شناسهٔ خبر: 31218017 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اعلام جزئیات طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس

71523

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس جزئیات طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هاشم نامور در نشست خبری که امروز برگزار شد، با بیان اینکه پالایشگاه بندرعباس در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسید، اظهار کرد: در آن سال، ظرفیت این پالایشگاه ۲۳۲ هزار بشکه در روز بود که در دو مرحله افزایش ظرفیت؛ در سال‌های ۸۷ و ۹۱ خوراک این پالایشگاه به ترتیب ۳۲۰ و ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. هدف در آن برهه زمانی با توجه به نیاز کشور افزایش تولید بود.

وی با بیان این‌که پالایشگاه بندرعباس ۱۸ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند، گفت: یکی از ویژگی‌های این پالایشگاه، دسترسی به آب‌های آزاد است که امکان صادرات فرآورده‌های نفتی را برای ما فراهم می‌کند. مأموریت اصلی این پالایشگاه تأمین نفت خام و میعانات گازی برای عرضه به بازارهای داخلی و جهانی است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با بیان این‌که طراحی این پالایشگاه برای نفت خام سنگین است اظهار کرد: در این پالایشگاه نفت خام سبک میدان هنگام نیز پالایش می‌شود.

اجرای عملیات طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ها

نامور در ادامه با اشاره به اجرای عملیات طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ها در پالایشگاه بندرعباس اظهار کرد: هدف اصلی ما افزایش تولید بنزین بود که در این راستا تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس چهار میلیون لیتر افزایش داشت و از پنج میلیون لیتر در روز به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسید که این ۱۲ میلیون لیتر طبق استاندارد یورو ۵ است. گوگرد بنزین تولیدی در این پالایشگاه ۱۰ هزار PPM بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از اجرای این پروژه، سه میلیون لیتر نفتا صادر می‌کردیم و در ازای آن، بنزین وارد می‌کردیم که در حال حاضر این فرآیند متوقف شده است.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس، در مجموع سه میلیون بشکه در صورت ذخیره‌سازی فرآورده‌ها نیز افزایش یافته است.

نامور درباره درآمد روزانه ناخالص این پروژه توضیح داد: درآمد روزانه ناخالص این پروژه ۹۶۲ هزار دلار در روز است که ۳۵۰ میلیون دلار در سال می‌شود.

به گفته وی، ۶۵ درصد تجهیزات به کار رفته در این پروژه داخلی هستند.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس در پایان درباره تولید نفت گاز در این پالایشگاه نیز توضیح داد: روزانه ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل یور و ۴ در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما