شناسهٔ خبر: 31212383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه بی اعتمادی بر سر موسسات خیریه

ساری- ایرنا- اعتماد افراد جامعه مهم ترین عامل تداوم فعالیت موسسات و تشکل های خیریه و عام المنفعه به شمار می رود، عاملی که به خاطر اقدام سودجویانه و سواستفاده برخی افراد در معرض خدشه جدی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

موسسه ها و انجمن های خیریه، مجموعه های عام المنفعه و غیرسیاسی هستند که از سوی افراد حقیقی یا حقوقی برای کمک به اقشار نیازمند و آسیب پذیر تاسیس می شوند تا همسو با فعالیت نهادهای حمایتی همچون بهزیستی بازویی توانمند برای کمک به افراد نیازمند باشند.
بنیانگذاران این موسسات خیریه که از افراد خوشنام مناطق به شمار می روند با طی کردن مراحل اداری و قانونی و اخذ مجوز تاسیس موسسه ، فعالیت خود را در جامعه آغاز می کنند و خوشنام و پاکدست بودن اعضای این موسسات باعث شده تا مردم نیز به آنها اعتماد کرده و کمک های نقدی و غیرنقدیشان را در اختیارشان قرار دهند.
استقبال مردم در کمک کردن به این موسسات سبب شده تا در سال های اخیر عده ای سودجو در حاشیه فعالیت خیرخواهانه ورود کرده و اهداف سودجویانه خود را پیش ببرند.
این روزها و در ماه پایانی سال ، برخی افراد در تماس تلفنی با مردم خود را به عنوان مرجع جمع آوری کمک برای نیازمندان معرفی می کنند و از آنها می خواهند که کمک خود را به شماره حسابی که در اختیار می گدارند، واریز بکنند، شماره حسابی که متعلق به موسسات خیریه نیست بلکه حساب شخصی است و هیچ گونه نظارتی هم بر فعالیت این حساب ها صورت نمی گیرد.
این شیوه استفاده از نام موسسات خیریه باعث شده تا افراد علاقه مند به حضور و مشارکت در امور خیرخواهانه نسبت به فعالیت موسسات خیریه دچار شک و تردید شوند.
زینب خود را از جمله افرادی معرفی می کند که برای کمک به محرومان و نیازمندان جامعه همواره پا به کار است و گفت : سالهاست برای کمک به افراد نیازمند براساس شناختی که از افراد منطقه ای که در آن زندگی می کنم ، اقدام می کردم .
وی که این شیوه کمک به محرومان را خوشایند می دانست ، افزود : چرا که از نزدیک در خصوص وضعیت فرد مورد نظر اطلاعات داشتم و با آگاهی کامل از نیازمندی هایش دست به این کار می زدم ولی بعد از چند سال و خودکفا شدن این فرد نیازمند ، با توجه به میل باطنی ام و نذری که داشتم از دوستی برای معرفی فرد نیازمند راهنمایی گرفتم .
او گفت: از طریق دوستم با یک موسسه خیریه نگهداری کودکان بی سرپرست آشنا شدم و البته از این وضعیت راضی هم بودم چرا که با حضور در موسسه از نزدیک با این کودکان آشنا شدم و مطمن بودم که این پول ها صرف امور زندگی آنها می شود .
وی افزود : البته در همین حال کمک های نقدی و غیر نقدی خود را با جان دل به این موسسه اهدا می کردم و در همین حین آمد و رفت به موسسه خیریه ، خانمی که مثل من مراجعه کننده به این موسسه بود ، درخواست شماره تماس کرد و بعد از مدتی این فرد در تماس تلفنی اعلام کرد که خودش مسئول موسسه خیریه دارد و خواستار کمک شد.
این شهروند مازندرانی گفت: این زن با نام بردن اسم موسسه خیریه و دادن شماره حساب شخصی اش از من خواست تا این کمک های خیرخواهانه ام را برای او واریز بکنم.
** اعتماد ، پشتوانه تداوم فعالیت موسسات خیریه
مدیر یکی از موسسات خیریه مازندران که سابقه فعالیت حدود یک دهه ای دارد به خبرنگار ایرنا گفت : این موسسه برای حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد در زمینه تامین دارو ، ساخت مسکن و کمک هزینه جهیزیه فعالیت می کند .
سمیه جونیان افزود : با توجه به اینکه تشکل ها و موسسات خیریه منبع درآمدی و حمایت دولتی خاصی ندارند ، جلب مشارکت مردمی و خیران اصلی ترین منبع درآمدزایی برای کمک به افراد تحت پوششان است .
وی ادامه داد : موسسه خیریه ای که به عنوان مدیر آن در منطقه شرق مازندران فعالیت می کنم برای جلب مشارکت خیران شفاف سازی را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که فضا و برنامه هایی برای ارتباط گیری از نزدیک میان جامعه زیر پوشش و خیران فراهم کرده ایم .
جونیان گفت : علاوه بر این کمک های مردمی به شیوه قانونمند آن هم به صورت واریز به حساب موسسه جمع آوری می شود .
وی این اعتماد سازی را تاثیر گذار در روند جلب مشارکت مردمی در موسسه خیریه اش دانست و ادامه داد : این روند اعتماد سازی در حدود 10 ساله فعالیت موسسه خیریه آبشار عاطفه ها در مازندران باعث شده تا حدود چهار هزار خیر ثابت عضو این موسسه شوند و در برهه های زمانی مختلف ، افراد زیر پوشش موسسه را مورد حمایت خود قرار بدهند .
مدیر امور شعب شرق مازندران موسسه آبشار عاطفه ها از رفتار سواستفاده گرانه برخی افراد که با استفاده از نام و عناوین موسسات خیریه مبادرت به سرکیسه کردن مردم می کنند گلایه کرد و گفت : این کار باعث می شود که اعتماد به دست آمده برای کمک کمرنگ و روند کار حمایتی موسسات خیریه به این صورت متزلزل شود .
** برخ ورد قانونی ، بستن راه تخلف
مدیر کل بهزیستی استان مازندران تعداد موسسات و تشکل های مردم نهاد خیریه فعال استان را 242 مورد اعلام کرد و گفت : پس از طی کردن مراحل اداری از قبیل تهیه اساسنامه و تایید مدارک اعضا در کمیته ویژه موسسات خیریه این اداره ، مجوز فعالیت این مجموعه ها صادر می شود.
سید سعید آرام افزود : مجموعه های خیریه مازندران همسو با اهداف و برنامه های مشخص شده در اساسنامه برای کمک به جامعه هدفشان نظیر زنان سرپرست خانوار ، کودکان کار و معلولان دست به کار می شوند .
وی ادامه داد : معرفی موسسه ، سوق دادن و جمع آوری کمک های خیران برای حمایت از افراد زیرپوشش آنها بخش مهم و اصلی مسئولان این مجموعه ها است .
مدیر کل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه این موسسات خیریه همواره بازوان موثر و توانمند برای حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند جامعه به شمار می روند ، ادامه داد : با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات مالی ، موسسات خیریه در این بخش بسیار نقش آفرین هستند .
وی واریز مبالغ به شماره حساب مشخص موسسه و یا پرداخت حضوری کمک ها با مراجعه به موسسات و اخذ قبض با آرم اداره کل بهزیستی و موسسه مورد نظر را از جمله شیوه های دریافت و جمع آوری کمک خیران اعلام کرد .
آرام در خصوص تماس تلفنی افرادی با عنوان موسسات خیریه و درخواست کمک مالی به افراد را کاری غیر قانونی عنوان کرد و گفت : اداره کل بهزیستی مازندران در حال پیگیری و شناسایی این افراد است و با آنها برخورد خواهد کرد .
وی افزود : اینگونه اقدام ها علاوه براینکه باعث سواستفاده از اعتماد مردم به موسسات خیریه می شود از میل و رغبت افراد برای انجام این کارهای خیر نیز می کاهد .
به گفته آرام تداوم این کار و جمع آوری مبالغ از مردم و در نهایت مشاهده نکردن نتیجه ای که همان کمک به نیازمندان است باعث می شود تا افراد کمتر به موسسات اعتماد بکنند .
وی خطاب به موسسات خیریه تازه تاسیس در مازندران نیز گفت : دیده شده برخی از این موسسات برای اینکه بتوانند در جلب مشارکت های مردمی موفق باشند مبادرت به تماس تلفنی می کنند که در صورت تداوم این روند علاوه بر تذکر ، اخطار ، در گام جدی تر برخوردهای قانونی پلمپ موسسه و توقف فعالیت نیز صورت می گیرد .
مدیر کل بهزیستی مازندران ضمن قدردانی از خیران که همواره با کمک های خود مجموعه بهزیستی را در حمایت از جامعه هدف خود یاری می کنند ، افزود : ترجیحا خیران کمک های مالی خود را واریز کرده و یا با حضور در موسسات و دریافت قبض در این کار پسندیده اقدام کنند تا سواستفاده ای صورت نگیرد .
برخورد قانونی و بموقع با افرادی که بدین شکل حس نوعدوستی و کمک به همنوع مردم را نشانه می گیرد نه تنها راه سواستفاده های این چنینی از عناوین را می گیرد در حفظ اعتماد که همان پایه تداوم کار این موسسات است ، بسیار تاثیر دارد .
2096/1654

نظر شما