شناسهٔ خبر: 31222842 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف و امور خیریه:

رویکرد اوقاف، حمایت از علوم و مبانی دانش‌بنیان است

نمایندگی زنجان

مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: رویکرد سازمان اوقاف، حمایت از علوم، فناوری و مبانی دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین شوزب شیری صبح امروز در همایش نخبگان و تجلیل از ۴۰ نخبه استان زنجان که به میزبانی سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با تاکید بر این‌که نخبگان علمی، پرچم‌داران علم و فناوری هستند، اظهار کرد: وقتی به تاریخ استان زنجان می‌نگریم، می‌بینیم که در طول تاریخ نخبگان زیادی در این سرزمین زندگی کرده و خدمات شایانی ارائه داده‌اند؛ در واقع پرچم‌داران علم و هدایت هر کدام به نوعی مایه مباهات و افتخار بوده‌اند و اولین حاکم بزرگ این منطقه در سال ۲۵۰ هجری، حسین کوکبی، نوه امام زین‌العابدین (ع) بوده که برای همه ما باعث افتخار است.

این مسئول ادامه داد: قرآن‌کریم می‌فرماید یکی از مراحلی که می‌تواند مایه تأمین دنیا و آخرت باشد، وقف است. افرادی که با علوم وحیانی سر و کار دارند معتقدند که تنها محملی که می‌تواند بر همه عوالم حاکم شود، وقف است. وقف امنیت دنیا و آخرت را رقم می‌زند. قسمت اعظمی از مناطق شهری زنجان در دوره مغول‌ها خراب شده بود و این واقفان بودند که بزرگ‌ترین عامل توسعه و تمدن شهری را بنیان‌گذاری کرده‌اند.

وی افزود: بشر همواره از سه دشمن به نام‌های ظلم، جهل و غرور ضربه خورده است و این در حالی است که وقف، انسان را از غرور خارج می‌کند و اموال را در اختیار دیگران می‌گذارد. اسلام نیز معتقد است که مال و ثروت باید مانند خون جاری باشد و غنی کسی است که کمتر احتیاج را دارد.

شیری با بیان این‌که ۲۵۰۰ بیمارستان و درمانگاه وقفی در سراسر کشور داریم و واقفان، امر بیماری و دارو و درمان را فراموش نکرده‌اند، اظهار کرد: در واقع وقف انسان را تنظیم می‌کند تا سبک‌بال برود و امروز رویکرد سازمان اوقاف، حمایت از علوم، فناوری و مبانی دانش‌بنیان است.

حجت‌الاسلام جعفر جنتی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در ادامه این همایش گفت: کسانی که با وقف مال، خود را جاودانه کردند و به خاطر همنوع‌شان از مال خود گذشتند، از ثمرات و برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: لازم است قدردان خدمات واقفان باشیم و خود نیز در زمره واقفان خیراندیش قرار گیریم. امروز مسائل اقتصادی باعث شده است که برخی از این‌که در زمره واقفان قرار بگیرند احساس ناامیدی کنند، در حالی که با حداقل مبلغ می‌توانیم اسم خود را با نیت و اراده قوی در زمره واقفان قرار دهیم.

وی با تاکید بر این‌که راه‌حل موجود، وقف دسته‌جمعی و مشارکتی است که در خیلی از استان‌ها انجام شده است، گفت: استان زنجان ۵۰ هزار دانشجو دارد و اگر هر دانشجو ماهانه ۲۰ هزار تومان وقف کند، در سال ۱۲ میلیارد تومان وقف شده است که می‌توان موقوفه‌ای ایجاد کرد تا زمینه برای رفع نیاز دانشگاه‌ها را فراهم کنیم.

جنتی خاطرنشان کرد: وقف نیازمند همت، اراده و نیت است و در جامعه امروز ضروری است که با همت دانشجویان، اساتید و هیئت‌علمی بتوانیم این موقوفه را ایجاد کنیم تا سالانه پژوهش‌هایی که به مرحله صنعتی شدن و عملیاتی نمی‌رسد، به مرحله اجرا درآید. در همین راستا، جهت حمایت از نخبگان و مستعدان زنجانی تفاهم‌نامه‌ای بین اوقاف استان و بنیاد نخبگان منعقد شده است و تصمیم بر این شد که جایزه به نام امام حسین (ع) باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما