شناسهٔ خبر: 31211356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

قیام ژنرال علیه ترامپ

صاحب‌خبر -



فرحناز دهقی
خبرنگار
با وجود گذشت بیش از دو ماه از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا، مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه، سلسله موج‌های انتقاد و مخالفت با آن همچنان ادامه دارد. ژوزف ووتل، رئیس فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه جمعه شب به وقت امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ا‌ن‌ان مخالفت خود را با عملی کردن تصمیم دونالد ترامپ اعلام کرد.
به گزارش این شبکه امریکایی، او در حاشیه حضور خود در عمان گفت: «نیروهایی که اکنون در سوریه حضور دارند و مورد حمایت ایالات متحده امریکا هستند، این ظرفیت را ندارند که به تنهایی با داعش برخورد کنند». او هفته پیش هم به سنا گفته بود که ترامپ پیش از گرفتن این تصمیم با او هیچ مشورتی نکرده است. او تازه‌ترین مقام در دولت امریکا است که علیه برنامه خروج از سوریه ترامپ قیام کرده است زیرا آن طور که در این مصاحبه گفت: «داعش همچنان فرماندهان و نیروها و منابع خود را دارد به همین دلیل اعمال فشار نظامی مستمر برای تعقیب این گروه بسیار ضروری به حساب می‌آید. ما نباید به این زودی ادعا کنیم داعش شکست خورده است. تنها در شرایطی که اطمینان پیدا کنیم این گروه تروریستی هیچ تهدیدی علیه ما و متحدانمان نیست و نمی‌تواند برنامه‌های تروریستی تازه‌ای اجرا کند، اعلام می‌کنیم داعش نابود شده است». در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به این تصمیم هم، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که برخی سیاست‌های ترامپ را متوجه نمی‌شود. او در این باره افزود: «چگونه امریکا می‌تواند علیه ایران رویکردی سختگیرانه داشته باشد اما در عین حال تصمیم به خروج از سوریه داشته باشد؟ این امر به ایران فرصتی برای حضور در منطقه خواهد داد؟ این برای من یک معماست». وزیر دفاع آلمان نیز در لزوم تأمین امنیت در خاورمیانه گفت: «پیش از این شکست تروریسم، نیازمند رویارویی محض نظامی بود اما اکنون ثبات پایدار منطقه عامل چنین تحولی است».
حواشی ضد و نقیض یک مبارزه
روز جمعه رئیس‌جمهوری امریکا در رزگاردن کاخ سفید اعلام کرد که طی 24 ساعت آینده گزارشی درباره سوریه منتشر خواهد کرد. او در این باره افزود: «ما خبرهای بزرگی از آنچه در سوریه و برای سرکوب داعش انجام دادیم داریم». او پیش از این هم گفته بود که به دلیل «موفقیت‌های بسیار بزرگ و تاریخی علیه داعش» تصمیم گرفته سربازان کشورش را از سوریه خارج کند. اما فرمانده ووتل در سخنانی که به وضوح با گفته‌های ترامپ در تناقض است، اعلام کرد: «تجربه نظامی من توصیه می‌کند که هنوز نباید شکست داعش را اعلام کرد».از سوی دیگر، درحالی که ترامپ بارها اعلام کرده داعش در سوریه شکست خورده است، سرپرست موقت وزارت دفاع در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد که برای شکست داعش باید نیروهای ائتلاف علیه داعش گسترش یابند؛ در حالی که هم‌اکنون 79 کشور عضو این ائتلاف هستند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاتریک شاناهان تصریح کرد که ائتلاف بین‌المللی که در چند سال اخیر با گروه افراطی داعش در جنگ بوده‌اند، گسترش خواهد یافت. در همین حین، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت امریکا بر آخرین منطقه تحت کنترل داعش در شرق فرات تسلط یافتند.به گزارش رویترز، الکس یانگر رئیس سرویس اطلاعاتی خارجی انگلیس نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که «اگرچه شاید داعش شکست خورده است، اما احتمال دارد بار دیگر این گروه تروریستی به عرصه قدرت بازگردد». او در ادامه از بازگشت شبه‌نظامیان داعش به اروپا ابراز نگرانی کرد. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به شرح وضعیت دختری پرداخته که در 16 سالگی به سوریه رفت تا به داعش بپیوندد و حالا با گذشت سه سال با فرزندی در شکم خود می‌خواهد به انگلیس، کشورش، بازگردد. حالا اعضای خانواده او در تلاش هستند مقدمات بازگشت او به کشورش را فراهم کنند. این درخواست پس از آن مطرح شد که نیل باسو، رئیس مبارزه با تروریسم بریتانیا هشدار داد که در صورت بازگشت هر یک از شهروندان بریتانیا از سوریه به کشور، شرایط زندگی برایشان به‌طور کلی متفاوت خواهد شد و تحت محدودیت‌های قضایی زندگی خواهند کرد و براساس قانون مجازات خواهند شد. ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس هشدار داده که برای جلوگیری از بازگشت بریتانیایی‌هایی که برای پیوستن به داعش کشورشان را ترک کرده بودند، تردید نخواهد کرد. بن والاس، وزیر امنیت این کشور نیز صراحتاً اعلام کرده تمایل ندارد با بازگشت این زن، جان شهروندان انگلیس به خطر بیفتد. وزیر خارجه انگلیس هم با اشاره به این پرونده هشدار داد که احتمال بازگشت داعش وجود دارد.براساس گزارشی که در ماه آگوست گذشته منتشر شد، بیش از 14 هزار داعشی در سوریه و عراق حضور دارند. نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که آنها با استفاده از تاکتیک‌های چریکی شبکه‌های خود را گسترش دهند.


نظر شما