شناسهٔ خبر: 31211322 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دشواری‌های کمانداران ایران برای رسیدن به المپیک

تهران - ایرنا- کمانداران ملی پوش زن و مرد ایران امیدوارند که در سال 98 با حضور در مسابقات بین المللی مختلف و طی کردن مسیری دشوار، جواز حضور در المپیک 2020 توکیو را کسب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، اردیبهشت ماه سال 97 فدراسیون تیراندازی با کمان ایران پس از حرف و حدیث های زیادی که در خصوص «محمدعلی شجاعی» رئیس وقت این فدراسیون به وجود آمد، سرانجام شاهد برگزاری انتخابات بود تا «غلامرضا شعبانی بهار» معاون وزیر ورزش و جوانان بر مسند ریاست این فدراسیون المپیکی تکیه بزند.
هرچند مسائل مختلفی در مورد فرمایشی بودن مجمع انتخاباتی این فدراسیون مطرح شد، اما رئیس جدید فدراسیون بدون توجه به این حواشی، برنامه ها را برای حضور ملی پوشان در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اعلام کرد و از ادامه همکاری با سرمربی خارجی خبر داد.
با اینکه رئیس جدید اعلام کرده بود که کماندران بدون نگرانی، آماده حضور در بازی های آسیایی می شوند اما ملی پوشان با کمترین رقابت بین المللی راهی جاکارتا شدند.
بسیاری از کمانداران، کافی نبودن اردو و مسابقات تدارکاتی را از دلایل به موفقیت نرسیدن در جاکارتا دانستند و اکنون نیز از کمبود اعزام ها پیش از حضور در مسابقات قهرمانی جهان هلند (انتخابی المپیک 2020 توکیو) گلایه دارند.
با این حال، بسیاری از کارشناسان و کادر فنی پیشین و کنونی تیم های ملی معتقدند که امسال رویداد قابل توجهی در سطح بین المللی برگزار نشد و به همین دلیل برنامه اعزام کمانداران محدود بود.
این کارشناسان معتقدند مسابقات برون مرزی که امسال برگزار شد بیشتر به صورت داخل سالن بود که نمی توانست برای کمانداران ما که در رشته های خارج سالن تخصص دارند و در رویدادهای مهمی چون المپیک و بازی های آسیایی در همین بخش فعالیت می کنند، ارزشی در راستای آماده سازی داشته باشد.
اکنون این امیدواری وجود دارد که در سال 98 فدراسیون تیراندازی با کمان با توجه به در پیش بودن مسابقات انتخابی المپیک، تیم های ریکرو و کامپوند را به اکثر مسابقات برون مرزی اعزام کند تا کمانداران ایران با آمادگی بالا در مسابقات انتخابی شرکت کنند تا شانس رسیدن به سهمیه المپیک، افزایش یابد.
ایران با 2 کماندار در المپیک 2008 پکن و 2012 لندن شرکت کرد و در المپیک 2016 نیز «زهرا نعمتی» نماینده سهمیه ایران را به دست آورد که البته حضور این نفرات در بزرگترین رویداد ورزشی جهان، توفیقی به همراه نداشت.
شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان بارها گفته است که از همه برنامه هایی که کادر فنی تیم های ملی برای آماده سازی کمانداران ارائه کنند در صورت تایید کمیته فنی فدراسیون، حمایت خواهد کرد.
به نظر می رسد در حالی که همه کشورهای جهان با سرمایه گذاری و برنامه های متعدد خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک 2020 آماده می کنند، اعضای کادر فنی تیم های ملی ریکرو و کامپوند برای هریک از این تیم ها تنها دو مسابقات تدارکاتی آنهم نه خیلی مهم در نظر گرفته اند.
حضور در مسابقات سولیداریتی یا به تعبیر برخی کارشناسان، دوستانه بنگلادش در اسفند امسال برای تیم ملی ریکرو و حضور در مسابقات کاپ آسیا به میزبانی تایلند در فروردین برای کمانداران رشته کامپوند اولین درخواست مربیان جدید و در عین حال جوان این تیم ها است.
شرکت در نخستین مرحله جام های جهانی تیراندازی با کمان در سال 2019 میلادی نیز دومین خواست این سرمربیان جوان برای حضور آماده در انتخابی المپیک است که ملاحظه کاری های کادرفنی نگرانی بسیاری از کارشناسان را پی داشته است.
در حالی که کادر فنی تیم های ملی معتقدند که شرکت در مسابقات متعدد به دلیل نرسیدن کمانداران به اوج آمادگی و نتیجه احتمالا ضعیف آنان موجب تضعیف روحیه و همچنین خستگی آنان شود، بسیاری از کارشناسان معتقدند این کمانداران برای رسیدن به سطح مطلوبی از آمادگی و داشتن توان رقابت با حریفان خارجی خود باید در تمامی رویداد ها از جمله چهار مرحله جام جهانی شرکت کنند.
در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که کادر فنی جوان تیم های ملی ریکرو و کامپوند به دلیل نگرانی از احتمال نتایج ضعیف کمانداران در مسابقات متعددی جام جهانی حضور در مسابقاتی سطح پایین چون سولیداریتی بنگلادش را پیشنهاد کرده اند و این مسابقات نمی تواند کمک چندانی به آماده سازی تیم ملی داشته باشد.
از سوی دیگر با وجود اعتبار نسبتا خوبی که در اختیار فدراسیون است، نوسان قیمت ارز یکی از مشکلات پیش رو است که جذب حامی مالی می تواند در این مسیر به فدراسیون کمک شایانی داشته باشد.
چندی پیش، شعبانی بهار جذب حامی مالی برای رشته ای چون تیراندازی با کمان را بسیار سخت عنوان کرد اما همه می دانند که مدیریت قوی و به عبارتی استمرار برنامه های مدیریتی از مسائلی است که می تواند حامی مالی را متوجه این رشته کرده و اعتماد آنان را برای سرمایه گذاری جلب کند.
امروزه سرمایه گذاران بخش خصوصی نیاز به برنامه های بلند مدتی دارند که با تغییر مدیران عالی یا میانی رنگ نبازد و همکاری های آنان بیش از سه تا چهار سال دوام داشته باشد.
این مساله ای است که مدیران و مسئولان فدراسیون تیراندازی با کمان بیش از گذشته باید به آن توجه کنند و اعتماد کافی را به حامیان مالی بدهند تا در پس این همکاری، کمانداران نیز با طیب خاطر و بدون نگرانی از نداشتن تمرینات و مسابقات تدارکاتی یا لغو اعزام ها فقط و فقط به برنامه تمرینی خود اندیشیده و مهیای کارزار سخت مسابقات انتخابی و سپس حضور در المپیک شوند.
ورزشی **1828** 2024

نظر شما