شناسهٔ خبر: 31213761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آصفری: اروپا با «اینستکس» ایران را در برزخ برجام نگه می‌دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سازوکار مالی اعلامی از سوی اروپا را می‌توان به عنوان یک صداخفه کن تعبیر کرد تا همچنان ایران را در برزخ برجام نگه دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: محمد حسن آصفری عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اعلام سازوکار مالی اینستکس از سوی اروپا و اینکه آیا این سازوکار ضعیف شده می‌تواند پاسخگوی منافع ملی ایران باشد یا خیر، اظهار داشت: سازوکار جدید اعلامی از سوی اروپا را می‌توان به عنوان یک صداخفه‌کن تعبیر کرد تا همچنان ایران را در حالت برزخ پس از برجام نگه دارد و فرصت اقدام و عمل مناسب را در شرایط پسابرجام از مسئولین ما سلب کند.

وی گفت: علیرغم انجام تعهدات خود در قبال برجام چه پیش و چه پس از خروج آمریکا، امروز شاهد این مسئله هستیم که اروپا و آمریکا نقش پلیس خوب و بد را در قبال ما بازی می‌کنند.

آصفری افزود: به نظر من اجرای کامل سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری در دستگاه‌های مختلف حکومتی و دولتی می‌تواند منافع ما را حداکثری تامین کرده و ما می‌توانیم بدون وابستگی به بیگانگان و با تکیه بر توان و تخصص داخلی منافع اقتصادی کشور را تامین کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دولت همچنان به بهانه ساکت کردن منتقدین، حامی برجامی است که خروجی آن برای ملت ایران هیچ بوده و ما تحولی را در معیشت مردم شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من اینکه ما بخواهیم به بهانه ساکت کردن منتقدین و مخالفین خود، همچنان مدافع برجام باشیم نمی‌تواند متناسب با منافع ملی ایران باشد، ادامه داد: دولت برای انجام کار‌های تبلیغاتی خود مصلحت کشور را رعایت نمی‌کند.

آصفری بیان کرد: ما باید با عزمی جدی و بسیار محکم در مواضع خود از غربی‌ها بخواهیم که به تعهداتشان در قالب برجام متعهد باشند و با انجام اقدامات لازم منافع ایران را در قالب آن تأمین کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ما مطمئن هستیم که انسجام و اتحادی میان اروپا و آمریکا برای افزایش فشار‌ها بر ایران وجود دارد و به دنبال این هستند که مجدد ملت ایران را پای میز مذاکره کشانده تا موضوعات دیگری از جمله موشکی، حقوق بشر و مسائل منطقه را با ایران مطرح کنند.

وی افزود: تا تکلیف برجام به طور کامل روشن نشده و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهداتشان در قالب آن عمل نکردند، پذیرفتن هر شرط و تعهد دیگری از سوی ما به مصلحت منافع ملی نیست.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران با تجربه‌ای که به دست آورده به اروپا و آمریکا اعتماد نخواهد داشت و بدون توجه به تصمیمات و اقدامات آن‌ها در مسیر پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر و تامین حداکثری منافع ملی خود گام بر می‌دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما