شناسهٔ خبر: 31213240 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اثرات بد محصولات تراریخته بر روی بدن را بشناسید

دهه‌هاست که محصولات تراریخته تبدیل به سوژه‌ای داغ شده‌اند. عده‌ای موافق این فناوری هستند و می‌گویند سرعت تولید محصولات غذایی با وجود فناوری تراریخته بهبود می‌یابد و می‌تواند پاسخگوی نیاز غذایی جمعیت روبه رشد دنیا باشد. اما افرادی که با این فناوری مخالف هستند و معتقدند این محصولات سلامتی انسان را به خطر می‌اندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش طبنا از هلث‌پرپ، محصولات تراریخته در واقع محصولات گیاهی، حیوانی یا میکروارگانیسم‌هایی هستند که به صورت ژنتیکی (DNA) دستکاری شده است و به شکلی مصنوعی تولید می‌شوند. این کار به وسیله فناوری تراریخته، به وسیله دانشمندان انجام شده است. خوراکی‌هایی که به این طریق تولید می‌شوند، از نظر مقدار محصول، افزایش بسیاری داشته و البته دوام بیشتری دارند. در حال حاضر هنوز کسی نمی‌داند که این نوع تولید مواد غذایی چه اثرات مخربی روی بدن می‌گذارد و در عین حال هیچ کس هم مطمئن نیست که این روش کاملا سالم باشد. با اینحال محققان بسیاری در زمینه مواد غذایی تراریخته بررسی‌های متعددی انجام داده‌ و متوجه شدند که این نوع خوراکی‌ها، سلامتی برخی از افراد را به خطر می‌اندازند. از این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سمیت خونی و عدم رشد جنین

محققان کانادایی، برای اولین بار، موفق به ردیابی آفت‌کش‌های مربوط به مواد غذایی تراریخته، در خون زنان باردار، جنین و البته زنانی که باردار نیستند، شدند. دانشمندان متوجه وجود سم Bacillus thuringiensis در محصولات تراریخته شرکت مونسانتو، در نمونه خون این زنان و جنین شدند. آنها همچنین مشاهده کردند که جنین در حال رشد، به شدت به عوارض ناشی از وجود بیگانه‌زیست‌هایی که معمولا به طور طبیعی در بدن جانداران دیده نمی‌شود، حساس است. اگرچه تولیدکنندگان محصولات تراریخته مدعی‌اند که پروتئین‌های یافت شده در این محصولات به خوبی در بدن تجزیه شده و هنگام فرایند هضم به طور کامل از بدن خارج می‌شوند، با توجه به اثری که این محصولات روی مادران و جنین‌هایشان می‌گذارد، نمی‌توان کاملا به این محصولات اعتماد کرد.

ایجاد واکنش‌های حساسیتی

انتقال ژن از یک ارگانیسم حساسیت‌زا به یک ارگانیسم دیگر که ویژگی‌های حساسیت‌زایی ندارد، هم موضوع مورد بحث است. در واقع وقتی ژن‌های این دو ارگانیسم، با یکدیگر ترکیب می‌شوند، ممکن است موجب تولید غذایی شود که پس از هضم، موجب حساسیت در فرد شود. خوراکی‌هایی که با روش‌های طبیعی تولید می‌شوند، نیازی به آزمون حساسیت ندارند. اما غذاهای تراریخته به چنین آزمونی نیاز دارند.

التهاب معده و بیماری سلیاک

محققان آمریکایی پس از بررسی‌های مختلف، متوجه شدند که محصولات تغییر ژنتیکی شده، اثرات بدی روی سلامت بدن دارند. محصولات تراریخته می‌توانند وضعیت بیماری‌های مربوط به گلوتن، از جمله نفوذپذیری روده، عدم توازن باکتری، فعالیت سیستم ایمنی بدن، واکنش حساسیت‌زا، اختلال در هضم و صدمه به دیواره روده را بدتر کنند. همچنین عدم تحمل گلوتن در افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند، حادتر می‌شود. این محققان می‌گویند، محصولات تراریخته می‌توانند فرد را به اختلال خودایمنی و سلیاک نیز مبتلا کنند.

اختلال غدد درون‌ریز

در بررسی‌های محصولات تراریخته، محققان به آفت‌کش گلیفوسات (Glyphosate)، هم توجه کردند و متوجه شدند این ماده شیمیایی می‌تواند در غدد درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کرده و موجب اختلالات رشد در جنین، تولد نوزاد ناقص و همچنین تومورهای سرطانی شود. گلیفوسات موجود در محصولات تراریخته سویا موجب سرطان سینه به دلیل افزایش استروژن، هم می‌شود. از آنجایی که این استروژن خارجی، عملکرد استروژن واقعی را تقلید می‌کند، خطر ابتلا به سرطان، بلوغ زودرس، مشکلات تیروئیدی و ناباروری را افزایش می دهد.

برخی از محققان می‌گویند، به دلیل مشکلاتی که ممکن است محصولات تراریخته موجب شوند، باید در استفاده از این محصولات، تجدیدنظرهایی شود تا سلامت انسان به خطر نیفتد.

نظر شما