شناسهٔ خبر: 31211641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات مخفیانه مادورو و ترامپ

تهران- ایرنا- درحالی‌که بحران در ونزوئلا روز به روز سخت‌تر می‌شود، کشمکش‌های دولت مادورو و خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خود خوانده این کشور تشدید شده است. مادورو که تحت‌فشارهای بین‌المللی به‌ویژه دولت دونالد ترامپ قرار گرفته، مدعی است که مذاکراتی را با مقامات دولت آمریکا داشته است.

صاحب‌خبر -

مقامات وزارت خارجه آمریکا بدون رد این موضوع از تشریح مذاکرات طفره رفتند و با این ‌وجود مدعی شدند که برای حفظ امنیت کارکنان سفارت خود در کاراکاس با مقامات دولت ونزوئلا در ارتباط هستند؛ درعین‌حال مقامات این وزارت خانه عنوان کردند که مواضع آمریکا در مورد ونزوئلا تغییری نداشته است و این کشور همچنان مادورو را به‌عنوان رئیس‌جمهور رسمی کشور نمی‌شناسد.

همچنان که شرایط برای مردم سخت‌تر می‌شود، مادورو از ارائه مجوز برای دریافت کمک‌های مخالفان دولتش از بیرون از مرزهای کشور خودداری می‌کند و مدعی است که این کمک‌ها در مقابل ضرری که بابت عدم اجازه دسترسی به درآمد نفت این کشور متوجه ونزوئلا می‌شود، ناچیز است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور تحت‌فشار ونزوئلا، مدعی است که مقامات کشورش با الیوت آبرامز، نماینده ترامپ برای ونزوئلا دیدار داشته‌اند و از وی درخواست شده که بازدیدی از ونزوئلا داشته باشد.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری اسوشیتدپرس آمریکا منتشر کرده، مادورو گفته است که خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا دو بار در نیویورک دیدار داشته و آبرامز، نماینده ویژه آمریکا برای ونزوئلا که در نیویورک ساکن است، دعوت رسمی برای بازدید «شخصی، عمومی یا مخفیانه» دریافت کرد.

مادورو همچنین به آسوشیتدپرس گفت که امیدوار است با ترامپ دیدار کند و افزود: اگر او می‌خواهد دیدار کنیم کافی است بگوید کی، کجا و چطور و من آنجا خواهم بود.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا بدون تأیید اظهارات مادورو مبنی بر دعوت از آبرامز در ایمیلی به واشنگتن‌پست گفت: هیچ جای تعجبی نیست که مقامات وزارت امور خارجه با یکدیگر در مورد موضوعات متنوع مخاطبان خارجی به تبادل‌نظر بپردازند، به‌ویژه آنکه ما گام‌هایی برای تضمین ایمنی و امنیت کارکنان سفارت خود در کاراکاس بر می‌داریم.

از ماه گذشته ونزوئلا غرق در شرایط بحران سیاسی است. این شرایط از وقتی ایجاد شد که خوان گوایدو، رهبر مخالفان، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور برحق ونزوئلا معرفی کرد. ایالات‌متحده و دیگر قدرت‌های خارجی گوایدو را به‌عنوان رهبر ونزوئلا به رسمیت‌ شناختند. این در حالی بود که مادورو در انتخابات ماه می گذشته (اردیبهشت - خرداد) به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده بود و حاضر نشد که از سمت خود کناره‌گیری کند.

آشفتگی سیاسی کنونی پس از چند سال بحران اقتصادی شامل تورم غیرقابل توصیفی ایجاد شده است که هزینه تأمین مایحتاج اولیه زندگی افراد را به‌شدت بالا برده است. با این اتفاق تأمین غذا و دارو برای بسیاری از ونزوئلایی‌ها غیرممکن شد. در سال‌های اخیر بسیاری از مردم از این کشور گریختند و آن‌هایی که باقی مانده‌اند اکنون در میان یک بحران انسانی به سر می‌برند.

مادورو در مصاحبه با آسوشیتد‌پرس، دست‌های آلوده ترامپ را مقصر حوادث ونزوئلا بر‌شمرد و گفت تحریم‌های ایالات‌متحده علیه صنعت نفت ونزوئلا که روزگاری پر رونق بود، دلیل مشکلات این کشور بوده است.

دولت مادورو از ارائه مجوز برای ورود کمک‌های بشردوستانه که از طریق مخالفان دولت برای این کشور اعطا شده‌ است،‌ جلوگیری می‌کند، این در حالی است که میلیون‌ها نفر از گرسنگی رنج می‌برند. در هفته گذشته، دولت وی اعلام کرد که به‌زودی 933 تن محصولات درمانی از چین و کوبا دریافت می‌کند.

مادورو در مصاحبه با اسوشیتدپرس با اشاره به کمک‌هایی که از سوی مخالفان تأمین شده بود و شامل کمک‌های ایالات‌متحده نیز می‌شد، آن‌ها را ناچیز خواند.

وی گفت: آن‌ها ما را بالای دار می‌برند،‌ پول ما را می‌دزدند و بعد می‌گویند: بفرمایید این کمک‌های ناچیز را بگیرید؛ بعد آن را در بوق و کرنا می‌کنند. او ادامه داد از چیزی که ممکن است در آینده پیش بیاید، نمی‌ترسد و گفت:‌ من تنها نگران سرنوشت سرزمین پدری و مردممان هستم، پسران و دخترانمان... این چیزی است که به من انرژی می‌دهد.

**تحریم پنج شخصیت نزدیک به مادورو
دولت ترامپ در یک اقدام جدید روز جمعه (26 بهمن ماه) پنج مقام برجسته ارتش ونزوئلا و سرویس‌های اطلاعاتی که بر سر قدرت ماندن رهبر چپ‌گرای ونزوئلا کمک می‌کنند را تحریم کرد.

این تحریم‌ها دو مقام بلند مرتبه سرویس‌ اطلاعاتی ونزوئلا که متهم به خفه کردن منتقدان علیه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا بودند را هدف قرار داده بود. وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده مانوئل ریکاردو کریستوفر فیگوئرا، رئیس این آژانس و هیدمارو خوزه رودریگز موکورا، معاون اول وی را تحریم کرده است.

این تحریم‌ها همچنین ایوان رافائل هرناندز دالا، فرمانده ارشد اطلاعات ضد نظامی ونزوئلا، رافائل انریکه باستاردو مندوزا، رئیس واحد یگان ویژه بحث‌برانگیز پلیس که با نام FAES شناخته می‌شود و مانوئل سالوادور کویدو فرناندز، رئیس شرکت نفت دولتی ونزوئلا را در لیست خود قرار داده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در بیانیه‌ای روز جمعه (26 بهمن‌ماه) عنوان کرد: خزانه‌داری به هدف قراردادن مقاماتی که به دولت ناحق مادورو کمک کردند که مردم ونزوئلا را تحت‌فشار قرار دهند،‌ ادامه می‌دهد. ما مقاماتی را که متهم به فعالیت در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی مادورو هستند و به‌صورت سیستماتیک از حقوق بشر تجاوز می‌کنند و دموکراسی را به‌واسطه شکنجه و دیگر روش‌های سوءاستفاده از قدرت سرکوب می‌کنند، تحریم می‌کنیم.

با دور جدید تحریم‌ها کاخ سفید موضع سخت خود علیه دولت مادورو را تقویت کرد. در ماه اخیر دولت آمریکا خوان گوایدو، اصلی‌ترین رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناخت و تحریم‌های سختی را علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا با نام پترولئوس دو ونزوئلا اس ای، اعمال کرد. دولت ترامپ متعهد به پرداخت 20 میلیون دلار کمک‌های انسانی به مردم ونزوئلا شده است.

حتی پیش از آنکه گوایدو خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور برحق ونزوئلا معرفی کند، دولت آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه دولت مادورو و شرکت‌هایی که روابط نزدیک با رهبر این کشور داشتند را اعمال کرده بود. مادورو متهم است که با تلفیق قوه قضاییه با متحدانش و بازآرایی قوه مقننه و نیز حفظ قدرت سفت و سخت نظامی علیه مردم، خود را در رأس نگه‌ داشته است. ترامپ حتی مقامات دولت ونزوئلا را در سومین نسخه لیست ممنوعیت سفر به آمریکا قرار داد که این موضوع تابستان گذشته از سوی دادگاه عالی آمریکا نیز تأیید شد.

علی‌رغم این اقدامات ترامپ همچنان به دیدار با مقامات دولت مادورو اهتمام می‌ورزید. آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه (25 بهمن ماه) گزارش کرد که الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات‌متحده برای ونزوئلا با خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در دو موقعیت مجزا دیدار داشتند تا بحران سیاسی اجتماعی این کشور را به بحث بگذارند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا عنوان کردند که ایالات‌متحده دیگر دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد بااین‌حال دیدارهای بین مقامات ایالات‌متحده آمریکا و ونزوئلا را تکذیب نکردند.

آن‌ها بابیان اینکه دیدارهای بین ایالات‌متحده و ونزوئلا در جریان است از تشریح محتوی این مذاکرات امتناع کردند.

منبع: روزنامه توسعه ایرانی ؛ 1397.11.28
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

نظر شما