شناسهٔ خبر: 31214234 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عفو بین الملل گزارش داد:

افزایش درخواست پناهندگی سعودی ها در جهان

سازمان عفو بین الملل از رشد فزاینده درخواست پناهندگی عربستانی ها به دلیل شرایط موجود در کشورشان به کشورهای جهان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، سخنگوی سازمان عفو بین الملل به خبرگزاری آلمان گفت: تعداد عربستانی هایی که درخواست پناهندگی به کشورهای جهان دادند، افزایش یافته است. این مسئله شاخص بحران آزادی ها در عربستان است.

وی افزود: تعداد روز افزون پناهندگان عربستانی و سرکوب فعالان و منتقدان دولت، نشانه هشدار دهنده از وضعیت آزادی بیان و عقیدتی در این کشور است.

 

براساس داده های هیئت آمار اروپایی(یورواستات)، تعداد عربستانی هایی تنها به  آلمان در طول چهار سال گذشته درخواست پناهندگی دادند، نزدیک به 180 نفر است. درحالی این تعداد نزدیک به 700 نفر در سراسر اروپاست.

کمیساریای عالی امور پناهندگان پیش از این فاش کرد: تعداد درخواست کنندگان عربستان برای پناهندگی در سال 2017 میلادی در مقایسه با 2012 سه برابر شده است، به طوری که این تعداد به 815 نفر در مقابل 200 نفر در سال 2012 رسیده است.

 

مجله انگلیسی اکونومیست یکماه پیش نوشت: درخواست کنندگان پناهندگی که این کمیساریایی ثبت کرده است، واقعیت کامل را منعکس نمی کند، زیرا درخواست پناهندگی اقدامی است که بسیاری از عربستانی های ناراضی از وضعیت شان در داخل عربستان جرات ندارد تا آن را ارایه دهند.

این مجله با اشاره به مسئله ترور«جمال خاشقجی» روزنامه منتقد عربستان که دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول ترور شد، نوشت: خاشقجی درخواست پناهندگی نداد، زیرا خودش را مخالف نظام سعودی نمی دانست. اما از ترس آزار و اذیت مقامات سعودی به آمریکا گریخت. این اقدام وی به دلیل نوشته های انتقادانه اش نسبت به برخی از سیاست های مقامات سعودی بود. اما ریاض به طور وحشیانه ای با وی تسویه حساب کرد.

 

همچنین بسیاری از شاهزادگان سعودی مخالف و فعالان حقوقی به خاطر شرایط موجود در عربستان در کشورهای اروپایی زندگی می کند که می توان به شاهزاده «خالد بن فرحان»  اشاره کرد. وی از سال 2007 عربستان را ترک کرد و در سال 2013 در آلمان پناهندگی سیاسی گرفت.

نظر شما