شناسهٔ خبر: 31211636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

35 سال فعالیت در مسیر دشوار اطلاع رسانی

قزوین - ایرنا - در تمام سال هایی که نشریات مختلف در قزوین ظهور کردند و پس از چند شماره از فعالیت دست کشیدند، روزنامه ولایت به عنوان اولین و تنها روزنامه محلی قزوین، 35 سال چراغ این فعالیت ها را روشن نگه داشته و در مسیر دشوار اطلاع رسانی ادامه حیات داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه ولایت 35 ساله شد، 35سالگی برای یک روزنامه، آن هم بدون توقف در مسیر حرکت، دوره ای حساس و مهم است و این اهمیت و حساسیت زمانی بیشتر می شود که بدانیم ولایت، اولین روزنامه پس از انقلاب اسلامی در استان و تنها روزنامه قزوین است.
در این 35 سال بسیار نشریات آمدند و رفتند،اما در همه این سال ها ولایت با همه دشواریها و سختیها ایستادگی کرد و ماندگار شد.
ولایت چه در زمانی که به صورت هفته نامه چاپ می شد و چه الان که به شکل روزنامه منتشر می شود همواره در خط مقدم اطلاع رسانی، تحلیل و تفسیر خبر در مطبوعات قزوین بوده و هست.
ستون های شعر و طنز، الو سه شنبه و یادداشت های گرم و آتشین مدیرمسئول ولایت هیچ گاه از خاطره روزنامه خوانان قزوینی دور نمی شود.
این روزنامه با قدمت طولانی چاپ در سال های پس از انقلاب اسلامی، همچون یک آرشیو اسناد است که در بسیاری از موضوعات می توان از مطالب قدیمی آن به عنوان مرجع استفاده کرد.
در روزگاری که طوفان شبکه های اجتماعی، می رود که اندام نحیف نشریات را از ریشه بر اندازد، درخت تنومند ولایت بدون هیچ لرزه و تکانی، استوارتر و محکم تر از قبل در این مسیر پر سنگلاخ به حرکت خود ادامه می دهد.
به طور قطع آنچه در بیان علت این همه سال ماندگاری می توان گفت، جدای از مدیریت مدبرانه و پدرانه، فعالیت سالم و رعایت موازین اخلاقی و حرفه ای است که ولایت را کماکان به عنوان یکی از قوی تری، صادق ترین و قابل استنادترین نشریات قزوین می شناساند.
در شبی که گذشت در آستانه شروع سی و شش سالگی این جریده قدیمی و پرخاطره، اعضای جدید و قدیمی ولایت گرد هم آمدند تا به شکرانه این ایستادگی و مانایی در پس 35 سال تلاش مستمر، باز هم پیمانی مجدد با این عضو خانواده خود که روزها و سالهای زیادی همچون طفلی آن را پرورده اند، ببندند.

** تاثیر شگرف رسانه ها در جهان امروز
در آغاز این مراسم مدیرمسئول روزنامه ولایت به روی جایگاه آمد و از شرایط امروز روزنامه نگاری سخن گفت.
سید عبدالعظیم موسوی با اشاره به جنگ رسانه ای دشمن و تاثیر شگرف رسانه ها بر جهان امروز گفت: امروزه همه جنگ های دنیا،در حوزه رسانه اتفاق می افتد و قدرتی که شکست می خورد همان قدرتی است که در جنگ رسانه ای ناکام مانده است.
وی اضافه کرد: در همین راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که یک رویداد بزرگ سیاسی بود خبرگزاری های جهانی چون بی بی سی برای بی تاثیر کردن آن، خبر فوت مادر یک فردی که سال 60 در ایران اعدام شده بود را بولد کردند و آنگاه از خبر راهپیمایی 22 بهمن با یک خبر کوتاه گذر کردند.
موسوی ادامه داد: این رسانه ها هیچ واکنشی به کسی که در جنگ ایران و عراق فلج شده و بعد از بیست سال شهید می شود نشان نمی دهند اما کسی که فرزندش در اغتشاشات اعدام می شود تا به این حد خبر درگذشت مادر او را بزرگنمایی می کنند.
وی اظهار داشت: در علوم ارتباطات درسی به نام سیاست خبری وجود دارد که 14 تاکتیک خبری را مانند ماساژ خبری یا درز اطلاعات بر می شمارد که ضد اخلاقی ترین کاری است که در سیاست خبری جهانی وجود دارد.
موسوی خاطرنشان کرد: در جنگ رسانه ای با دشمن، هر کشوری که در مقابل تهدید رسانه ای مقاومت کند پیروز است چنانکه در کشور ونزوئلا که ضعیف ترین اقتصاد دنیا را دارد با وجود همه تهدیدات و دخالت های آمریکا، مقاومت رسانه ای ونزوئلا، آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد.
موسوی افزود: در علوم ارتباطات سه مولفه شامل منبع و مرجع، رسانه و مخاطب شناسی از عوامل مهمی هستند که متاسفانه در ایران به هیچ کدام به درستی عمل نشده و ما آسیب های ناشی از آن را امروز در فضای مجازی مشاهده می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی تاسیس نشریه ولایت در سال های دهه 60 و حمایت های امام جمعه وقت قزوین (مرحوم آیت الله باریک بین) برای تاسیس این نشریه، از تمام کسانی که در این 35 سال برای شروع و ادامه فعالیت این روزنامه تلاش کردند تقدیر کرد.

** رعایت اخلاق رسانه ای، رمز ماندگاری مطبوعات
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز رعایت اخلاق رسانه ای را رمز ماندگاری 35 ساله این نشریه در دورانی که شبکه های مجازی به سرعت فضای رسانه ای را در نوردیده اند، عنوان کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از مطبوعات با قدرت ذاتی رسانه می توانند بدون رعایت اخلاق و تقوا، یک شبه آبرو و حرمت یک انسان را زیر سوال برده و خدشه دار کنند روزنامه ولایت در تمام این 35 سال اخلاق رسانه ای را رعایت کرده است.
شهریار پرهیزکاری افزود: در شرایط جنگ رسانه ای که غالب و مغلوب دارد، باید شیوه نامه و دستور العمل هم مطابق با موازین دینی و اخلاقی وجود داشته باشد تا رسانه در مسیر تحقق اهداف و منافع جامعه گام بردارد.
وی افزود: متاسفانه گاهی، رعایت نکردن این اخلاق از سوی برخی رسانه ها ، صدمات زیادی هم به جامعه و هم به رسانه زده است.
محمد علی حضرتی از فعالان فرهنگی قزوین نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با تبریک 35 سالگی روزنامه ولایت از این نشریه به عنوان روزنامه ای سردبیر محور یاد کرد و گفت: با وجود پیدا شدن رقبای جدی، این روزنامه همچنان کیفیت خود را حفظ کرده و به عنوان رسانه ای تاثیرگذار در خبر، تحلیل و تفسیر در این جایگاه ماندگار شده است.
وی با اشاره به سابقه قزوین در حوزه مطبوعات چه در داخل این شهر و چه خارج از عرصه جغرافیایی قزوین افزود: نخستین صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه ایران میرزا حسین خان سپهسالار، قزوینی است و یا کسان دیگری چون میرزا یحیی کیوان قزوین که در این راه جان باختند از این دیار بوده اند.
حضرتی ها ادامه داد: به تدریج این روند حرفه ای تر و قدرتمند تر شد و روزنامه نگارانی چون مرحوم سکاکی اولین نشریه طنز تصویری را منتشر کردند که در دوره مصدق یکی از تندترین مطبوعات ملی کشور شناخته می شد و اتفاقا نشریات وی که آخرین آن بهبول بود بارها توقیف شد.
وی با بیان اینکه در شهری با چنین سابقه مطبوعاتی، کار رسانه ای کردن و استمرار بخشیدن تا 35 سال بسیار دشوار است،گفت: با وجود تمام دشواری های این سال ها و حتی بدخواهی رقبای فراوان که لزوما هم رسانه ای نبودند و نمی خواستند فضای فرهنگی در این شهر ایجاد شود ولایت توانسته جشن 35 سالگی خود را برگزار کند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: در دوران بی اخلاقی رسانه ای که در رسانه های مجازی با آن رو به رو هستیم، آنچه یک رسانه را ماندگار می کند پایبندی به اخلاق است که روزنامه ولایت این را به خوبی ثابت کرده است.
حضرتی با بیان اینکه فعالیت این نشریه طی این سال ها بازدهی اقتصادی چندانی نداشته است، افزود: با این حال ثمرات فرهنگی این نشریه را نباید فراموش کرد و باید اذعان داشت روزنامه ولایت عرصه ای ایجاد کرد که بسیاری از جوانان در گروه های مختلف شعر و نویسندگی با نوشتن مطالب در آن جایگاه یافتند.
سردبیر روزنامه ولایت نیز در این مراسم با اشاره به روزها و سال های دشوار روزنامه نگاری از گذشته تا امروز، گفت: به مدد سیاست گذاری درست مدیر مسئول این روزنامه، با وجود تمام این سختی ها هیچ مشکل خاصی حداقل در دوره 18 ماهه سردبیری من در این نشریه پیش نیامده است.
محمد حسن سلیمانی افزود: انتشار نشریه در شرایط فعلی با افزایش قیمت ارز صرفه اقتصادی ندارد و در این شرایط ، انتشار روزنامه پنج روز در هفته بسیار سخت است و اکنون روزنامه ولایت فقط 70درصد بازگشت سرمایه دارد.
وی افزود: روزنامه ولایت تنها با عشق و علاقه مدیر مسئول و اعضای خود است که این چنین تا 35 سال توانسته به کار خود ادامه دهد.
سلیمانی افزود: در طول این سال ها روزنامه ولایت مخاطبان اصلی خود را حفظ کرده و سیاست آن انتشار حرف مردم با هر شکل و شیوه بدون کم و کاست و با هر نتیجه و پیامدی بوده است.
در پایان این مراسم پس از بیان خاطراتی از روزنامه ولایت توسط روزنامه نگاران قدیمی این نشریه، کیک تولد 35 سالگی این روزنامه بریده شد.
7388*3013

نظر شما