شناسهٔ خبر: 31214126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های امروز مطبوعات

سلطان‌ها از کجا آمده‌اند

تهران- ایرنا- راست و چپ بر این نکته اتفاق نظر دارند که اگر نظام یک پاشنه آشیل داشته باشد، همانا فساد است. رتبه بد ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی در زمینه فساد به همراه انتشار گاه به گاه اخبار دستگیری و محاکمه مفسدان اقتصادی ریز و درشت، همگی از گستردگی فساد و از آن مهم تر، ادراک گسترده فساد در میان مردم حکایت دارد. این ادراک حتی به مسئولان هم تسری پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «سلطان‌ها از کجا آمده‌اند، پالرمو در لبه پرتگاه، واشنگتن در شوک، چهار قطره باران مساله گرد و غبار را حل نمی‌کند، زندگی روی ثروت، زیر خط فقر، آینده تاریک طلا‌ی سیاه، کثرت احزاب اصلاح‌طلب فرصت یا تهدید، از قاچاق تا ورود دام‌های مشکوک، نیاز پایتخت به بیداری»، پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**سلطان‌ها از کجا آمده‌اند
روزنامه ایران با عنوان «سلطان‌ها از کجا آمده‌اند» نوشت: راست و چپ بر این نکته اتفاق نظر دارند که اگر نظام یک پاشنه آشیل داشته باشد، همانا فساد است. رتبه بد ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی در زمینه فساد به همراه انتشار گاه به گاه اخبار دستگیری و محاکمه مفسدان اقتصادی ریز و درشت، همگی از گستردگی فساد و از آن مهم تر، ادراک گسترده فساد در میان مردم حکایت دارد. این ادراک حتی به مسئولان هم تسری پیدا کرده است.

کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی می گوید: سلاطین به گذشته باز می‌گردد و آنان یک روزه متولد نشده‌اند. به طور کلی مفسدان همیشه در اقتصاد بودند، هستند و خواهند بود و به دوره خاصی محصور نمی‌شوند. به همین دلیل، در ادوار گذشته هم آدم‌هایی از این دست داشته‌ایم، اما حالا الفاظ تغییر کرده است. قبلاً چیز دیگری گفته می‌شد، حالا سلطان گفته می‌شود. هرچقدر هم که عدد فساد بزرگ‌تر باشد، به‌خاطر ایجاد یک شوی رسانه‌ای، سلطان فلان یا فلان و عناوینی از این دست ساخته می‌شود. اما فارغ از این عناوین، در هر دوره‌ای که تغییر وتحولات بزرگی در حوزه اقتصاد داشتیم یا مانند شرایطی که در زمینه مابه‌التفاوت نرخ ارز شاهد آن بودیم، زمینه مناسبی برای سوء‌استفاده‌کنندگان فراهم می‌شود. در نوسانات ارزی، دیدیم که برخی منابع دولتی را با هدف واردات کاغذ، گوشت یا... و دیگر مایحتاج اقتصادی دریافت کردند، اما عملاً اقدامی در این زمینه انجام ندادند. نکته اینجاست که مسائلی از این دست، در گذشته هم بوده است. پس می‌توان پرسید که چرا این سوء‌استفاده‌کنندگان در گذشته شناسایی نمی‌شدند و امروز شناسایی می‌شوند؟ واقعیتی که می‌خواهم به آن اشاره کنم همین جاست؛ اینکه این افراد در گذشته شناسایی نمی‌شدند، اما امروز شناسایی می‌شوند، آن هم به این دلیل که قبلاً سامانه و سازوکار شفاف و روشنی برای شناسایی این افراد نداشتیم، اما امروز به یمن وجود این سامانه‌ها که البته هنوزبه طور کامل راه‌اندازی نشده‌اند، این افراد قابل شناسایی و پیگیری هستند. مصادیقی برای تأیید این امر وجود دارد. به‌عنوان مثال، در سال91 افرادی برای واردات گندم، ارز دولتی 1226 تومانی دریافت می‌کردند، اما بعداً وقتی مراجعه شد، فهمیدیم که اصلاً چنین شرکت‌هایی ماهیت خارجی ندارد.

**پالرمو در لبه پرتگاه
روزنامه آفتاب یزد با اختصاص تیتر «پالرمو در لبه پرتگاه» آورده است: روزگذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت آثار برخی تلاش ها برای مخالفت با پالرمو و سی اف تی به نتیجه رسید. چراکه پس از این همه کش و قوس باز هم بررسی پالرمو و سی اف تی به نتیجه نرسید و جلسه بررسی این لوایح به هفته آتی یعنی یک روز قبل از نشست پاریس موکول گردید. به عبارتی یک روز قبل از نشست پاریس که قرار است نسبت به تعیین تکلیف ایران از لیست سیاه تصمیم گیری شود، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پالرمو و سی اف تی اقدام می کند! این در حالی است که فارغ از محدودیت و تنگنای زمانی، همچنان به سرنوشت پالرمو و سی اف تی با توجه به کارشکنی مخالفان و تاخیر مجمع در بررسی این لوایح وجود دارد.

بعد از تصویب اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، همه عزم خود را جذب کرده اند تا دو لایحه مهم پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب نرسد به همین دلیل هم همچنان به سریال غم انگیز و اسفناک ارسال پیامک های تهدید آمیز به اعضای مجمع ادامه دادند و اخیرا سناریوی درام و ضد منافع ملی یعنی تجمیع در مدرسه فیضیه قم را علیه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یعنی سی اف تی و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی یعنی پالرمو را راه انداختند.

**واشنگتن در شوک
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «واشنگتن در شوک»، می نویسد: علی‏رغم اینکه هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از توافق میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بودجه دیوار مرزی و جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت فدرال خبر داده بودند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری، کنگره آمریکا را برای ساختن این دیوار مرزی با مکزیک دور زد.

در واقع آن طور که منابع مطلع اعلام کرده‌اند، ترامپ توافق میان جمهوری‌‌خواهان و دموکرات‌ها را نپذیرفته است. او با این حرکت می‌تواند طبق اختیارات رئیس‌جمهوری، بودجه دیوار مرزی را از منابع دیگر تامین کند به طوری‏که گفته می‌شود قرار است این رقم از بودجه ارتش به احداث دیوار مرزی تخصیص پیدا کند.

به گفته تحلیلگران این اقدام کاخ سفید دامن زدن به نوعی شکاف اساسی در داخل هیئت حاکمه ایالات متحده است. ترامپ تاکید می‌کند که برای احداث دیوار مرزی باید مبلغی در حدود 5.7 میلیارد دلار در اختیار دولت گذاشته شود، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا این رقم را به چیزی در حدود 1.4 میلیارد دلار کاهش داده‌ است. در همین رابطه، ترامپ توانسته با اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی علاوه بر تامین بودجه مورد نیاز، از تعطیلی مجدد دولت نیز جلوگیری کند.

** چهار قطره باران مساله گرد و غبار را حل نمی‌کند
روزنامه «اعتماد» با درج تیتر «چهار قطره باران مساله گرد و غبار را حل نمی‌کند» می آورد: مخاطرات محیط زیست مانند یک زنجیره به هم متصلند. برای نمونه اگر تالابی در گوشه‌ای از سرزمین مان خشک می‌شود؛ این اتفاق می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زیست انسانی و طبیعی اثر منفی بگذارد. یکی از آثارش این است که همان تالاب می‌تواند به یکی از کانون‌های منشأ انتشار گرد و غبار تبدیل شود.

علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر ملی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار می گوید: سال گذشته با توجه به شرایط خوزستان 150 میلیون دلار معادل 350 میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان اختصاص یافت. برای اجرا، برنامه تنظیم کرده بودیم اما زمان‌بندی را رعایت نکرده بودند. به نامه‌نگاری‌های ما توجه نمی‌کردند. تقریبا همه حوزه‌ها و همه دستگاه‌ها همین حالت را داشتند. مثلا 25 آذر ماه من رفتم آنجا جلسه گذاشته‌ایم، وظایف دستگاه‌های استانی هم تنظیم شده اما یک ماه بعد رفته‌ایم، جلسه تشکیل دادیم و متوجه شدیم در این مدت جلسه‌ای برگزار نشده است.

بعضی دوستان فکر کرده‌اند 4 قطره باران که آمده، ماجرای گرد و غبار تمام شده است. به آنها توضیح داده‌ایم به دلیل راه افتادن سیلاب در دشت‌ها رسوبات منفصل بالادست را پخش می‌کند. اردیبهشت ماه دوباره رطوبت تمام می‌شود. شکل منحنی‌های بارش و منحنی‌های گرد و غبار شبیه هم و فقط میان آنها یک تاخیر زمانی وجود دارد. یعنی اگر در منطقه‌ای حداکثر بارش باران را شاهد باشیم؛ بعد از مدتی پیک گرد و غبار را شاهد خواهیم بود. دلیلش همان رسوبات خشک شده منفصل است. وقتی خشکسالی داریم بعد که باران می‌آید ما با سیلاب روبه‌رو می‌شویم زیرا پوشش زمین از بین رفته است. همه این اتفاقات منطق علمی دارد.

**زندگی روی ثروت، زیر خط فقر
روزنامه جهان صنعت در گزارشی با عنوان «زندگی روی ثروت، زیر خط فقر»، آورد: وقتی اسم از عسلویه و شرکت‌های نفتی و گازی به میان می‌آید، همه از حقوق‌های بالا و مزایای خارق‌العاده یاد می‌کنند اما واقعیت با تصور عموم فرسنگ‌ها فاصله دارد. کافی است گذرتان به شهر کارگری عسلویه بیفتد. آنها کارگر یکی از بزرگ‌ترین مناطق گازی جهان هستند اما زندگی‌‌شان نه‌ تنها تفاوت چندانی با روزمر‌گی‌‌های سایر کارگران ندارد که گاهی شرایط سخت‌‌تری را هم تجربه می‌کنند؛ شرایط کار در دمای 62 درجه سانتیگراد، هوایی که در تسخیر آلایندگی مجتمع‌‌های بزرگ پتروشیمی است و نفس را تنگ می‌‌کند، شرایط کار بدون خانواده و سر کردن در کمپ‌های پر ازدحام و شلوغ کارگری.

خالد راننده‌ای است که قرار شده من را به یکی از شرکت‌های پتروشیمی ببرد. او از بومی‌های عسلویه است و دلش از نبود کار در منطقه خون است. می‌گوید یا باید درس خوانده باشی که بتوانی در پتروشیمی کار کنی یا باید کارگر باشی یا به دوبی و قطر بروی و کار کنی. بسیاری از دوستان خالد که خودشان و خانواده‌شان صیاد بودند به دوبی یا قطر می‌روند و آنجا کار می‌کنند. ماهیگیری، شغل بومی منطقه دیگر کفاف زندگی در عسلویه را نمی‌دهد و از زمانی که شرکت‌های پتروشیمی پایشان به اینجا باز شده گرانی هم در شهر بیداد می‌کند. او می‌گوید بیکاری زندگی جوانان را نابود کرده است.

** آینده تاریک طلا‌ی سیاه
روزنامه دنیای اقتصاد با بازتاب عنوان «آینده تاریک طلا‌ی سیاه » آورده است: نظام‌ انرژی در سراسر دنیا در حال عبور از تحولی عظیم و پرسرعت است که طبق پیش‌بینی مک‌کنزی‌ می‌تواند تاثیر چشمگیری در کند شدن رشد تقاضای جهانی نفت خام داشته باشد. طبق این پیش‌بینی نفت تا سال ۲۰۵۰ دیگر نقشی مانند امروز ندارد و سهم خود را تا نیمی از سطح تقاضای فعلی، به انرژی‌های تجدیدپذیر واگذار خواهد کرد.

این اتفاق تغییراتی مهم در نوع سوخت خودروها، گرمایش خانه‌ها و تامین برق صنایع‌ ایجاد خواهد کرد که بر کسب‌وکارها، دولت‌ها و اشخاص در دهه‌های آتی اثرات گسترده‌ای خواهد داشت. در این رابطه، موسسه تحقیقاتی «مک‌کنزی» در گزارشی به بررسی وضعیت بخش انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ پرداخته است که می‌توان گفت یکی از نتایج قابل توجه آن، جدا شدن مسیر رشد اقتصاد جهانی و رشد تقاضای جهانی انرژی از یکدیگر است.

بر اساس این گزارش، برای نخستین بار در تاریخ شاهد خواهیم بود که رشد جهانی اقتصاد تا چشم‌انداز ۲۰۵۰همراستا با رشد تقاضای انرژی نخواهد بود. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای اقتصاد»، این چشم‌انداز بر مبنای تحلیل‌ صدها کارشناس برجسته حوزه‌های نفت‌وگاز، خودرو، انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد اولیه در سراسر دنیا به دست آمده است.

** کثرت احزاب اصلاح‌طلب، فرصت یا تهدید
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «کثرت احزاب اصلاح‌طلب، فرصت یا تهدید» نوشت: کارکرد احزاب در ساختار سیاسی ایران بیشتر شبیه کارزار انتخاباتی موقتی است که به وقت رقابت، درِ احزاب باز می‌شود و پس از توفیق یا شکست در هر انتخابات، همه فعالیت‌ها تا مجال سیاسی دیگر به حالت تعلیق درمی‌آید. این در حالی است که کارکرد نوین حزبی اقتضا می‌کند حزب در سال‌های میانی انتخابات و حتی فرای مفهوم انتخابات نیز به تجمیع منافع و نظریات مختلف در جامعه بپردازد و از میان آنها، مطالبات گروه‌های مختلف اجتماعی را به دست بیاورد، به سیستم مستقر سیاسی که خواه نماد و نمود آن در دولت و خواه در نهادهای دیگر باشد، منتقل کند و علاوه بر انتقال خواسته‌های گروه‌های اجتماعی، در فضایی تحلیلی و نظری به راهبردهای اجرائی دست یابد.

شاید اگر احزاب می‌توانستند در واکاوی خواسته‌های عمومی نقش درستی ایفا کنند و از سوی دیگر دولت (به‌ معنای عام) نیز پذیرای آسیب‌شناسی احزاب بود، بخشی از اعتراض‌های عمومی مانند اعتراض‌های دی‌ماه 96 پدید نمی‌آمد. احزاب در ایران نه‌تنها به چنین مهمی دست نیافتند، بلکه همواره درصدد پررنگ‌کردن نقاط ضعف دولت مستقر برمی‌آیند تا به گمان خودشان، با چنین رویکردی بتوانند در فضایی سلبی در انتخابات آینده، خواه مجلس، ریاست‌جمهوری یا حتی شوراهای شهر و روستا، پیروز باشند؛ بنابراین از دل رویکرد احزاب در ایران، هیچ‌گاه نمی‌توان به دولتی در سایه دست یافت؛ دولتی که در کار دولت دخالت نکند، بلکه با ارائه راهبردهای دقیق و علمی، به صورت واقعی و نه در کلام و شعار، مترصد اصلاح امور باشد.

**از قاچاق تا ورود دام‌های مشکوک
روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «از قاچاق تا ورود دام‌های مشکوک» می نویسد: دسترسی شهروندان به گوشت قرمز که نقش مهمی در تعذیه و سلامت آنان دارد، چند هفته‌ای است که با مشکلاتی مواجه شده و همچنان نیز ادامه دارد. بعد از کاهش یکباره عرضه گوشت گرم در بازار، افزایش فزاینده قیمت آن و حال موضوع قاچاق دام و سلامت و بهداشت گوشت های توزیعی در شهر به چالشی جدی تبدیل شده است.

هر روز در فضای مجازی و صحبت‌های پنهان و پیدای مردم، موضوع گوشت و حواشی آن بسیار داغ‌تر از قبل شده و نگرانی‌های تازه‌ای درباره آن مطرح می شود. به تازگی در میان صحبت‌های مردم، بحث قاچاق دام‌های زنده و اینکه گوسفندان ایرانی از مرز خارج شده و باعث کمبود گوشت در بازار شده است، بسیار میان شهروندان مطرح است. برخی مسئولان دولتی نیز با تاییدهای ضمنی این موضوع، بحث مشکلات بازار گوشت را به قاچاق دام زنده ربط داده‌اند؛ این در حالی است که پیگیری ها حکایت از عدم صحت خروج قاچاقی گوسفندها از کشور دارد.

دیروز سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت در ماه‌های گذشته و عدم کاهش آن به رغم واردات گوشت گرم ارتباطی به قاچاق دام زنده ندارد، ربط دادن افزایش قیمت گوشت به قاچاق دام زنده از سوی مسئولان دولتی را «دادن آدرس غلط» خواند. حمیدرضا دهقانی‌نیا با بیان اینکه در سال‌های قبل، قاچاق دام به داخل کشور بود و جزو قاچاق‌های ورودی به حساب می‌آمد، تاکید کرد: در سال 97 به خاطر شوک ارزی و تغییراتی که از ناحیه ارز به‌وجود آمد، قاچاق دام به سمت قاچاق خروجی تغییر رویه داد.

** نیاز پایتخت به بیداری
روزنامه همدلی با اختصاص تیتر «نیاز پایتخت به بیداری» آورده است: با موافقت اعضای شورای شهر تهران با اجرای پایلوت زیست شبانه پایتخت، قرار است از ابتدای اردیبهشت دیگر پایتخت حول و حوش ساعت 12 شب به خواب اجباری نرود و مغازه‌ها، رستوران‌ها و حتی سینماها کرکره‌هایشان را پایین نکشند تا اگر کسی هوس گشت و گذارهای شبانه به سرش زد شهر پذیرای آن باشد.

نبض زندگی در پایتخت درندشت ایران همیشه در ساعات مشخصی از شب از حرکت باز می‌ایستد و شهر بیدار و پرهیاهو ظرف یک چشم برهم زدنی از هر جنبنده‌ای خالی می‌شود و به خواب می‌رود. کارشناسان می گویند خواب شبانه تهران باعث شده شهر در ساعاتی از شب زندگی را کم بیاورد، آنان معتقدند تهران نباید شب‌ها بخوابد حتی اگر روز پر جنب و جوشی داشته باشد.

موضوع شب زنده داری پایتخت سال‌هاست مورد بحث و جدل کارشناسان و مسئولان شهری پایتخت است، اما به جز موارد محدودی در ماه مبارک رمضان این موضوع هیچ گاه نتوانست جامه واقعیت به تن کند و تهران برخلاف برخی از شهرهای بزرگ دنیا به محض رسیدن به ساعاتی از شب در سکوت و تاریکی مطلق فرو می‌رود. اما اکنون شورای پنچم قصد دارد 5 محور یا خیابان تهران را به مدت 3 ماه از خواب شبانه بیدار کند.

پژوهشم9280**2002**9131

نظر شما