شناسهٔ خبر: 31211782 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتظار کام تشنه دشت های کهگیلویه به سر می رسد

یاسوج - ایرنا- انتظار کام تشنه 30 هزار هکتار دشت و زمین کشاورزی شهرستان کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه وبویراحمد بعد از سالها با اجرای طرح آبرسانی حومه غربی به سر خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش زیادی از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گرمسیری این استان پرآب واقع شده است و در عین حال این مناطق علاوه بر تداوم پدیده خشکسالی با مشکل مهار نشدن روان آبها مواجه اند.
شهرستان کهگیلویه یکی از این مناطق است که دارای 50 هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و دشت های حاصلخیز است و با وجود رودخانه های پرآب و دائمی سمه، مارون، جن و بلربیشه ، همچنان با کمبود آب کشاورزی مواجه است.
رودخانه مارون در بخش مرکزی کهگیلویه با حجم یک میلیارد متر مکعب از کنار دشت های تشنه کهگیلویه عبور می کند.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری به دلیل نبود برخی زیرساخت ها و کارهای زیربنایی از جمله احداث سد و نبود منابع آبی پایدار در دو بخش کشاورزی و آشامیدنی با محرومیت های عمیقی مواجه اند.
با توجه به وجود 14 رودخانه دائمی و فصلی پرآب در شهرستان کهگیلویه احداث سد بر روی یکی از این رودخانه ها می تواند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت شهرستانهای کهگیلویه و چرام توسعه کشاورزی و اشتغال را نیز رونق بخشد.
سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی شهرستان کهگیلویه بیش از 50 هزار هکتار است که از این مقدار تنها پنج هزار هکتار آبی و سایر اراضی دیم هستند.
بعد از گذشت سالها با تلاش مسئولان عملیات اجرایی پروژه آبرسانی حومه غربی از سال 89 آغاز شده است.
در سال 94 و 95 بزرگترین پروژه آبرسانی حومه غربی این شهرستان به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل شده است و در سالهای جاری با اعتبارات محدود طرح به صورت لاک پشتی پیش رفت.
پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربی به شکل نوین ،بارانی و قطره ای تحولی عظیم در اقتصاد کشاورزی این شهرستان ایجاد خواهد کرد.
در شهریور سال جاری عملیات اجرایی طرح آبرسانی به منطقه دهدشت غربی در شهرستان کهگیلویه پس از 2/5 سال وقفه از سوی پیمانکار جدید از سر گرفته شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از این طرح با اشاره به راکد بودن طرح آبرسانی حومه غرب دهدشت گفته بود: عملیات اجرایی این طرح از اوایل خرداد سال جاری از سرگرفته شد.
علی محمد احمدی اظهار داشت: با واگذار شدن این طرح به پیمانکار جدید روند اجرایی این طرح شتاب بیشتری گرفته است.
وی مهم‌ترین محور توسعه کهگیلویه را کشاورزی دانست و گفت: باید از ظرفیت طرح آبرسانی برای توسعه کشاورزی بخش سوق استفاده کرد.
رئیس اداره منابع آب کهگیلویه گفت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی به منطقه دهدشت غربی در شهرستان کهگیلویه پس از 2/5 سال وقفه از سوی پیمانکار جدید از سر گرفته شد.
یعقوب دمساز بیان کرد: این طرح هم اکنون بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 220 میلیارد ریال هزینه اجرایی این طرح شده است ،گفت: با انتخاب پیمانکار جدید روند اجرایی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
دمساز اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این طرح را 2 هزار و 200 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در کمیته برنامه ریزی سال جاری 80 میلیارد ریال اعتبار نیز از محل توازن منطقه ای تخصیص داده شد.
وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح بیش از پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی شمال، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شمال تا جنوب روستای چنگلوا و اراضی روستای چهارمه آبیاری خواهد شد.
دمساز مشخصات فنی این طرح را سد انحرافی به طول 130 و ارتفاع 203 متر، پمپاژ به ظرفیت 2/5 متر مکعب در ثانیه و یک مخزن بتنی به حجم پنج هزار متر مکعب و دو مخزن به حجم 15 و 27 متر مکعب ذکر کرد.
رئیس اداره منابع آب عملیات اجرایی انجام شده در این طرح را احداث بیش از سه کیلومتر خط لوله اصلی ، احداث ایستگاه پمپاژ با پیشرفت فیزیکی 75 درصد، احداث سد انحرافی با پیشرفت 18 درصد و احداث مخزن پنج هزار متر مکعبی ذکر کرد.
دمساز با اشاره به نیاز کهگیلویه به توسعه کشاورزی برای برون رفت از محرومیت و فقر درآمدی با توسعه کشت آبی، اظهار کرد: 18 هزار نفر با بهره برداری از این طرح عظیم انجام امرار معاش خواهد کرد.
فرماندار کهگیلویه گفت: پمپاژ آب رودخانه مارون به دهدشت غربی به شکل نوین ،بارانی و قطره ای تحولی عظیم در اقتصاد کشاورزی این شهرستان ایجاد خواهد کرد.
جعفر نیکبخت تصریح کرد: یکی از پتانسیلهای خوب دهدشت وجود آبهای سطحی مانند رودخانه مارون است.
وی گفت: با توجه به اینکه این رودخانه در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار است، می توان زمینهای حاصلخیز اطراف آن را از دیمی به آبی تغییر داد.
نیکبخت عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح عظیم اشتغال زایی پایدار، بهره وری در زراعت و باغداری در سطح بسیار بالایی در سطح شهرستان ایجاد خواهد شد.
وی گفت: امیدواریم با تعامل و همکاری بیشتر مسئولان کشوری،استانی و مردم ، برطرف کردن موانع موجود و تسریع در اجرایی کردن این عملیات را شاهد باشیم.
فرماندار کهگیلویه گفت: با توجه به اینکه تنها منبع درآمد مردم شهرستان کهگیلویه کشاورزی است طرح آبرسانی حومه غربی می تواند شکوفایی بخش کشاورزی این شهرستان را در پی داشته باشد.
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نشست با وزیر نیرو تسریع در روند اجرایی این طرح مصوب شد.
عدل هاشمی پور با اشاره به اینکه از زمان واگذاری این طرح به پیمانکار جدید روند اجرایی سرعت بیشتری به خود گرفت بیان کرد: وزارت نیرو در تسریع روند اجرایی این طرح همکار ویژه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: پیش بینی می شود تا نیمه دوم سال 98 یک خط لوله از این طرح برای آبیاری زمین های کشاورزی بهره برداری شود.
هاشمی پور بر همکاری مردم و تلاش جهادی کشاورزی شهرستان در تامین زیرساخت های لازم برای بهره برداری از این طرح عظیم تاکید کرد.
شهرستان کهگیلویه با 123 هزار نفر جمعیت واقع در جنوب غربی کهگیلویه وبویراحمد دارای 50 هزار هکتار زمینهای کشاورزی است که بخش زیادی از زمین های زراعی آن به صورت دیم کشت می شود.
7531/6110

نظر شما