شناسهٔ خبر: 31217923 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در نشست کانون ها مطرح شد؛

رشد فضای دانشگاه ها با تدوین و اجرای منشور حقوق دانشجویی

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف از تدوین و اجرای منشور حقوق دانشجویی این است که بتوانیم به رشد فضای دانشجویی کشور کمک کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست دو روزه کارشناسان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور امیر للـه‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، محمد حسین مطهری رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمد هادی عسگری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

محمد حسین مطهری رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی گفت: تدوین منشور حقوق و مسئولیت‌های دانشجویی را یک اتفاق بسیار خوب فرهنگی می‌دانیم.

وی اظهار داشت: هدف ما از اجرای این مهم این است که بتوانیم به رشد فضای دانشجویی و دانشگاه در کشور کمک کنیم. هر کسی می‌خواهد در دانشگاه تجمعی برگزار کند نیز به هیچ  مجوزی احتیاج نخواهد داشت و فقط  لازم است به اطلاع دانشگاه برسد.

مطهری با اشاره به اینکه قوانین ما به صورت تکلیف ‌محور نوشته شده‌اند، خاطر نشان کرد: به صراحت باید گفت که قوانین ما چون دانشجو را بالغ نمی‌داند و به صورت تکلیف محور نوشته شده، دامنه اختیار به دانشجو نمی‌دهد. این در حالی است که زمانی که به دانشجو حقوقی داده شود، در مقابل مطالبات بیشتری نیز می‌توان از او داشت. تا زمانی که به دانشجو حقی ندهیم، نمی‌توانیم مطالبه‌ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه  باید بتوان به دانشجو در زمینه‌های مختلفی علمی و سیاسی اعتماد کرد، گفت: در بحث آزادی تجمعات به یک مکانیزمی رسیده‌ایم که هم به نفع دانشجو و هم به نفع دانشگاه خواهد بود و آن این است که هر کسی می‌خواهد در دانشگاه تجمعی برگزار کند نیز به هیچ  مجوزی احتیاج نخواهد داشت و فقط  لازم است به اطلاع دانشگاه برسد.

رئیس کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی به جزئیات و تعداد بندهای منشور حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی اشاره و گفت: منشور حقوق و مسئولیت های دانشجویی دارای ۹ فصل و ۱۰۰ بند است که فصل اول آن نیز شامل حق تحصیل، آزادی تجمعات و آزادی بیان و کرامات انسانی و تبین سیاست‌های این مباحث است.

نشست دو روزه کارشناسان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی وزارت بهداشت در مشهد مقدس همزمان با نشست کارشناسان انجمن‌های علمی و دانشجویی برگزار شد.

نظر شما