شناسهٔ خبر: 31222470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش اژه‌ای به تامین وثیقه ۱۰ میلیاردی متهمان بانک سرمایه

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به صدور کیفرخواست برای حسین فریدون گفت: دادگاه این فرد در اسفندماه سال جاری برگزاری می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: یکصد و سی و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه از دقایقی پیش آغاز شد.

در این نشست قرار است حجت الاسلام محسنی اژه‌ای آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی را اعلام کرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

محسنی اژه‌ای با گرامیداشت حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن گفت: مردم حقیقتا شگفتی آفریدند و موجبات عصبانیت دشمن را فراهم کردند.
وی با بیان اینکه دشمن نتوانست حضور مردم را تحمل کنند، گفت: دشمنان حماسه بزرگ ملت را برنتافتند و انتقام گرفتند. ضمن محکومیت حادثه تروریستی زاهدان از مسولان قضایی خواستار پیگیری جدی این موضوع هستم.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در رابطه با گام دوم انقلاب، گفت: انسان وقتی این بیانیه را می‌بیند احساس غرور می‌کند، این بیانیه، مسیر آینده ما را مشخص می‌کند و وقتی انسان این امام و امت را می‌بیند، مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کند.

محسنی اژه‌ای در ادامه به عفو گسترده اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی با همه دشمنی‌ها و کینه توزی‌ها که از ناحیه کشور‌های غربی و آمریکا صورت می‌گیرد، از اقتدار و امنیت بسیار بالایی برخوردار است و در این شرایط و به مناسبت چهلمین سال پیروی انقلاب اسلامی، درخواست یک عفو گسترده‌تری نسبت به سال‌های قبل مطرح شد.

وی با بیان اینکه این عفو، عفو معیاری است، گفت: اعلام رأفت اسلامی، فرصت مجدد به محکومان و کمک به خانواده زندانیان از جمله اهداف این عفو گسترده است.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این عفو استثنائاتی دارد، گفت: باید دقت لازم در رابطه با تطبیق مشمولان با شرایط عفو صورت گیرد، ممکن است در این تطبیق‌ها، چون عجله مطرح است تا افراد تعیین تکلیف شوند، ممکن است فرد یا خانواده آن‌ها بگوید مشمول استثنائات نیست، از طریق مرکز ۱۲۹ یا دفتر ما اعلام کنند. تا ماه رمضان مناسبت‌هایی داریم و افرادی یا مورد‌هایی بررسی می‌شوند. هشداری هم در مورد مشمولان عفو مطرح است، به طوری که این افراد بدانند که اگر بعد از عفو مرتکب جرم یا خلافی شوند، دیگر مشمول عفو نخواهند شد.

وی افزود: هنوز عدد دقیقی مطرح نیست چرا که در حال تطبیق است. علاوه بر این ممکن است افرادی که هنوز زندانی نشدند هم مشمول این عفو شوند. برخی هم ممکن است امروز آزاد نشوند و از میزان محکومیت شان کاسته شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: برخی از مشمولان هم مجازات شلاق آن‌ها اجرا نمی‌شود، برخی از زندانیان هم شاکی خصوصی دارند که به آن‌ها برای اخذ رضایت، مهلت داده شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرأ نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ضمن انتقاد از طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده حسین فریدون، خواستار رسیدگی سریع به این پرونده و برگزاری دادگاه علنی شدند، این پرونده اکنون در چه مرحله‌ای است و آیا اتفاق جدیدی در آن رخ داده است؟ گفت: از نمایندگان مجلس برای پیگیری پرونده‌ها تشکر می‌کنم. خود قوه قضاییه برای به سرانجام رسیدن تلاش می‌کند.

وی افزود: پیش از نامه نمایندگان کیفرخواست پرونده حسین فریدون دوم بهمن صادر شده است و به زودی دادگاه این فرد برگزار می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با پرونده سه متهم پرونده بانک سرمایه گفت: این پرونده دارای متهمان زیادی است، پرونده تعدادی کیفرخواست خورده و تعدادی هم در دادسرا است؛ حکم این سه تن در حال انشا، امضا و تایید است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در بین متهمان پرونده اقتصادی مسئولان حضور ندارند، مگر می‌شود فقط چند تاجر به عنوان ارز گیرنده محکوم شده و ارز دهنده محکوم نشدند، گفت: پرونده‌هایی که در برخی گمرکات بودند، صمت و بانک سرمایه همگی از مسئولان بودند، اما در رابطه با ارز، گاهی فردی می‌آید ارزی می‌گیرد و موظف بوده کالایی وارد کند، اما این کار را انجام نداده است. اگر جایی باشد که در مرحله تخصیص ارز تبانی صورت گرفته باشد، برخورد انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در رابطه با پرونده بانک سرمایه، تامین وثیقه ده میلیاردی انجام شده است، آیا این عجیب نیست؟ گفت: اگر تخلفی باشد، مدعی العموم ورود می‌کند، اما ممکن است یک ملک ده میلیارد ارزش داشته باشد.

وی در خصوص مشکلات لایحه تامین امنیت زنان گفت: یکی از مسایل این است که ما سیاست کلی مان مبتنی بر حبس زدایی است، اما اینجا برای امورات مختلف حبس دیده شده است. اشکالات زیادی در این رابطه مطرح بود و جلسات متعددی با کارشناسان و مسئولان قضایی و دولت برگزار شد.

نظر شما