شناسهٔ خبر: 31209647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد

تاکید جهان بر ارتقای امنیت

صاحب‌خبر -

کنفراس مونیخ  با حضور بیش از ۳۰ رئیس کشور و دولت به همراه هشتاد وزیر دفاع و خارجه کشورهای مختلف جهان روز گذشته (شنبه) دومین روز خود را پشت سر گذاشت. برخی از مقامات جهانی در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ به ایراد سخنانی درباره مسائل سیاسی و امنیتی پرداخته و نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را بازگو کردند. 
«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در این کنفرانس اعلام کرد که خلع سلاح مسأله‌ای است که همه باید به آن متوسل شویم. همگی باید بر این مساله تمرکز کنیم. ما خوشحال می‌شویم که در این مذاکرات علاوه ‌بر آمریکا و روسیه، چین نیز شرکت کند.
به گزارش اسپوتنیک، مرکل در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روابط روسیه و اتحادیه اروپا و با تاکید بر این نکته که روسیه هنوز شریک اروپاست، گفت: اروپا علاقه‌ای به قطع روابط با روسیه ندارد. ما می‌خواهیم که روسیه تنها به چین وابسته باشد؟ آیا این در راستای منافع اروپایی‌ها است؟ من فکر نمی‌کنم.
او با دفاع از روابط تجاری آلمان با روسیه از رهبران جهان خواست که برای مقابله با مشکلات جهان با یکدیگر همکاری کنند.
صدراعظم آلمان درباره همکاری مشترک با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه گفت: تنها کافی نیست که فرانسه و آلمان در کنار یکدیگر حرکت کنند باید کشورهای دیگر اروپایی نیز با ما همراه شوند.
وی با تاکید بر اینکه آلمان بودجه نظامی و بودجه کمک‌های خارجی خود را در جهت کمک به ارتقای امنیت افزایش داده است بر لزوم ایجاد یک سیاست مشترک صادرات تسلیحات تاکید کرد.
مرکل درباره نقش ناتو در جهان امروز نیز گفت: ما نیاز داریم ناتو به عنوان یک ابزار ایجاد ثبات در یک دریای متلاطم باشد. 
صدراعظم آلمان درخصوص اوکراین نیز گفت: در حال حاضر یک ثبات شکنده در این کشور وجود دارد ما در چارچوب توافق مینسک بسیار زیاد تلاش کرده‌ایم اما هنوز از دستیابی به یک راه حل دائمی دور هستیم. 
وی در بخش دیگری از اظهاراتش از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه خودروهای آلمانی و اروپایی را تهدیدی علیه منافع ملی آمریکا می‌داند گفت: ما به خودروهایمان افتخار می‌کنیم.
وزیر خارجه روسیه نیز دیروز در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر بر آمادگی کشورش برای مذاکره درباره معاهده آی ان اف تاکید کرد.
به گزارش اسکای نیوز، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در جریان این سخنان گفت: اتحادیه اروپا اجازه نوعی تقابل بی‌معنا با روسیه را داده است. وی با تاکید بر لزوم تغییر شیوه استعمارگرایانه برخی کشورها گفت رئیس جمهور روسیه بارها اعلام کرده که روسیه آماده است درباره معاهده موشک‌های هسته‌ای میان برد موسوم به آی ان اف با آمریکا گفتگو کند.
لاوروف تصریح کرد: روسیه به تلاش‌هایش برای رایزنی‌های جامع با آمریکا در باره تمدید معاهده جدید استارت ادامه خواهد داد. با این حال تاکنون هیچ مذاکرات معناداری صورت نگرفته اما ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم.
لاوروف در سخنان خود بارها از مدل ناتو محور غرب انتقاد کرد و گفت: در نتیجه این مدل اتحادیه اروپا انسجام واقعی خود را بدست نیاورد. او با یادآوری بمباران یوگسلاوی توسط ناتو در جنگ بالکان گفت: در بمباران بلگراد یک قطار مسافربری، یک پل یک مرکز تلویزیونی در بلگراد به عنوان اهداف درست بمباران شدن. ما از این مفهوم قوانین بین المللی انسان دوستانه پیروی نمی‌کنیم. وی همچنین درباره نام جدید مقدونیه نیز گفت: مسکو هیچ مداخله‌ای در تغییر نام مقدونیه نداشت و ادعاها در این باره بی معناست. 
معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود از بی عدالتی اقدامات تجاری از سوی چین که باعث برهم خوردن توازن شده است، شکایت کرد و ادامه داد: ما تعرفه‌های گمرکی بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای چینی وضع کرده‌ایم و به صورت واضح گفته‌ایم که می‌توانیم این عدد را دو برابر کنیم. اما همانطور که ترامپ گفته است، امیدواریم که اوضاع با تداوم مذاکرات بین دو کشور بهتر شود.
به گزارش اسپوتنیک، «مایک پنس»، گفت: زمانی در کنفرانس ۲۰۱۷ مونیخ گفته بودم کره شمالی آزمایش‌های خطرناک موشکی انجام می‌دهد اما به لطف دیپلماسی ترامپ، این اقدامات حالا متوقف شده است. ترامپ به خلع سلاح اتمی کره شمالی مطمئن است. 
معاون ترامپ همچنین گفت که یک رهبر جدید باید در ونزوئلا امور را در دست بگیرد و ادامه داد: نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا یک دیکتاتور است که مشروعیتی برای قدرت ندارد. او باید برود.
مایک پنس همچنین گفت: غرب هرگز شکست نمی‌خورد و از هم فرو نمی‌پاشد. ارزش‌های ما پیروز می‌شوند.
وی همچنین امروز از کشورهای اروپایی خواست تا از کشورهایی پیروی کنند که با پروژه ساخت خط لوله گاز نورد استیریم ۲ مخالفت می‌کنند و ادامه داد: آمریکا به تمامی کشورهای اروپایی شریک خود فرمان می‌دهد تا موضعی سخت‌تر در این باره اتخاذ کنند. 
وی همچنین گفت که آمریکا پس از خروج نیروهایش از سوریه به حضور قدرتمندش در منطقه ادامه می‌دهد.
معاون ترامپ در نهایت با گفتن جمله «خداوند آمریکا را در پناه خود نگه دارد» سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ را پایان داد.
وزیر دفاع آلمان نیز در کنفرانس مونیخ ریشه‌کن کردن تروریسم را در گرو بازسازی و ثبات پایدار کشورها دانست. سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز گفت، واشنگتن مقابله با داعش را به کمک شرکای منطقه‌ای از جمله افغانستان، تشدید خواهد کرد.
«پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا اظهار کرد، واشنگتن به شکست داعش در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان متعهد است، اما به گفته مقامات، متحدان اروپایی نسبت به تعهد آمریکا به این مساله تردید دارند.

نظر شما