شناسهٔ خبر: 31217910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم| نشست طالبان در اسلام‌آباد و حاشیه‌های بسیار؛ محورهای مذاکرات چیست؟

R36461/P/S8,87,1413/CT7 / R36461/P36446/S8,87,1413/CT7

نشست طالبان در اسلام‌آباد بیش از مذاکرات گذشته در حالی با اما و اگرهای رسانه‌ها و کارشناسان روبرو شده است که محور این مذاکرات مشخص نیست اما برخی از منابع خبری این نشست را پیش درآمد مهمی برای مذاکرات هفته آینده این گروه با آمریکا در قطر می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، قرار است هیئت مذاکره کننده آمریکا به ریاست «زلمی خلیلزاد» با اعضای دفتر سیاسی طالبان فردا در اسلام‌آباد دیدار کنند و این موضوع از سوی طالبان و مقامات پاکستانی نیز تائید شده است.

این در حالی است که آمریکا و طالبان در 25 فوریه در قطر درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان و سایر مسائل سرنوشت ساز نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

در آخرین دور از مذاکرات قطر دو طرف به توافق رسیدند تا از طریق کمیته‌های کاری مشترک چگونگی خروج نیروهای خارجی و عدم تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها را بررسی کنند.

گفته می‌شود که در مذاکرات اخیر قطر دو طرف توافق کردند که کمیته‌های کاری مشترک دو طرف تا 25 فوریه نتیجه کارشان را درباره چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارائه کنند.

با این حال، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که محل دور پنجم مذاکرات آمریکا با طالبان از قطر به پاکستان تغییر کند البته این نشست‌ها فردا به میزبانی اسلام‌آباد برگزار می‌شود.

اما منابع خبری اعلام کردند که مذاکرات اسلام‌آباد تنها به عنوان پیش مذاکره محسوب می‌شود تا زمینه توافق بین دو طرف را در مذاکرات 25 فوریه در قطر فراهم کند بنابر این نشست قطر بین طالبان و آمریکا قرار است بر اساس زمان از پیش تعیین شده آن برگزار شود.

«نظر محمد مطمئن» آگاه امور طالبان اظهار داشت: با نهایی شدن بررسی های تیم‌های کاری مشترک آمریکا و طالبان، دو طرف در 25 و 26 فوریه در قطر درباره خروج نیروهای خارجی و برقراری آتش‌بس تصمیم خواهند گرفت.

در بیانیه رسمی این گروه آمده است که اعضای دفتر سیاسی طالبان به دعوت رسمی پاکستان به این کشور سفر خواهند کرد و پس از گفت‌وگو با زلمی خلیلزاد با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز دیدار می‌کنند.

برخی از منابع خبری تصریح کردند که در مذاکرات اسلام‌آباد قرار است طالبان و آمریکا درباره تبادل زندانیان و چگونگی پیوستن دولت افغانستان به روند مذاکرات صلح گفت‌وگو کنند.

با این حال، به طالبان در مورد اینکه درباره چه مواردی با آمریکا در اسلام‌آباد گفت‌وگو خواهد شد تا کنون جزئیاتی ارائه نکرده است.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است آمریکا در ازای آزادی دو استاد دانشگاه آمریکایی با آزادی «انس حقانی» برادر رهبر شبکه حقانی از زندان موافقت کند.

«سیداکبرآغا» رئیس شورای راه نجات افغانستان با اشاره به این موضوع گفت که احتمال دارد، در مذاکرات اسلام‌آباد زمینه آزادی انس حقانی از زندان فراهم شود.

دو سال پیش طالبان یک پروفسور آمریکایی و یک استاد استرالیایی را از دانشگاه آمریکایی در کابل ربودند.

«انس حقانی» برادر رهبر شبکه حقانی مهرماه 1393 از سوی نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و طالبان تاکنون فشارهای زیادی را بر دولت افغانستان برای آزادی وی اعمال کرده است.

از سوی دیگر، اخیرا «ملا هبت‌الله» رهبر طالبان انس حقانی را به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده این گروه با آمریکا تعیین کرده است که گمانه‌زنی‌ها درباره تبادل احتمالی زندانیان بین دو طرف را تقویت می‌کند.

گفتنی است که آمریکا برای آزادی انس حقانی از زندان به توافق دولت افغانستان نیاز دارد در حالی که مقامات افغان از روند مذاکرات آمریکا با طالبان راضی به نظر نمی‌رسند.

زیرا در مذاکرات آمریکا با طالبان هیچ نقشی برای دولت افغانستان در نظر گرفته نشده است و نشست اسلام‌آباد نیز بین طالبان و آمریکا در غیاب دولت افغانستان برگزار خواهد شد.

نمایندگی افغانستان در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل این نشست را نقض حاکمیت ملی افغانستان عنوان کرده است.

در این نامه آمده است که دعوت رسمی عمران خان از هیئت طالبان منجر به رسمیت دادن و مشروعیت بخشی به این گروه است و این تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات در افغانستان محسوب می‌شود.

مقامات افغان و رهبران سیاسی افغانستان نسبت به برگزاری مذاکرات آمریکا با طالبان در پاکستان نظر مثبتی ندارند و بارها پاکستان را به کارشکنی در روند صلح متهم کرده‌اند.

بنابر این ممکن است هرگونه معامله احتمالی آمریکا با طالبان در نشست اسلام‌آباد از جمله آزادی زندانیان این گروه از سوی دولت افغانستان پذیرفته نشود.

همزمان با این نشست قرار است «بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نیز به پاکستان سفر کند و رسانه‌های خارجی مدعی شدند که احتمال دیدار نمایندگان طالبان با ولیعهد سعودی نیز وجود دارد.

با این حال نشست اسلام‌آباد بین طالبان و آمریکا از هم اکنون با حاشیه‌های جنجالی همراه بوده است و کارشناسان معتقدند که هرگونه معامله آمریکا با طالبان در این نشست برای دولت و مردم افغانستان پذیرفتنی نخواهد بود.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما