شناسهٔ خبر: 31214274 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خوراکی‌های خوشمزه‌ای که خونتان را مسموم می‌کنند

محققان با انجام آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند سیستم ایمنی موش‌های آزمایشگاهی که رژیم خوراکی حاوی مواد پرچرب و قندی داشتند به شدت ضعیف شده و آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های و عفونت‌ها ازجمله مسمومیت خونی قرار داده بود

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف برخی موادغذایی می‌تواند زمینه ساز بروز مسمومیت خونی، سپسیس (SEPSIS) شود.

به گزارش شفاآنلاین، محققان با انجام آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند سیستم ایمنی موش‌های آزمایشگاهی که رژیم خوراکی حاوی مواد پرچرب و قندی داشتند به شدت ضعیف شده و آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های و عفونت‌ها ازجمله مسمومیت خونی قرار  داده بود .
 
مسمومیت خونی جزو بیماری‌های بسیارخطرناک است که در آن عفونت  پس از ورود گردش خون به تمام ارگان‌های بدن منتقل می‌شود ودر صورت تاخیر در درمان یا ضعف بیش از اندازه سیستم ایمنی فرد امکان بروز شوک سپتیک وجود دارد و در اثر تشدید مسمومیت خونی امکان نرسیدن خون به برخی ارگان‌ها و قطع عضو و حتی مرگ وجود دارد.

رژیم خوراکی سرشار از قند و چربی سبب اختلال درسیستم ایمنی بدن انسان می‌شود و افراد را بیشتر درمعرض ابتلا به سپسیس قرار می‌دهد، رژیم خوراکی غربی که شامل همبرگر، سوسیس، انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های پرچرب است به گفته کارشناسان علت اصلی بالا رفتن نرخ مرگ و میر یا قطع عضو ناشی از مسمومیت خونی در سال‌های اخیر در دنیاست.
 
محققان برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز خطر مسمومیت خونی به افراد توصیه می‌کنند رژیم خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه، خوراک دریایی، گوشت سفید، دانه‌های حبوبات و غلات داشته باشند و از مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش تغذیه‌ای خودداری کنند.
 
مصرف مواد خوراکی ناسالم زمینه ساز ابتلای افراد به مشکل هایی، چون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، چاقی، سرطان روده و زوال عقل است.
 
کارشناسان اعلام کرده اند یافته‌های جدید می‌تواند به متخصصان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمک کند تا افراد درمعرض مسمومیت خونی بستری در بخش هایی، چون ICU را به موقع شناسایی و بروز این مشکل در آنها جلوگیری کنند.

علائم مسمومیت خونی را بشناسید
مسمومیت خونی علامت‌هایی مشابه با بیماری هایی چون آنفلوآنزا و عفونت(Infection) قفسه سینه دارد همچنین در بزرگسالان می‌تواند با علائمی چون تب و لرز، درد عضلانی، کم شدن بیش ازاندازه ادرار، تند شدن تنفس، احساس درد و ناراحتی شدید و دگرگون شدن رنگ پوست بروز کند.
 
از علائم مسمومیت خونی در کودکان شامل، تند شدن تنفس، بروز تشنج، پریدگی رنگ پوست و تب و لرز را می‌توان نام برد.
 
ازجمله گروه‌های پرخطر را که در معرض ابتلا به مسمومیت خونی قرار دارند می‌توان افرادی که به تازگی جراحی داشته اند یا مدت زمان زیادی دربیمارستان یا خانه بستری بوده اند نام برد.
 
همچنین  زنان باردار، سالمندان، نوزادان وافراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و مبتلایان به سرطان که درحال طی درمان شیمی درمانی هستند در معرض مسمومیت خونی قرار دارند.
 
درمان مسمومیت (Poisoning)خونی بسته به نوع عفونت متفاوت است و می‌توان برای درمان آن از آنتی بیوتیک‌های وریدی و خوراکی استفاده کرد.
 
نتیجه‌های این پژوهش درمجله (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشرشده است.

نظر شما