شناسهٔ خبر: 31213975 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

درآمد نفتی سال آینده 142 هزار میلیارد تومان

نمایندگان مجلس درآمد نفتی سال آینده را حدود 142 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
­نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98، با بند ب تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
 
در بند ب تبصره یک آمده است؛ سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت(نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) مندرج در ردیف210101 جدول شماره(5) این قانون معادل یک میلیون و سیصد و هفتاد هزار و سیصد و شصت و دو میلیارد 1.370.362.000.000.000) ریال و منابع مربوط به سه‌‌درصد(3%) مندرج در ردیف210109 جدول شماره(5) این قانون پنجاه و پنج هزار و بیست میلیارد (55.020.000.000.000)ریال تعیین می‌شود.

نمایندگان در جریان بررسی این بند از لایحه بودجه پیشنهادهایی برای کاهش یا افزایش سقف درآمد نفتی ارائه کردند که در نهایت با موافقت صحن علنی روبه رو نشد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: در سال جاری به طور متوسط فروش 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت در روز برآورد شده بود که در ماه های نخستین توانستیم 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا تلاش داریم به نحو شایسته میزان فروش در سال 98 را افزایش دهیم در این مسیر همه هنر و تجربه خود را به کار می گیریم با این حال احتیاط کردیم که سال آینده یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر کنیم، کاهش سقف درآمد نفتی احتیاط بیشتر است که لازم نمی دانیم. 
 
سهم صندوق توسعه ملی از منابع صادرات نفت 20 درصد 
 
نمایندگان مردم در خانه ملت سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت را 20 درصد تعیین کردند. 
به نقل از خانه‌ ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز  در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (الف) تبصره (1) موافقت کردند.
 
در بند (الف) آمده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) بیست ‌درصد(20%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم‌‌درصد(5/14%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و سهم چهارده و نیم‌‌درصد(5/14%) شرکت  دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه ‌‌درصد(3%) موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.مابه‌التفاوت سهم بیست درصد(20%) تعیین شده تا سهم قانونی سی وچهاردرصد(34%) صندوق توسعه ملی به عنوان بدهی دولت به این صندوق تلقی می شود.
 
گزارش هزینه‌کرد وجوه سهم چهارده ونیم درصد(5/14%) مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران هر سه ماه یک‌بار توسط وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه می‌شود.
 
­رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت : مقام معظم رهبری کتباً اعلام کردند امسال با توجه به شرایط اقتصادی سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت 20درصد باشد.
نادر قاضی پور در جلسه علنی نوبت صبح امروز  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 در بند (الف) تبصره (1) ماده واحده این لایحه پیشنهاد بازگشت به سهم 34 درصدی صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت را مطرح کرد که رئیس مجلس بیان داشت کاهش سهم صندوق حکم حکومتی است.
دکتر علی لاریجانی توضیح داد: این مسئله مطلبی است که مقام معظم رهبری کتباً اعلام کرده‌اند که امسال با توجه به شرایط اقتصادی سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت 20 درصد باشد.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که رهبری معظم سیاست‌های صندوق توسعه ملی را بیان می‌کند و قرار بر این بود هر سال 3 درصد به سهم این صندوق از فروش نفت افزایش پیدا کند اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی سهم صندوق 20 درصد تعیین شد.
 
 اضافه کردن 40 هزار میلیارد تومان خلاف قانون نیست
 
رئیس مجلس گفت: اضافه کردن 40 هزار میلیارد تومان خلاف قانون نیست و مجلس حق دارد در جریان بررسی لایحه بودجه تغییراتی ایجاد کند.
بهروز نعمتی در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98، با اشاره به اصل 152 قانون اساسی اظهار داشت: هرگونه تغییر در ارقام بودجه تابع مقررات خاص خود است اما اکنون بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت اضافه شده و تغییرات جدی ایجاد کرده که صورت اصلی بودجه را تغییر داده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: در ماده 182 قانون آئین نامه داخلی مجلس آمده کمیسیون تلفیق موظف است ظرف 15 روز پس از پایان مهلت، گزارش خود را تقدیم کند.
وی افزود: گزارشی که کمیسیون تلفیق تهیه کرده دارای پیوست ها و جداول بودجه نیست و عملا نمی دانیم برچه اساسی تصمیم گیری کنیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در این موضوع برخورد صنفی را شاهد هستیم اما این موضوع قابل تامل است، لازم است رئیس مجلس دستور دهد تا جداول در اختیار نمایندگان قرار گیرد.
دکتر علی لاریجانی در پاسخ به تذکرات بهروز نعمتی اظهار داشت: اضافه کردن 40 هزار میلیارد تومان خلاف قانون نیست و مجلس حق دارد در جریان بررسی لایحه بودجه تغییراتی ایجاد کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 40 هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه نشده است، بیان کرد: دولت دو سقف را برای بودجه در نظر گرفته بود که کمیسیون تلفیق یک سقف را تعیین کرد و نظر دولت نیز تقریبا همان سقف 447 هزار میلیارد تومانی بود.
وی گفت: اصلاح جداول نیز آمده است و هر جدولی را که کمیسیون تلفیق تغییر داده در اختیار نمایندگان قرار می گیرد.
 
شرکت ملی نفت به واریز 6 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری مکلف شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با بموافقت با بند (هـ) تبصره (1) لایحه بودجه 98، شرکت ملی نفت را مکلف به واریز 6 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری بابت خوراک پتروشیمی‌ها کردند.
بیژن زنگنه وزیر نفت در جریان بررسی پیشنهاد سیدکاظم دلخوش اباتری مبنی بر واریز 6 هزار میلیارد تومان معادل حداقل 4 میلیون تن قیر به حساب خزانه‌داری گفت: قیر برای دولت نیست که به کسی رایگان بدهیم یا خیر و پالایشگاه‌های تهران، تبریزو بندرعباس قیر را واگذار می‌کنند که قیمت‌ها نیز تابع بازار بوده و دست دولت نیست.
وی ادامه داد: از این رو پیشنهاد آقای دلخوش از نظر عملیاتی غیر ممکن است چرا که ممکن است حداقل 4 میلیون تن با استفاده از حداکثر 6 هزار میلیارد تومان به گونه‌ای باشد که قیمت 4 میلیون تن قیر در آینده 10 هزار میلیارد تومان شود و آن زمان نمی‌توان بر این اساس اقدام کرد پس موضوع اشتباه است.
در ادامه پیشنهاد دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس به رأی گذاشته شد و با 133 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه تصویب و بند (هـ) به شرح زیر اصلاح شد:
در بند (هـ) آمده است: شرکت ملی نفت ایران مکلف است مبلغ شصت هزار میلیارد(60.000.000.000.000)ریال معادل حداقل 4 میلیون تن قیر از منابع دریافتی بابت خوراک مایع تحویلی به پتروشیمی‌ها و پالایشگاهها را به صورت ماهانه به حسابی که نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند. 
 
امکان تسویه 100 درصد ریالی فرآورده های نفتی در بورس انرژی فراهم شد
­
نمایندگان مجلس با موافقت با بند الحاقی یک تبصره یک لایحه بودجه 98 امکان تسویه 100 درصد ریالی فرآورده های نفتی در بورس انرژی را فراهم کردند.
در بند الحاقی یک آمده است؛ وزارت نفت مکلف است در سقف بند(ب) این تبصره به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد(100%) ریالی یا ارزی در رینگ بین الملل (صادراتی) بورس انرژی در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

دولت به عرضه حامل های انرژی برای صادرات  در مناطق و بازارچه های مرزی مکلف شد
­
 
نمایندگان ملت ضمن موافقت با بند الحاقی 3 تبصره یک لایحه بودجه 98 دولت را مکلف کردند در مناطق و بازارچه های مرزی حاملهای انرژی را برای صادرات به قیمت کشورهای همجوار یا به قیمت بورس انرژی عرضه کند.
 
در بند الحاقی 3 آمده است؛ دولت مکلف است در مناطق و بازارچه های مرزی، حامل های انرژی را جهت صادرات به قیمت کشورهای همجوار یا به قیمت بورس انرژی عرضه نماید، عرضه حاملهای انرژی به مردم ساکن در مناطق مرزی وفق قوانین و مقررات جاری خواهد بود. درآمد حاصله پس از کسر سهم های قانونی دستگاههای مربوطه، به حساب درآمدعمومی موضوع ردیف 210114 نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود. 
 

نظر شما