردم در لشگر 14 امام حسین(ع) نشان می‌دهد که استان اصفهان به عنوان مرکز جدی پشتیبانی انقلاب اسلامی در کشور همیشه حاضر بوده و تعداد شهدایی که استان اصفهان تقدیم انقلاب کرده است به نسبت جمعیت بیشتر از سایر استان‌های کشور است نشان از آن دارد که اصفهان به عنوان مرکز جدی دفاع انقلاب اسلامی بوده و وجود شهیدانی مانند حسین خرازی این جایگاه را نشان می‌دهد.

رعایت حقوق مردم اصفهان پاسخی به ایثارگری اصفهانی‌ها 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه ابراز کرد: مردم اصفهان مستحق آن هستند که تمام حقوقشان به خصوص تأمین آب رودخانه زاینده‌رود که رگ حیاتی استان اصفهان بوده و تأثیرات زیادی در استان اصفهان و کشور داشته‌اند رعایت شود و این مسأله باعث شود که همان‌گونه که مردم اصفهان حجت را تمام کردند دولت‌مردان نیز حقوق تضییع شده این مردم در رابطه با تأمین آب رودخانه زاینده‌رود را با نگاه دیگری ببینند و این حقوق را به گونه‌ای تأمین کنند که پاسخی به ایثارگری اصفهانی‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها که بودجه کشور مطرح می‌شود از تمام نمایندگان مخصوصاً نمایندگان استان خوزستان انتظار داریم که حقوق مردم اصفهان را که بخشی از امنیت امروز استان خود را مدیون جان‌فشانی آنان هستند با مساعدت در رفع مشکلات آب این استان مورد توجه قرار دهند.

معین با اشاره به 30 بهمن‌ماه روز تکریم مادران و همسران شهدا خاطرنشان کرد: اگر سابقه درخشانی در خصوص شهادت وجود دارد مدیون مادر و همسرانی است که زمینه این جانفشانی‌ها و ایثارگری‌ها را فراهم کرده‌اند، تمامیت ارضی و امنیت در میهن اسلامی ما مدیون زنان و به ویژه همسران و مادران شهدا است.

اعضای شورای شهر حقوق ثابت ندارند

لایحه اصلاح بودجه سال 97 و برنامه بودجه سال 98 شورای اسلامی شهر اصفهان در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت؛ بودجه سال 98 شورای اسلامی شهر اصفهان دو میلیارد و 200 میلیون تومان تعیین شده است که این بودجه نسبت به بودجه سال 97 شورای شهر تغییری نداشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بررسی لایحه اصلاح بودجه سال 97 و برنامه بودجه سال 98 شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که حقوق اعضای شورای شهر همواره مورد سؤال بوده است، اذعان کرد: باید توجه داشت هیچ یک از اعضای شورای شهر اصفهان حقوق ثابت ندارند و حقوق آن‌ها به صورت حق‌الجلسه و با حداکثر 70 ساعت حضور در جلسات در هر ماه پرداخت می‌شود، هزینه هر ساعت حضور اعضای شورای شهر اصفهان در جلسات از سوی وزارت کشور تعیین می‌شود و امسال این مبلغ 70 هزار تومان برآورد شده است، اعضای شورای شهر اصفهان در صورتی که نتوانند در جلسات حضور یابند حقوقی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش فارس لایحه اصلاح بودجه سال 97 و برنامه بودجه سال 98 شورای اسلامی شهر اصفهان با 13 رأی موافق اعضای شورای شهر اصفهان به تصویب رسید.

افزایش بودجه مناطق در حوزه عملیاتی

وی همچنین در نشست بررسی نهایی و تصویب بودجه سال 98 شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که سقف بودجه سال 98 به میزان 4 هزار و 100 میلیارد ریال تنظیم شد، گفت: 12 هزار و 296 میلیارد ریال از بودجه سال آینده مربوط به اعتبارات جاری است که معادل 30 درصد کل بودجه می‌شود و 28 هزار و 704 میلیارد ریال نیز مربوط به اعتبارات عمرانی است که معادل 70 درصد کل بودجه خواهد بود در حالی که این نسبت در سال گذشته 31.5 به 68.5 بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که معاونت حمل و نقل و ترافیک با 18 هزار و 450 میلیارد ریال، 65 درصد یعنی بیشترین سهم بودجه را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: معاونت خدمات شهری 16 درصد، فرهنگی اجتماعی 9 درصد، مالی و اقتصادی 6 درصد و نیز معاونت معماری و شهرسازی و برنامه‌ریزی و معاونت پژوهش و فناوری اطلاعات هر کدام 2 درصد از بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

معین با اشاره به افزایش بودجه مناطق در حوزه عملیاتی، در رابطه با منابع درآمدی پیش‌بینی شده برای بودجه سال 98 عنوان کرد: 9 هزار میلیارد ریال از این بودجه از محل اوراق مشارکت و منابع تأمین مالی دولتی، 2 هزار و 710 میلیارد ریال وام از تسهیلات بانکی، 5 هزار و 430 میلیارد ریال از فروش اموال و دارایی، 3 ردیف درآمدی سال آینده خواهند بود که مجموع این رقم 17 هزار و 140 میلیارد ریال می‌شود.

وضعیت مناسب فضای سبز اصفهان با وجود کم‌آبی

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این بخش ابراز کرد: برای نخستین بار بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته به این نهاد در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق و صحن علنی شورای شهر مطرح می‌شود، بودجه امسال 37 درصد افزایش یافته و این امر بین کلانشهرها یک استثنا است؛ تأمین بودجه 4 هزار و 100 میلیارد تومانی با توجه به شرایط اقتصادی سال آینده کار سختی است اما کمک شورای شهر را نیز می‌طلبد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای تحقق بودجه سال 98 شهرداری یک امر ضروری است، مردم نیز باید در این زمینه حداقل در خصوص پرداخت عوارض شهری و پرداخت به موقع آن همکاری بهتری داشته باشند؛ در سال جاری از هیچ یک از خدمات شهری چیزی کم نشده است و از لحاظ کمی و کیفی افزایش خوبی داشتیم.

وی با اشاره به مناسب بودن فضای سبز و بهداشت و نظافت شهر اصفهان در سال جاری با وجود شرایط خشکسالی و کمبود آب، مطرح کرد: این دستاورد با همکاری مردم به دست آمده است و خواستار ادامه یافتن و بیشتر شدن این مشارکت‌ها هستیم.

سهم 70 درصدی پروژه‌های عمرانی از بودجه 98

نوروزی با اشاره به سهم 30 درصدی بودجه جاری از بودجه امسال و سهم 70 درصدی بودجه عمرانی، بیان کرد: بودجه جاری نسبت به سال گذشته 1.5 درصد کاهش و بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته 1.5 درصد افزایش پیدا کرده است، این امر به دلیل صرفه‌جویی‌های منطقی در شهرداری و توجه ویژه به عمران و آبادانی شهر بوده است، حوزه عمرانی بودجه جداگانه‌ای ندارد، این حوزه متولی پروژه‌ها بوده و برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بودجه یک برنامه بوده و قابل اصلاح است، در بحث فرهنگی سعی داریم تا جایی که مقدور است به این بخش کمک کنیم چرا که مدیریت شهری در این زمینه حساسیت ویژه‌ای دارد؛ نباید فعالیت‌های فرهنگی 1.5 سال گذشته شهر را در بودجه ارزیابی کنیم، بلکه فعالیت این مدت باید با عملکردها ارزیابی شود، مسائل فرهنگی، اعیاد ملی و مذهبی، فرهنگسراها، کتابخانه‌ها و سینماها به طور جدی مورد توجه قرار دارد.

اولویت کارهای عمرانی در مناطق کمتر توسعه‌یافته اصفهان

وی با اشاره به اختصاص بیش از هزار میلیارد تومان از بودجه سال 98 به بخش حمل و نقل گفت: این بودجه مسائل زیست محیطی، ترافیک، آلودگی هوا و گردشگری را هم تحت پوشش قرار داده و برای مردم هم آسایش به همراه خواهد آورد.

نوروزی تصریح کرد: اگر می‌گوییم مترو را تعطیل کنیم باید دلایل کارشناسی داشته باشیم، باید توجه داشت که باید به نظر متخصصان در این خصوص توجه داشت؛ البته امید داریم تراموا هم راه پیدا کند و در بعضی مسیرها جایگزین مترو شود.

شهردار اصفهان با اشاره به مورد توجه بودن مسأله محرومیت‌زدایی و اجرای بعضی پروژه‌های عمرانی از جمله گذراندن رینگ حفاظتی شرق از خوراسگان، توضیح داد: کارهای عمرانی بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته شهر اصفهان انجام می‌شود، اجرای پروژه‌ها در این زمینه مورد توجه است و این خود می‌تواند محرکه توسعه در مناطق محروم شهر اصفهان باشد.

اصلاح معابر کوچه و خیابان با تحقق وعده آسفالت و قیر

وی در خصوص کنارگذر شرق اصفهان نیز گفت: اجرای این پروژه را در دستور کار داریم و با توجه به عضو بودن در هیأت مدیره سازمان همیاری دنبال هستیم این پروژه را برگردانیم و بر این باوریم که پولی که باید برای این پروژه هزینه شود به شهر اصفهان برگردد و صرف همین کار شود.

نوروزی با اشاره به این‌که کارهای عمرانی سالن‌ اجلاس و حوالی آن در حال انجام است، ابراز کرد: اعضای شورای شهر بارها از این پروژه بازدید داشته و پیشرفت پروژه‌ها را از نزدیک شاهد بودند، این پروژه به خوبی در حال پیشرفت است؛ اصلاح معابر و مرمت کوچه‌ها و خیابان‌ها نیز از جمله کارهایی است که به دنبال انجام آن هستیم، اگر وعده مسؤولان مرتبط با آسفالت و قبر تحقق یابد به نتایج خوبی خواهیم رسید.

افزایش جهشی اعتبارات آتش‌نشانی

شهردار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که به دنبال تحقق شهر ایمن بودیم، اعتبارات آتش‌نشانی را به صورت جهشی افزایش دادیم، در این زمینه تجهیز ایستگاه‌ها در اولویت است و تجهیزات خوبی خریداری شده است.

وی از جدی گرفتن اولویت‌بندی در بودجه جاری و عمرانی نیز سخن گفت و ابراز کرد: کمیته تخصیص در این زمینه شکل گرفته است، رؤسای کمیسیون‌های شورای شهر نیز در این کمیته حضور دارند و تخصیص اعتبارات بر اساس پروژه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: در سال 98 تخصیص‌ها بر اساس برنامه اجرایی عملیاتی خواهد شد، به دنبال عدالت مکانی و توزیع عادلانه درآمدها در مناطق کمتر توسعه‌یافته هستیم.

اصفهان شهری در مسیر بین‌المللی شدن

وی با اشاره به بحث بین‌المللی کردن شهر اصفهان عنوان کرد: به دنبال این هستیم که اصفهان را بین‌المللی کنیم، اصفهان در راستای دیپلماسی عمومی و بین‌المللی در کشور دارای رتبه برتر بوده و موفق‌تر عمل کرده است، از این رو رویکرد ما نسبت به برنامه‌ریزی برای اصفهان به عنوان شهری بین‌المللی است؛ اصفهان همچنین در مسیر ملحق شدن به شهر دوستدار کودک قرار دارد و به عنوان پایلوت در این زمینه انتخاب شده است.

شهردار اصفهان در پایان از مناسب بودن پیشنهادات ارائه شده توسط شهرداری اصفهان به مجلس برای همه کلانشهرهای کشور و افزایش بودجه مربوط به شهرداری‌ها خبر داد.

انتهای پیام/63088/ک/

نظر شما