شناسهٔ خبر: 31213941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با رشد و شتاب فزاینده؛

هند در مسير اقتصاد دیجیتالی يك تریلیون دلاری است

صاحب‌خبر -

 

رشد و توسعه ديجيتال شدن در كشورهاي مختلف و در سطح جهان در سال‌هاي اخير طوری شتاب گرفته كه مي‌توان گفت دیجیتالی شدن در حال بلعیدن زندگی انسان و در بر گرفتن كامل آن و همه چیز را از جمله اقتصاد به سمت دیجیتالی شدن می برد . 

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، روند اين توسعه و شتاب فزاينده به گونه‌اي است كه بیشتر کاربران با استفاده متوسط 4 گیگابایت اطلاعات در ماه، قادر خواهند بود تا حجم گسترده‌اي از مطالبات خود را در دامنه‌اي از خرید تا سرگرمی پوشش دهند. 

براين اساس کاربران گوشی‌های هوشمند مي‌توانند تا با فناوري‌هاي نوين عرصه ديجيتال، از اینترنت تلفن همراه با خدمات رایگان مانند ایمیل و محتواهای منطقه‌ای و جهان استفاده كنند و فضای اقتصاد دیجیتال در هر جامعه ای شکل گیرد .

کشورهند نیز از این قافله عقب نمانده و به عنوان دومين كشور پر جمعيت دنيا با جمعيتي بيش از يك ميليارد و 300 ميلیون نفر از ظرفيت‌هاي خوبي به منظور توسعه فضاي اقتصاد ديجيتال در كشور خود برخوردار است و با شتاب پرسرعتی به سمت دیجیتالی شدن می رود .

 

تجارت الکترونیک و پرداخت دیجیتال در هند با شتاب پیش می رود 

در همین راستا و در بررسي‌هاي انجام شده توسط ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي مشخص شد كه روند توسعه فضاي ديجيتال در اين كشور شتاب گرفته است به گونه‌اي كه ساهو ری (Subhu Ray) رئیس انجمن اینترنت و موبایل هند در اين زمينه عنوان مي‌كند كه در هر هفته تجارت الکترونیک و پرداخت دیجیتال در هند نسبت به قبل شتاب بيشتري مي‌گيرد.

همچنين آرپان شث (Arpan Sheth)، رئیس قسمت آسیا و اقیانوس آرام در حوزه فعالیت‌های دیجیتال شرکت Bain & Company، نيز می‌گوید كه  طی پنج تا هفت سال، 600 میلیون نفر از مردم هند نيازمند محتوا و همچنین دادوستد دیجیتالی با گوشی‌های هوشمند خود خواهند بود كه این امر باعث ایجاد فرصت‌های فراوان در زندگی این افراد می‌شود و تقریبا همه صنایع را که با آنها ارتباط برقرار می‌کنند،  شامل خدمات مالی، خرده فروشی، رسانه، مسافرت و پذيرش مهمان و حوزه بهداشت و درمان را تحت تاثير خود قرار می‌دهد.

 

هند الگوی رشد کاربران دیجیتالی می‌شود 

راجان اناندان (Rajan Anandan)، معاون رئیس جنوب شرقی آسیا و هند در شرکت گوگل، درباره وضعیت حوزه دیجیتال در این کشور معتقد است  در پنج سال آینده، هند قصد دارد تا الگویي برای رشد کاربران ديجيتالي باشد كه البته پهنای باند ضعیف می‌تواند این رشد همه جانبه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

رشد همه جانبه فضاي ديجيتالي هند به گونه ای است كه پيش‌بيني مي‌شود در اين كشور تا سال 2020، 500 میلیون نفر کاربر ویدیوهای آنلاین از داده‌هاي اين حوزه استفاده كنند، همچنين هند چهارمین گروه بزرگ اخبار آنلاین خواهد بود که تا سال اینده تعداد كاربران اين بخش به 280 میلیون کاربر افزايش پيدا خواهد كرد، ضمن آنكه 50 درصد از کاربران اینترنت تا سال 2020 در اين كشور پرداخت‌هاي خود را به صورت دیجیتالی انجام می دهند. 

 

در اين ميان اما چالش‌هايي نيز در پيشبرد اهداف ديجيتالي شدن هند وجود دارد. نخستين مشكل کند بودن سرعت  و كمبود نقاط دسترسی به Wi-Fi است. ضمن آنكه اکثر شرکت‌های کوچک و متوسط در هند هنوز هم آنلاین نبوده و برای تطابق با تکنولوژی از انعطاف لازم برخوردار نيستند. 

همچنين گوشی‌های هوشمند در سطح ورودی قابلیت‌های محدودی جهت اجازه دسترسی بدون مشکل به اینترنت دارند و نكته مهمتر اينكه نیروی انسانی ماهر در فناوری‌های دیجیتالی در هند کافی نیست و فقدان آموزش کاربران هم از دیگر مشکلات اصلي اين حوزه به شمار مي‌رود. 

 

روند توسعه شتابان اقتصاد ديجيتال در هند به گونه‌اي است كه پيش‌بيني مي‌شود گردش مالي فضاي اقتصاد ديجيتال در اين كشور از 400 ميليارد دلار در سال 2017 به بيش از يك تريليون دلار در سال 2025 افزايش پيدا كند.

 

براساس بررسي‌هاي ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري، اقتصاد ديجيتال در ايران نيز با رشد قابل توجهي روبرواست وظرفيت‌هاي موجود آن در شرايط فعلي كشور مي‌تواند زمينه‌ساز رفع بسياري از مشكلات و ايجاد رونق در چرخه اقتصادي كشور و همچنين اشتغالزايي باشد كه با رفع موانع اين حوزه مي‌توان به دستاوردهاي هرچه بيشتر در اين بخش‌ها اميدوار بود.

پايان پيام 26/

نظر شما