شناسهٔ خبر: 31210379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خبر داد

احیای کارخانه‌های راکد در خوزستان

محمد علاف‌پور دنیای‌اقتصاد – اهواز : مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه بانک‌ها در واگذاری طرح‌های تملک‌شده پیشگام هستند، گفت: از سال ۹۳ تاکنون تلاش شده است تا ۲۵۹ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگردانده شود و در این زمینه از ابتدای امسال نیز ۲۱ واحد مجددا وارد چرخه تولید شده‌اند.

صاحب‌خبر -

اخلاق محمدیان با بیان اینکه از نظر زیرساخت‌ها شرایط مطلوبی برای جذب سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد، اظهار کرد: در خوزستان ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم و از این تعداد در ۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی امکان واگذاری زمین به متقاضیان وجود دارد.وی با بیان اینکه در ۱۰ شهرک صنعتی استان دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستیم، افزود: در این شهرک‌ها واحدهای تولیدی فعال به سیستم شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب متصل هستند و پساب تولیدی آنها تصفیه می‌شود. یک تصفیه‌خانه فاضلاب در حال احداث و یک واحد نیز در حال مطالعه است و به زودی کارهای اجرایی آن انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: با توجه به میانگینی که برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی شده است در صورتی‌که مطالعه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی ماهشهر به اتمام برسد و احداث شود، همه شهرک‌هایی که باید تصفیه‌خانه داشته باشند، دارای تصفیه‌خانه خواهند شد.محمدیان با اشاره به قراردادهای منعقدشده در شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: تاکنون در این شرکت ۲۸۷۷ قرارداد واگذاری زمین منعقد شده و از این تعداد ۱۵۴۳ قرارداد منجر به تولید شده است. در این زمینه اکنون ۹۹۵ واحد با ظرفیت‌های مختلف مشغول به تولید هستند. وی ادامه داد: از سال ۹۳ تاکنون تلاش شده است تا ۲۵۹ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگردانده شوند. در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است تا واحدهای راکد به تولید بازگردانده شوند. از ابتدای امسال نیز ۲۱واحد مجددا وارد چرخه تولید شده‌اند و بسیاری از این واحدها، واحدهایی هستند که نسبت به تولیدات جدید اقدام می‌کنند.

 افتتاح ۸۱ واحد صنعتی

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه در هفته دولت ۲۲ طرح عمرانی و ۱۵ واحد تولیدی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، تصریح کرد: همزمان با دهه فجر ۴۳ طرح عمرانی و ۳۸ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید. وی اظهار کرد: با توجه به آمار و ارقامی که در میزان و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد، روند و وضعیت شهرک‌های صنعتی را در مقایسه با سنوات گذشته مثبت ارزیابی می‌کنم. محمدیان با اشاره به اینکه عمده واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند صنایع کوچک هستند، ادامه داد: وقتی در مدت زمان دو روز زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، یعنی شرایط برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی آماده است.

 رشد سه برابری سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به رشد سه برابری سرمایه‌گذاری تا نیمه بهمن امسال اظهارکرد: در زمینه جذب سرمایه‌گذار شرایط بسیار بهتر از گذشته شده است. اکنون شاهد رشد قراردادهای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان هستیم و روند سرمایه‌گذاری بسیار خوب است. همچنین در زمینه واحدهای به بهره‌برداری رسیده نیز شاهد همین روند رو به رشد در شهرک‌های صنعتی استان هستیم. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی استان اظهار کرد: واحدهای صنعتی در بحث نوسازی ماشین‌آلات و دستیابی به تکنولوژی‌های روز مشکلاتی دارند و تکنولوژی تولید ما چندان به روز نیست. همچنین این واحدها برای حل مشکلاتشان نیاز به نقدینگی دارند و این کار باید انجام شود اما در این زمینه شرایط بسیار دشوار است.

 با خرید داخل می‌توان به واحدهای صنعتی کمک کرد

محمدیان اظهار کرد: واحدهای صنعتی در دریافت مطالبات دچار مشکل هستند و زمانی که واحدی در دریافت مطالباتش با مشکل مواجه باشد، قطعا در پرداخت اقساط و بدهی‌های خود دچار مشکل می‌شود. برای حل مشکلات واحدها هر دستگاهی باید بر اساس ظرفیت‌های خود به تولیدکنندگان کمک کند. در این زمینه مردم و دستگاه‌های اجرایی با خرید داخل می‌توانند به واحدهای صنعتی کمک کنند.وی با بیان اینکه محور اقتصاد مقاومتی تولید داخل است، گفت: همه مدیران دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها درگیر قوانینی هستند که باید نسبت به آن پاسخگو باشند.در این زمینه اگر واحد صنعتی از بانکی تسهیلاتی دریافت می‌کند باید به تعهدات خود پایبند باشد و به آنها عمل کند. به این منظور حمایت‌هایی از واحدهای صنعتی انجام می‌گیرد اما بانک‌ها نیز در نهایت باید به مطالبات خود برسند.مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه بانک‌ها در واگذاری طرح‌های تملک‌شده پیشگام هستند، تصریح کرد: در آبادان و خرمشهر بیش از ۱۰ واحد از تملک بانک‌ها خارج و به متقاضیان جدید واگذار شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند. همچنین در مسجدسلیمان حدود ۲ تا ۳ طرح مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند و از تملک بانک‌ها خارج شده‌اند.

 ۴۰ درصد از تقاضاها برای سرمایه‌گذاری در اهواز است

محمدیان با بیان اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در اهواز بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از تقاضا برای سرمایه‌گذاری برای حضور در شهرک‌های صنعتی اهواز است و بیش از ۴۷ درصد از واحدهای به بهره‌برداری رسیده در اهواز مستقر هستند. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌گرفته در شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: ۸ قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی تا پایان آذر امسال منعقد شده است. در این زمینه میزان سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته حدود ۱۳ میلیون یورو است.مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه زیرساخت‌ها در استان برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به خوبی مهیا است، ادامه داد: تقاضا برای استقرار شهرک‌های خصوصی در استان زیاد است اما فرآیند دریافت مجوزها در این زمینه اندکی زمانبر است و به همان میزان که صدور مجوز یک شهرک صنعتی دولتی به طول می‌انجامد، به زمان نیاز است تا مجوز این شهرک‌ها صادر شود.محمدیان در زمینه سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته درخصوص ساخت نیروگاه‌های خورشیدی اظهار کرد: سال گذشته ۵قرارداد واگذاری ۲۰ هکتاری زمین در بحث نیروگاه‌های خورشیدی را با سرمایه‌گذار آلمانی منعقد کرده‌ایم اما در این زمینه دستگاه‌های مربوطه باید پیگیر به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها باشند.

 آخرین وضعیت شهرک مسجدسلیمان و شماره ۵ اهواز

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهرک صنعتی مسجدسلیمان گفت: بانک‌ها شرایطی فراهم کرده‌اند تا حدود ۳ طرح مجددا به چرخه تولید بازگردند. بیش از ۱۲ واحد در این شهرک فعال هستند و در تلاش هستیم با همکاری بانک‌ها تعداد بیشتری از واحدها مجددا به چرخه تولید بازگردند.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان درخصوص آخرین وضعیت شهرک صنعتی شماره ۵ اهواز اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌گرفته سرانجام مشکلات مجوز زیست‌محیطی این شهرک حل شده است و فقط یکسری از مسائل باقی مانده است که با حل آنها مجوز زیست‌محیطی شهرک صنعتی شماره ۵ اهواز صادر خواهد شد.محمدیان ادامه داد: در زمینه ساخت جاده دسترسی به این شهرک، شاهد کوتاهی‌هایی بوده‌ایم اما اکنون در تلاش هستیم تا این مشکلات هرچه سریع‌تر حل و شاهد تکمیل جاده دسترسی به این شهرک باشیم تا این شهرک از بن‌بستی که در آن قرار گرفته است خارج شود. زیرساخت‌های داخلی این شهرک مشکلی برای سرمایه‌گذاری ندارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در این شهرک اقدام کنند.

نظر شما