شناسهٔ خبر: 31222673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در برنامه «شب تئاتر» مطرح شد:

جشنواره بین المللی تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است

​«شب تئاتر» در اولین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شامگاه شنبه 27 بهمن، روی آنتن شبکه 4 سیما رفت. دکتر رحمت امینی در این ویژه برنامه میزبان دکتر اردشیر صالح پور، پژوهشگر، مدرس دانشگاه و نمایشنامه نویس و شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی و برگزار کننده اصلی جشنواره بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دکتر صالح پور در ابتدا به گسترده شدن جشنواره ی امسال اشاره کرد و در پاسخ به نقد این گستردگی گفت: این جشنواره برای همه است و قرار نیست آن را محدود کنیم.

جشنواره تئاتر فجر، تأثیر گذار بر رشد و توسعه تئاتر کشور

کرمی این جشنواره را بزرگ ترین رویداد تئاتر کشور نامید و عنوان کرد: در سالهای گذشته این جشنواره تغییر و تحولات زیادی پیدا کرده و می توان گفت الان به مرحله ی بلوغ رسیده ایم و دوران تجربه گذشته و جشنواره ماهیت خودش را پیدا کرده است. امسال شاهد شرکت بیشترین تعداد گروه های نمایشی هستیم، 155 گروه نمایشی در بخش های مختلف و در 36 مکان ثابت. ما اجراهای مختلفی را داریم. تأثیر جشنواره بر رشد و توسعه تئاتر کشورمان بر کسی پوشیده نیست.

ما در سطح بین الملل تفاوتی با تئاتر دنیا نداریم

بیشترین اعتراض گروه ها در جشنواره در مورد چه چیزی بوده است؟

کرمی در پاسخ گفت: معمولا عمده ی انتظارات از کیفیت آثار است. در حوزه ی نمایش های خارجی، بعضی ها با یک تلقی خیلی خاص به دیدن آثار نمایشی می روند و بعد می بینند که این آثار توقع آنها را به جا نمی آورند چون بعضا آثار داخلی قوی تر هستند. ما در سطح بین الملل تفاوتی با تئاتر دنیا نداریم. شاید در تکنولوژی و امکانات دچار فقر باشیم ولی در خلاقیت و نبوغ هنرمندان نگاه یکسانی در تولیدات نمایشی داریم.

جشنواره تئاتر فجر، دارای استاندار جهانی

دکتر صالح پور جشنواره تئاتر فجر را دارای استاندار جهانی دانست و ادامه داد: اکثر گروه های نمایشی شاخص دنیا در این جشنواره حضور پیدا کرده اند.

وی ناپایداری دبیران جشنواره را از عمده ترین اشکالات جشنواره نامید و افزود: البته این اشکال در مدیریت کلان تئاتر کشور نیز متاسفانه احساس می شود. در دوره هایی افرادی در تصدی قرار می گرفتند که اصلا شناختی نسبت به تئاتر نداشتند. نکته دیگر اینکه استراتژی و چشم انداز جشنواره باید تبیین شود. از دیگر اشکالات جشنواره کمبود تئاتر ایرانی است. جشنواره بین المللی تئاتر فجر ویترین تئاتر کشور است.

کرمی در پاسخ به این انتقادات با تایید گفته های دکتر صالح پور گفت: ثبات در هر زمینه ای می تواند منجر به برنامه ریزی مناسب شود. متأسفانه جشنواره تئاتر فجر هیچ وقت نتوانسته از این ثبات بهره برد. طولانی ترین دوره برای مسئولیت یک دبیر حداکثر 2 سال بوده است. تیم ثابت از عوامل مؤثر موفقیت جشنواره های هنری دنیاست. امسال برای اولین بار ما یک آیین نامه را برای جشنواره ابلاغ کردیم که در آن چهارچوب، چشم انداز و هدف کاملا مشخص است.

کرمی چهره حرفه ای و قابل اعتماد جامعه ی هنرمندان بودن را از معیارهای انتخاب دبیر خواند و رضایت خود را از عملکرد نادر برهانی مرند اظهار داشت. وی در ادامه بر لزوم انتخاب دبیر جشنواره سال آینده بعد از اتمام جشنواره امسال تاکید کرد.

بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است!

کرمی در مورد کم بودن بودجه تئاتر گفت: یکی از چالش های همیشگی تئاتر مسئله بودجه و اعتبار بوده است. حوزه تئاتر نسبت به حوزه های هنری دیگر، به صورت جدی نیاز به حمایت دولتی دارد. بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است.

دکتر صالح پور در ادامه بحث بودجه گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد معاونت سینما داریم اما معاونت تئاتر نداریم. حتی سازمانی به تئاتر اختصاص نداده و مدیریت تئاتر کشور را به دفتر هنرهای نمایشی تنزل داده اند. باید برای این توسعه ای که طی این 37 سال ایجاد شده بودجه را افزایش داد. به همین دلیل تئاتر لاکچری ایجاد شده است. در همه دنیا دولت ها برای تئاتر سرمایه گذاری می کنند چون تئاتر، هنر مادر است.

کرمی در مورد بخش به علاوه فجر توضیح داد: با توجه به ظهور سالن های خصوصی و بخش خصوصی تئاتر این بخش یک ضرورت است. این بخش مروری بر آثار اجرا شده یک سال گذشته است. ما کمک هزینه ای به مدیران سالن ها می دهیم و با گروه ها ارتباطی نداریم.

«شب تئاتر» از مجموعه شب های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با اجرای دکتر رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند ماه) هر شب ساعت ۲۳ به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

نظر شما