شناسهٔ خبر: 31211517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غافلگیری گردشگران در بدو ورود به کشور

تهران- ایرنا- ماجرای بوی بد در اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که اصلی‌ترین مبدأ برای ورود و خروج گردشگران به کشور است، در یکی دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

این در حالی است که در ابتدای انتخابات سال 96 این بوی بد که به‌طور کلی در خارج از شهر تهران است، به عدم مدیریت در شهرداری تهران در دوره آقای محمدباقر قالیباف ربط داده شد. در آن زمان برخی افراد از جریانات سیاسی که اهداف خود را دنبال می‌کردند منشأ این بو را دریاچه شیرابه زباله کهریزک عنوان کردند در حالی‌که دریاچه شیرابه کهریزک چند سالی است که به‌دلیل بازیافت و تفکیک زباله اصولاً دیگر وجود ندارد. حالا در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران مشخص شده که 28 کانون آلودگی و تولید بو در مسیر فرودگاه امام(ره) وجود دارند.

جلسه دیروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران محلی بود برای بررسی یکی از مهم‌ترین دافعه‌های گردشگری در بدو ورود به کشور. بسیاری از گردشگران خارجی که برای نخستین‌بار وارد ایران می‌شوند در مسیر خود به سمت تهران و درست زمانی که چشم می‌چرخانند تا نمایی از پایتخت ایران را ببینند، بوی بدی را استشمام می‌کنند که به احتمال زیاد هرگز از یاد نخواهند برد.

آقای کیومرث کلانتری، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این باره گفته است: 28 کانون آلودگی و تولید بو در مسیر این فرودگاه وجود دارد که از این بین، سه کانون اصلی فاضلاب شهرستان‌های اسلامشهر، واوان، رباط کریم و بهارستان و پسماندهای آراد کوه و مجتمع‌های دام و طیور در اولویت قرار دارد. به گفته وی، متأسفانه از بین کانون‌های آلاینده مجتمع دام‌گستر تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل بو انجام نداده است. در این مجتمع 150 واحد دامداری مستقر شده است و باید برای رفع بوی این نقطه هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

**نیازمندی به اعتبار 85 میلیارد تومانی
همچنین در ادامه این جلسه آقای ذوالفقاری - نماینده وزارت جهاد کشاورزی - درباره بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام ؟ره؟ گفت: برای رفع این بوی نامطبوع و منشأیابی آن، محیط‌زیست مطالعاتی را انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسید که پنج منشأ بر ایجاد بوی نامطبوع تأثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: این پنج منشأ تأثیرگذار عبارتند از شرکت کشت و صنعت لبن، مجتمع دام‌گستر، دامداری قدرتی، کشتارگاه زربال طیور و کشتارگاه دام فجر. این منشأهای تولید بو در حال حاضر اقداماتی برای رفع بوی نامطبوع انجام داده‌اند و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که 85 میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام؟ره؟ نیاز است.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تخصص لازم برای بررسی کاهش بو در صورت رفع مشکلات زیست‌محیطی را ندارد، تصریح کرد: این کار وظیفه محیط‌زیست است همچنین راستی‌آزمایی واحدهای ایجاد کننده بوی نامطبوع در زمینه رقم‌های پیشنهادی بودجه بر عهده محیط‌زیست است.

**مراکز علمی پای کار بیایند
اما در جلسه دیروز، استاندار تهران نیز به‌عنوان مسوول اصلی در زمینه رسیدگی به این معضل استان و رفع آن نکاتی را بیان کرد. استاندار تهران ضمن اشاره به آمار پیشرفت چندین برابری علم و فناوری اعلام شده در هفته گذشته گفت: ناتوانی در رفع بوی نامطبوع محدوده فرودگاه امام؟ره؟ نه از دانشگاه‌ها و نه از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفتنی نیست.

آقای انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان گفت: ما کشوری هستیم که در زمینه علم، نوآوری، پروژه و تحقیق همانطور که در دهه فجر اعلام شد، رشد 11 برابری داشته‌ایم و اینکه بگوییم ما در حیطه محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) بوی نامطبوع حس می‌کنیم، این امر نه برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نه برای بنگاه‌های اقتصادی مناسب و پذیرفتنی نیست لذا باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: طبق گزارش‌ها مشخص است که در فرودگاه امام؟ره؟، فاضلاب ناشی از فرودگاه، فاضلاب‌های خانگی و همچنین روان‌آب‌های موجود از عوامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع هستند. 28 کانون تولید بو توسط سازمان محیط‌زیست تشخیص داده شد و صنایع و پسماندهای آنان از موارد مهم ایجاد بو به شمار می‌روند. همچنین اکنون وضعیت آرادکوه مناسب نیست.

به گفته استاندار تهران شرکت‌های کشت و صنعت لوند، کشتارگاه زربال طیور و دام فجر در کنار فاضلاب‌های خانگی واوان، رباط‌کریم و اسلام‌شهر از موارد مهم ایجاد بوی نامطبوع هستند. نیاز است برخی از دستگاه‌ها برای بهینه پساب خود حمایت شوند و همانطور که در کشورهای آلمان، ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی به صورت علمی راه‌حل‌هایی تعبیه کرده‌اند، ما نیز می‌توانیم اقدامات علمی انجام دهیم.

استاندار تهران با بیان اینکه شرکت‌های صنعتی دامداری و کشتارگاهی باید خروجی‌هایشان آنالیز شود، گفت: همچنین برای رفع بوی نامطبوع نیاز است تا تسهیلات آنان حتماً فراهم شود تا از ماه آینده که به سوی افزایش دما می‌رویم، با بوی مضاعف در حین مسافرت و زندگی روبه‌رو نشویم. ما می‌توانیم از رشته محیط زیست‌مان که قدمت پنجاه ساله دارد بهره‌وری کنیم و تا پیش از عید باید این مشکلات برطرف شود.

محسنی‌بندپی یادآوری کرد: خون ایجاد شده ناشی از دام‌ها، آلایندگی بسیار بالایی دارد که نیاز به بررسی دقیق را می‌طلبد و باید به نحوی بازیافت شود که به طبیعت آسیبی نرساند، لذا باید عزم و اراده جدی وجود داشته باشد و همگی دستگاه‌ها با همکاری شرکت‌های ایجادکننده بوی نامطبوع، نسبت به پاکسازی اقدامات خود در محیط زیست تلاش کنند.

**بودجه برای بوی بد
جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در حالی تشکیل جلسه داده و به تشریح منابع اصلی این بو پرداخته است که در بودجه سال 97 کشور ردیف بودجه‌ای برای این مسأله اختصاص داده شده است. بر اساس آنچه که در ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» آمده است، برای این موضوع اعتبار یک هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر حالا که 28 مرکز آلاینده مشخص و اعلام شده نیاز به اعتبار 85 میلیارد تومانی است در نتیجه با در نظر گرفتن اعتبار 100 میلیارد تومانی در بودجه سال 97 نباید تعللی صورت بگیرد و باید در اسرع وقت اقدامات لازم برای کنترل منابع آلاینده در مسیر فرودگاه امام(ره) انجام شود.

منبع: روزنامه صبح نو ؛ 1397.11.28
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

نظر شما