شناسهٔ خبر: 31211377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر بنیاد مصطفی (ص) خبر داد

داوری بیش از 400 اثراز 30 کشور در سومین دوره جایزه مصطفی (ص)

تهران- ایرنا- مدیر بنیاد مصطفی (ص) با اشاره به پایان روند داوری اولیه آثار رسیده به سومین دوره جایزه مصطفی (ص) گفت: در هر 4 حوزه مد نظر جایزه، دست کم 100 اثر از بیش از 30 کشور به دبیرخانه رسیده و از شش ماه قبل مرحله داوری آثار آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

مهدی صفاری نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا با اشاره به مهم ترین فعالیت بنیاد مصطفی (ص) در قالب برگزاری جایزه دوسالانه مصطفی (ص) گفت: کمیته های علمی بنیاد در چهار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری نانو، علوم زیستی و پزشکی و سایر علوم فعالیت خود را از شش ماه قبل برای ارزیابی آثار علمی آغاز کرده اند، تعداد زیادی اثر علمی از بیش از 30 کشور اثر دریافت کرده ایم که در مرحله داوری اولیه هستند و بعد از آن داوری جمعی انجام می شود.
وی ادامه داد: امسال داوری جمعی را به روند داوری ها اضافه کرده ایم که در دو دوره قبل این مرحله وجود نداشت. در هر حوزه دست کم 100 اثر از ایران و سایر کشورها به دبیرخانه رسیده که بعد از داوری اولیه و داوری جمعی یا جمع سپاری در مرحله نهایی یکبار دیگر داوری می شوند و این مرحله توسط هفت نفر داور برجسته علمی از ایران و سایر کشورها انجام می شود.
مدیر بنیاد مصطفی (ص) با بیان اینکه در جایزه مصطفی تاکید بر اثر علمی است و نه فرد یا فعالیت های علمی وی تاکید کرد: این آثار باید خصوصیتی داشته باشند؛ از جمله اینکه نوآورانه، مسبوق به سابقه علمی و تاثیر مشخصی بر سلامت، امنیت یا رفاه بر کل جامعه داشته باشند. این اثر می تواند کاربردی شده یا اینکه نظریه ای باشد که این خصوصیت را داشته باشند.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری پردیس در مورد تامین مبلغ مادی جایزه برگزیدگان گفت: هر دوره این مشکل را داشته ایم ولی تاکنون به برکت نام پیامبر اکرم (ص) تامین شده است.
وی با تاکید بر اهمیت وقف علمی خاطرنشان کرد: مردم به طور کلی برای کارهای اقتصادی هزینه می کنند و خیرین نیز برای کارهای اجتماعی و مثلا کمک به بیماران و مدرسه سازی مایل هستند پول بدهند؛ ولی جذب پول برای اقدامات علمی دشوار است. البته بنیاد البرز، کتابخانه ملک یا انیستیتو پاستور از مدت ها قبل در این زمینه فعال بوده اند و منابع خوبی را هم جذب کردند؛ ولی ما هم باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا، جایزه مصطفی (ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتری اعطا می‌شود که اثری نوآورانه در مرزهای دانش خلق کرده باشند و اثر آنها زمینه‌ ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی (ص) (سال 96) به پروفسور سامی ارول گل نبی در رشته رایانه، الکترونیک و ریاضی دان کاربردی اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات‌ ایرانی ساکن سوئیس اهدا شد.

***دو نشست استپ در یک سال
صفاری نیا با اشاره به برگزاری دو نشست تبادل تجربیات علم و فناوری یا استپ (STEP/science and technology exchange) در کشورهای اسلامی در سال جاری گفت: نشست های استپ هر سال یکبار برگزار می شود، امسال یک برنامه در دانشگاه سلطان قابوس عمان در آذر جاری برگزار شد و یک نشست دیگر نیز به اصرار و میزبانی دانشگاه کراچی پاکستان در اسفند جاری با موضوعیت مشارکت زنان در پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام برگزار می شود.
وی ادامه داد: برنامه دیگر بنیاد مصطفی (ص) مسابقه علمی کنز (knoweledge application and notion for society) است که اولین دوره آن سال جاری با هدف شناختن برترین نوآوری های دانشمندان جوان زیر 45 سال با حضور بیش از 600 اثر علمی از بیش از 10 کشور برگزار شد.
«همچنین مسابقه دانش آموزی نور را هر سال در سطح دانش آموزی برگزار می کنیم که رقابت های دوره سوم به نام مسابقه دانش آموزی نور گرامیداشت ابن رزاز جزری اخیرا تمام شده است. در این دوره از مسابقه نور از حدود 10 کشور خارجی نیز اثر داریم و نتیجه نهایی تا پایان اسفند اعلام می شود».
مدیر بنیاد مصطفی (ص) در مورد برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه دانش آموزی نور نیز توضیح داد: این مراسم در اردیبهشت 98 برگزار می شود؛ زیرا مجموعه کمیته راهبری مسابقه به این نتیجه رسید که اختتامیه ها همیشه در اردیبهشت ماه به صورت ثابت باشد.
وی ادامه داد: غیر از اینها نشست های ایسا (exposure of industries and scientists achievements/ EISA) را هم داریم که مواجهه سرمایه گذاران با دانشمندان اسلامی است. این نشست ها پیش از این در تهران و دانشگاه سلطان قابوس برگزار شده و قرار است در نشست دانشگاه کراچی پاکستان هم برپا باشد.

***افتتاح موزه هنر مصطفی (ص) در پارک فناوری پردیس
صفاری نیا با تاکید بر اهمیت نقش هنر در شناساندن جهان اسلام و پیامبر اکرم (ص) نیز گفت: برنامه دیگر بنیاد مصطفی (ص) برپایی موزه هنر مصطفی است، تاکنون بیش از 20 اثر هنری در رشته های مختلف هنری از ایران و خارج از کشور به ما رسیده است.
وی ادامه داد: مکانی را به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری پردیس برای این کار اختصاص داده ایم تا موزه را سال بعد در پارک تاسیس کنیم، تعداد آثار اما فقط موزه ای برای نمایش آثار نداریم و این موزه در حوزه موسیقی، فیلم، خط و نقاشی نیز آثاری را در برخواهد گرفت.
مدیر بنیاد مصطفی (ص) همچنین با اشاره به تشکیل صندوق سرمایه گذاری و خیریه جایزه مصطفی (ص) اظهار داشت: مایل هستیم هر سال مراسم تجلیل از خیرین در حوزه وقف را نیز برگزار کنیم که تاکنون فقط یکبار برگزار شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال حتما این مراسم را نیز اجرا کنیم.
علمی**9157**1440

نظر شما