شناسهٔ خبر: 31220743 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح سر شماری حوزه های اشتغال مهاجران البرز آغاز شد

کرج - ایرنا - مدیرکل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: طرح سرشماری حوزه های اشتغال مهاجران و پناهندگان در این استان آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

کامبیز جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: موضوع اشتغال و جاذبه های شغلی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و مؤثر در مهاجرت های غیر قانونی مطرح است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح از طریق صاحبان حرف و مشاغل با همکاری اتحادیه های صنفی انجام می گیرد.
جعفری گفت: این طرح مشابه طرح های سرشماری گذشته در سه مرحله اجرا می شود که مرحله اول برگزاری جلسات توجیهی و هماهنگی با اتحادیه، انجمن ها و تشکل های صنفی و ابلاغ ضرورت رعایت قانون و معرفی کارگران غیر ایرانی، است.
وی افزود: مرحله دوم فراخوان کارفرمایان و کارگران و ثبت اطلاعات از سه حوزه کارفرما، شغل و شاغلان غیرایرانی می باشد و مرحله سوم تعیین تکلیف و قانونمند سازی کارفرمایان، نوع شغل و شاغلان خارجی است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز، شناسایی و سرشماری کارگاه ها، کارفرمایان و پناهندگان و اتباع خارجی شاغل اعم از مجاز و غیرمجاز، حمایت از اشتغال قانونی پناهندگان و مهاجران، الزام به رعایت قانون توسط کارفرمایان، سرشماری و ساماندهی اشتغال پناهندگان و مهاجران را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
جعفری اظهار داشت : برای شرکت در طرح باید کارفرمای تبعه خارجی به همراه مدارک حوزه کارفرمایی خود ( پروانه کار – جواز کسب – پروانه بهره برداری) را به یکی از دفاتر خدمات استان البرز ارائه دهد.
وی افزود: همچنین تمام اتباع خارجی شاغل اعم از دارای مدرک اقامتی و فاقد مدرک اقامتی باید با در دست داشتن هرگونه مدرک( کارت اقامت – گذرنامه – تذکره) شخصاً به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان که کارفرما اطلاعات کارگاه یا واحد خود را در آن ثبت کرده مراجعه کنند.
جعفری تاکید کرد: برای تمام اتباع شرکت کننده در طرح رسید شرکت در طرح صادر خواهد شد که با در دست داشتن آن تا تعیین تکلیف بعدی از کشور طرد نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: کارفرمایانی که کارگران فاقد مدرک آنان در طرح شرکت نکنند پس از اجرای طرح مشمول مقررات بند (ج) ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خواهند شد و علاوه بر طرد تبعه غیر مجاز به ازای هر روز اشتغال تبعه خارجی جریمه می شوند.
طرح سرشماری حوزه های اشتغال مهاجران و پناهندگان استان البرز تا 28 اسفند ماه جاری ادامه دارد.
سکونت 120 هزار تبعه خارجی در البرز که نیمی از آنها به طور غیرمجاز در استان حضور دارند، آثار سنگینی بر شانه های این استان دارد که علاوه بر مشکلات اجتماعی و فرهنگی، تبعات اقتصادی به وی‍ژه در زمینه اشتغال برای مردم البرز داشته است.
8029/6155

نظر شما