شناسهٔ خبر: 31221917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب سخنان روحانی در رسانه های خارجی؛

رویترز: ایران بدنبال برقراری روابط نزدیک با کشورهای عربی منطقه است

تهران- ایرنا- سخنان روز یکشنبه حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در سفر به استان هرمزگان در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای یافت و خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که ایران آماده تقویت روابط با کشورهای خلیج فارس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رویترز در خبر امروز خود به نقل از رئیس جمهور کشورمان افزود: تهران به دنبال برقراری روابط نزدیک با کشورهای خاورمیانه است.
این خبرگزاری اضافه کرد: ایران طی چند دهه گذشته درگیر جنگ های نیابتی با عربستان در منطقه خاورمیانه بوده است. روحانی طی سخنرانی عمومی در جنوب ایران که به طور مستقیم از تلوزیون دولتی ایران پخش شد، گفت «ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه به منظور حفظ امنیت خاورمیانه است... دشمنان ما، آمریکا و اسرائیل به دنبال ایجاد اختلاف بین ایرانی ها هستند.»
رویترز نوشت: ایران و عربستان از طرف های درگیر در جنگ های سوریه و یمن حمایت می کنند و این در حالی است که عربستان از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی و از سرگیری تحریم ها علیه تهران حمایت کرده است.
روحانی گفت: رویکرد کنونی آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است.
وی طی سخنرانی در بندر گناوه واقع در جنوب ایران افزود: ما در مقابل فشارهای آمریکا و اسرائیل تسلیم نمی شویم.
رویترز نوشت: تهران گفته ممکن است در واکنش به تحریم های آمریکا که جلوگیری از فروش نفت این کشور را هدف قرار می دهد، مانع صادرات نفت دیگر کشورها از منطقه خلیج (فارس) شود.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک، گزارش داد: روحانی دشمنان ایران از جمله اسرائیل و آمریکا را به دلیل تلاش برای اختلاف افکنی بین ایرانی ها مقصر دانست.
این رسانه به نقل از تلویزیون ایران نوشت: دو روز قبل، روحانی آمریکا و قدرت های منطقه ای از جمله اسرائیل را به دلیل حمله انتحاری خشونت آمیز علیه سپاه که 13 فوریه (24 بهمن) در جنوب شرق ایران رخ داد، مقصر دانسته بود.
اسپوتنیک افزود: روحانی در جنوب ایران طی سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون دولتی منتشر شد، گفت که دشمنان ایران به دنبال ایجاد تفرقه بین قومیت های مختلف در کشور هستند.
بر اساس گزارش اسپوتنیک، روحانی پیشتر اعلام کرده بود که «کاخ سفید، تل آویو و عوامل منطقه ای آنها» مسئول حمله تروریستی در جنوب شرق ایران هستند که به کشته شدن دستکم 40 نفر منجر شد.
این گزارش با اشاره به اظهارات روز شنبه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: وی ایران را «حامی اصلی تروریسم در جهان» توصیف کرد و از کشورهای اروپایی خواست «تضعیف تحریم های آمریکا» علیه جمهوری اسلامی ایران را «متوقف کنند».
روزنامه انگلیسی نشنال امارات نیز نوشت: روحانی به طور دقیق عنوان نکرد که کشورش قصد دارد روابط با کدام کشور خاورمیانه را تقویت کند.
این رسانه افزود: اظهارات روحانی چند روز بعد از برگزاری نشست لهستان با هدف فشار بر امضا کنندگان اروپایی توافق هسته ای مطرح شد.
نشنال با اشاره به اظهارات ضد ایرانی مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مونیخ نوشت، در نشستی که آمریکا در ورشوی لهستان سازمان دهی کرده بود او از کشورهای اروپایی خواست از توافق هسته ای خارج شوند.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم در این رابطه نوشت: رئیس جمهوری ایران می گوید «تسلیم فشارهای آمریکا و اسرائیل نمی شویم».
وی روز یکشنبه گفت تهران به دنبال برقراری روابط نزدیک تر با کشورهای خاورمیانه است.
شبکه خبری الجزیره قطر نیز اعلام کرد: روحانی از زیر دریایی مجهز به موشک کروز که ساخت داخل است، رونمایی خواهد کرد. وزارت دفاع ایران گفته است که این زیردریایی قادر به پرتاب موشک کروز است.
روحانی طی سخنرانی در جمع حامیانش در بندر لنگه که در آستانه رونمایی از این زیردریایی مطرح شد درباره ایجاد تفرقه و اختلاف افکنی در کشورش هشدارداد و آن را هدف دشمنان ایران توصیف کرد.
این گزارش افزود: اقدام اخیر ایران تازه ترین نمایش قدرت نظامی این کشور همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است که تنش ها بین ایران و آمریکا تشدید شده است.
این گزارش خاطرنشان کرد، در توافق هسته ای سال 2015 به برنامه موشکی ایران پرداخته نشده است و تهران تاکید دارد که این برنامه را فقط برای اهداف دفاعی دنبال می کند. بازرسان هسته ای سازمان ملل گفته اند ایران هیچ گونه برنامه تسلیحاتی هسته ای را دنبال نمی کند و همچنان به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند است.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی رئیس جمهوری در بدو ورود به هرمزگان در جمع خبرنگاران گفت: بسیار خوشحالم که امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه) به مدت دو روز در خدمت و محضر مردم عزیز و مرزدار استان هرمزگان هستیم.
استاندار هرمزگان اعلام کرده است که 40 طرح اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در سفر دو روزه رییس جمهوری در این استان به بهره برداری می رسد.
شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به این استان است.
روز دوم سفر رییس جمهوری به هرمزگان نیز با بهره برداری از طرح های نیروی دریایی و به آب اندازی زیر دریایی آغاز می شود.
همچنین بهره برداری از طرح های ویدیو کنفرانسی جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی روز دوشنبه با حضور رییس جمهوری آغاز می شود.
شهرستان های بندر لنگه، بستک و پارسیان در غرب بندرعباس و استان هرمزگان قرار دارند.
اروپام**9158**1485

نظر شما