شناسهٔ خبر: 31219144 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تهدید مستقیم آمریکا برای گردشگری ایران

صاحب‌خبر -

آمریکا به صورت علنی و غیرعلنی تلاش خود را می کند تا از ورود گردشگر به ایران ممانعت به عمل آورد. تا مدتها پیش که این تهدید به صورت غیرعلنی بود اما این بار آمریکا تهدیدهای خود را علنا به صنعت گردشگری ایران وارد کرده است. به طوری که آژانس‌داران خارجی از برگزاری تورهای گردشگری به ایران ممنوع شده اند و اجازه ندارند تور گردشگری برای ایران برگزار کنند و اگر گردشگری به ایران برود، یا آن تورگردان اجازه فعالیت با آژانسهای آمریکایی را نخواهد داشت و یا گردشگران برای رفتن به آمریکا دچار مشکل می شوند.
با توجه به آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی منتشر می کرد این سیاست آمریکا تاثیر چندانی در ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران نداشته است. با توجه به اینکه در آمریکا قانونی به نام معافیت ویزا برای اتباع ۳۸ کشور که ۲۳ کشور آن جزو اتحادیه اروپا هستند وجود دارد که بیش از ۳۵ سال پیش وضع شد. بر این اساس اتباع این کشورها می‌توانند بدون دریافت ویزا ۹۰ روز در خاک آمریکا بمانند. در مقابل، این کشورها نیز امتیاز مشابهی را قائل شده بودند اما در سال ۲۰۱۶ اعضای کنگره ایلات متحده آمریکا به قانون بودجه بندی را اضافه کرد که به موجب آن افرادی که بعد از سال ۲۰۱۱ به شش کشور مسلمانِ ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن سفر کرده‌اند، نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.
در سالی (۱۳۹۴) که فرمان محدودیت ویزا از سوی دولت آمریکا صادر شد طبق آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۸ تبعه خارجی به ایران سفر کردند که در سال بعد این آمار حدود ۵ درصد کمتر شد و شمار مسافران و اتباع خارجی که به ایران آمدند به ۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ نفر رسید که البته به گفته توراپراتورهای ایرانی و خارجی، علت این افت را بیشتر باید در قیمت بالای تورهای آن زمان ایران جست‌وجو کرد تا در سیاست‌های آمریکا، چرا که در سال ۹۶ گردشگری ایران دوباره روی نمودار صعود قرار گرفت و با ورود ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ مسافر و تبعه خارجی به ایران ۴.۳۳ درصد رشد در گردشگری رقم خورد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گزارش کرده در ۹ ماه نخست سال ۹۷ که همزمان با خروج یکجانبه آمریکا از برجام شد، گردشگری با ۵۶ درصد رشد روبرو بوده است.
اینک آمریکا بازی جدیدی را با ایران آغاز کرده است. هرچند که به زعم کارشناسان بین‌المللی، گردشگری تنها بخشی است که اگر قواعد آن درست اجرا شود قابل تحریم نیست، اما گزارش‌های تأیید شده‌ای حکایت از آغاز دست‌اندازی مستقیم دولت آمریکا در صنعت گردشگری ایران دارد. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع را تأیید کرد و گفت: نام نمی‌برم اما گزارش‌های مستندی از چند کشور داریم که کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا با توراپراتورهای آن کشورها تماس گرفته‌اند که اگر به ایران توریست بفرستند برای ورود به خاک ایالت متحده و صدور ویزای آن حتماً با مشکل مواجه خواهند شد.
او اظهار کرد: ما در این شرایط که برخی عزمشان را علیه ایران جزم کرده‌اند، سعی می‌کنیم نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برگزار کنیم و کشورهای بیشتری را به خود جذب کنیم که حتی برخی از آن‌ها مثل ترکیه، افغانستان، پاکستان و اندونزی در نمایشگاه امسال حضور متفاوتی را به نمایش گذاشتند.
تیموری همچنین گفت: اطلاع دارم این نمایشگاه در خارج از کشور در برخی رسانه‌ها خیلی مثبت و خوب تبلیغ شده است که این نشان می‌دهد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.

تهدید آمریکا درخصوص همکاری
معاون گردشگری کشور سفیر مالزی در ایران و برخی تورگردانان چینی از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حوزه گردشگری خبر دادند و گفتند: نامه ها و تماس های تهدیدآمیزی با فعالان گردشگری میگیریم.
در این باره، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم گفت که در جریان هستم شبکه های خارجی برای نمایشگاه و گردشگری ایران تبلیغ می کنند اما در این شرایط سفارتخانه های آمریکا با توراپراتورهای کشورها تماس می گیرند و تهدیدشان می کنند که اگر برای ایران تور گردشگری بفرستند برای ورود به آمریکا دچار مشکل خواهند شد.
این موضوع را تورگردانان چینی که به دیدار تورگردانان ایرانی آمده بودند نیز گفتند و بیان کردند که آمریکا برخی از تورگردانان خارجی را تهدید می کند که با ایران کار نکنند.
از طرفی رستم یحیی سفیر مالزی در ایران نیز در حاشیه یک مراسم درباره دستاوردهای نوین گردشگری نیز گفته است که ما نامه های تهدید آمیزی از آمریکا دریافت می کنیم که با ایران همکاری نداشته باشیم اما ما به این موضوع توجهی نداریم، ایران تنها شریک ما در بحث گردشگری نیست بلکه در بحث تجاری و دانشجویی هم همکاری و شراکت داریم.
سفیر مالزی در ایران ادامه داد: تحریم ها یک جانبه و از سوی آمریکا است ولی ما از آن پیروی نمی کنیم و تلاش داریم تا کاری را انجام دهیم که خودمان صلاح می‌دانیم، به همین جهت تعداد گردشگران ورودی ما نه تنها کم نشده بلکه اضافه هم شده است.

نظر شما